Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2546 ggr
AnneN
2009-10-05, 02:19

[H] Månadskostnad?

Hur mycket kostar det per månad att barfa en hund?

(skriv gärna ungefärlig storlek och aktivitetsgrad på hunden)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Ruska
2009-10-07, 10:41

Oj, jag har inte tordats räkna på det. Jag har två små hundar, 6 år och 4½ kg samt ca 10 år och 7 kilo. Den minsta är högaktiv och behöver betydligt större portioner än gammelhunden.

Jag köper kycklingvingar och kycklingben på Willys för ca 22 kr kg.

Vom och nötkött köpte jag sist från Bravo. Det är i form av malda burgare, ca 420 kr för 24 kg. Det blir ca 17,50 per kg.

Levern från Bravo kostar ca 14 kr kg.

Fisk blir lite hur som, beroende på vad som är billigast för tillfället. Willys rear ut fiskblock av sej och hoki emellanåt, kanske 50-60 kr kg. Nyligen fann jag viltfångad lax, ekologiskt fiskad, på Lågprisklippet som ingår i Vi-butikerna. Lucullus tillhör den kedjan oxå. Sök på Vi-butiker för mer information om vart dom kan finnas. Laxen kostar ca 35 kr kg och är fryst hel med ben men urtagen.

På Lågprisklippet säljer dom ibland ut naturkött lamm för 35 kr kg. Det är frysta rest- och spillbitar i påsar på 2 kilo styck. Samma kött finns på Coop för 45 kr kg till ordinarie pris, om jag inte missförstått. Det är kött med ben i mindre bitar. Uppfött och transporterat på bästa möjliga vis för djuren och naturen. Läs mer här: Naturkött

Hel svensk kyckling finns både fryst och färsk för ca 30-40 kr kg i nästan alla butiker. Ekologisk hel kyckling säljs på Coop för 89 kr kg. I Örebro kan du beställa önskad mängd i Stadsträdgårdens butik för 80 kr kg.

Fläsk köper jag på rea i vilken butik som helst, bara det är svenskt kött.

Heffipeffi
2009-10-25, 19:45

Jag kan inte säga den exakta kostnaden, beror mkt på vad man har för inkomstkällor. Men när jag började barfa mina tre hundar av större modell, räknade jag ut att det blev totalt 100 kr dyrare per månad, än det kvalitetstorrfoder de tidigare åt.  I dag har jag hittat billigare inköpskällor, så nu kan jag tänkta mig att kostnaden är ungefär lika mkt, eller t o m mindre, än ett torrfoder av bra kvalite.

sarae
2009-10-26, 12:50

Nu har jag visserligen inte hund, men iller… så det kanske inte är till stor hjälp ;)

Det är garanterat billigare för mig att barfa än att ge torrfoder. Fram tills september hade jag en iller som enbart åt torrfoder, och han gick med 4 andra, där iaf 2 av dem även de valde torrfoder över kött efterso det serverades. Då hade jag en torrfoderkostnad på ca 465 i månaden (10 kg) plus kostnaden för barf för 9 illrar.

Just nu betalar jag 4 kr kg för kycklingskrov, 5 kr kg för kalkon skrov, 20 kr kg för kanin, inälvor köper jag oftast på willys för ca 20 kr per 400 gram. Sen köper jag lite gott och blandat hos slaktaren. Där brukar jag få en dryga 30 kg av allt möjligt i kyckling väg för ca 500 kr

Det går ca 1 kg per dag hemma hos mig.

Upp till toppen
Annons: