Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 1836 ggr
ProjektBARF
10/21/09, 3:26 PM

Vart hitta näringsämnen?

Hej,

var får ni reda på hur mycket vitaminer och taurin m.m som finns i lever och kycklinghjärta etc.?

Hur räknar ni ut rätt mängd av alla delar/måltid till er katt?

MVH My och Marie

Annons:
Silvestris
10/21/09, 8:56 PM
#1

Livsmedelsverkets databas är bra när det gäller vitaminer, mineraler, fetter, protein och kolhydrater. Finns på slv.se

För taurin får man googla för att finna källor.

Jag räknar inte ut någonting. Jag kör på proportioner. En gång i tiden satt jag och beräknade foderstater men det var slöseri med tid så den biten hoppar jag idag.

ProjektBARF
10/24/09, 6:03 PM
#2

Okej, tack för tipset! Men var har alla fått informationen om vilka proportioner man ska gå efter?

Silvestris
10/24/09, 8:51 PM
#3

#2

Jag har byggt upp mina efter egna uppskattningar som är gjorda efter både teoretiska och praktiska efterforskningar.

Aviendha
10/26/09, 6:57 PM
#4

Om jag inte är helt ute och cyklar nu så kommer ni kanske inte ha nytta av detta svar, arbetet ska ju snart vara klart ;)

Men det finns ju en del vetenskapliga studier om vad djuren äter i det vilda. Iaf på iller kan man finna vad och hur mycket av varje de äter. Därifrån kan man göra en uppskattning.

Nu är det ju inte alla som sitter på de resurserna, men det finns ofta (iaf inom katt och hund som jag uppfattat det) någon som har lite mer hum om det hela och den vägen sprids kunskapen.

Upp till toppen
Annons: