[I] Vänja honom vid möss?
Jag är nybliven illerägare sedan några veckor tilbaka, ända sedan jag fick honom har jag utfodrat honom med en form av halvbarf. Med halvbarf menar jag att han ständigt har tillgång till torrfoder vilket han äter friskt av men 2-4 gånger i veckan får han en kycklingvinge, äggula eller någon annan form av kött.
Nu i veckan bestämde jag mig för att prova att ge honom möss för att se om man inte skulle kunna börja servera det och därmed få en mer varierad meny. Så igår kväll fick han en mus vilken låg oäten nu när jag kom hem idag (han hade lekt med den men inte ätit av den). Efter att jag droppat lite vetegroddsolja på musen åt han ungefär halve huvudet för att sedan leka lite mer med musen och sedan gömma den i ett rör och sedan sätta sig ned och äta torrfoder.
Har ni några bra tips för hur jag skall få honom att inse att musen är ett fullgott foder?

Har inte iller så vet inte hur dessa fungerar, men vågar mig ändå på att tipsa lite.
Kanske kan du ta bort torrfodret just för stunden då du vill att han ska äta barf, och ett annat tips är att värma musen till kroppstemp innan servering.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Är det så att han ändå försökt äta lite så kan du "svälta" honom lite och sedan servera musen så att han är hungrig. Då kanske han kommer äta den.
Eller så har du helt sonika bara mus serverad i ett par dagar så att det inte finns annat att välja på. Jag har läst att man helst ska servera barf till hungriga djur just för att de ska äta av allt som de behöver- inte bara det godaste… Så serverar du mus och vill att han äter allt. Se till att han är hungrig och att han sedan inte har något annat att välja på.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack för de tipsen, skall pröva att låta musen bli lite lagom kroppstempererad, inte bara tinad och ta bort torrfodret. Förhoppningsvis ger det lite resultat.

Prövade att ta bort torrfodret helt över natten och ersätta det med två kroppstempererade (nåja, mer eller mindre i alla fall) möss. När jag kom upp imorse så var bakdelen uppäten på ena musen och fram delen på den andra. Slängde den ena musen och ställde sedan ned matskålen. När jag titta in i köket några timmar senare så hade han lagt den kvarvarande musen i toalådan och ätit upp en halv dagsranson med torrfoder.
Kanske får begränsa mina ambitioner lite och hålla mig till annan barf och pröva lite försiktigt med möss över tiden. Jag har lekt lite med tanken att ge levande byte för att trigga instinkterna, dock är jag inte helt säker på att jag står på etiskt torr mark där. Men tanken är att om han bara får upp aptiten för möss så kan man mata honom med fodermöss sedan.

#4 Tror inte det är lagligt heller för den delen med levande foderbyten till iller… Om din iller faktiskt tom äter mössen behöver du nog inget extra som triggar instinkten. Att de rör mössen är ett stort steg och du kan lätt börja vänja den vid större och större del barf. Nu förlitar han sig fortfarande på torrfodret. Försök kanske istället att ge kycklingvingar och kycklingskrov lite oftare så att han får upp aptiten på dessa.
Mina illrar fick jag truga i rå kyckling i början, men efter några gånger kom dom alltid springandes när dom kände lukten av kycklingen. Då kunde torrfodret slänga sig i väggen. Men- de är rädda för att äta ben och större bitar kyckling. Mössen tar de, men gömmer de bara.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag tycker gott och väl att du kan fortsätta servera möss, han äter ju rätt otvingat av dem som det är. Med tiden kanske han vänjer sig vid smaken och äter mer av dem, det kan ju ta dem ett tag att vänja sig vid sådant. Även om han inte äter allt så är det ju en bra variation.
Levande är inget jag vill rekomendera, dels för att musen kan bitas och skrämma honom, dels för at det inte finns någon garanti alls för att han har ihjäl den, han kanske bara skadar den och det är inte alls förenligt med moral eller lagen om att djur ska bli medvetslösa ögonblickligen innan avlivning och de ska inte stressas.
Paulina

Då köper jag ett gäng möss till och fortsätter pröva, han äter ju allt annat i kött-/innälvsväg så förhoppningsvis lossnar väl detta snart.
#6 Helt sant som du skriver att det är ju faktiskt ingen garanti för att han inte dödar den direkt utan leker med den, lika bra att skrota idén då den inte var poplär här hemma i alla fall.
Tack för responsen:)

tycker att ni har kommit en bra bit på vägen! De flesta illrar som inte är vana vid möss brukar inte ens slicka på dem, utan fnysande backa därifrån… så fortsätt som ni gör!

Han fick en mus igår vilken han slukade halva rätt kvickt men efter att den stått framme under natten kunde en stolt husse höra honom smaska i sig resten under morgonen, detta trots att det precis bredvid stog en skål med helsmaskigt torrfoder.
Tack för alla tips:)

Woho! Han behöver nog ingen invänjning längre som det låter ;)
Paulina

Vilken storlek ger du på mössen?
Mina dissar gärna de äldre mössen, de börjar med huvud och bröstkorg men slutar där det blir "kletigt och mjukt". Jag började därför ge mindre möss, dvs popcorn/fuzzies och dom slukar dom helt och hållet. Men sen och andra sidan är mina helbarfade.
Nejtack till levande..

Jag har gett fullvuxna hitills men skall pröva att ge popcorn size till nästa vecka så anske han sätter i sig hela i en sittning. Men jag är nöjd bara han äter:)