Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1937 ggr
HannaM
2009-09-23 01:14

Hur förvarar ni?

Ja framförallt illerägare och kanske kattägare som ger lite mindre bitar av köttet. Stycker ni upp det ni köper och fryser in det i bitar eller fryser ni in helt och styckar när ni serverar?

Min nya variant är att stycka allt, blanda väl och frysa in i lagom stora lådor. Dom räcker i kanske två dagar. Jättesmidigt att bara ta fram en låda stika ner handen och ösa upp i skålen.

Annons:
Silvestris
2009-09-23 02:07
#1

Eftersom jag bara har två katter styckar jag upp och fryser in i portionsförpackningar.

sarae
2009-09-23 10:31
#2

jag har provat det mesta, eftersom jag först bara barfade en iller.. men med tiden har antalet ökats på och nu barfar jag ca 10 stycken. Från början frös jag in det färdig styckat i små påsar, lever och hjärta frös jag in i isbitsfack, och hällde sen över i påsar när de var styckfrysta. När d eblev fler blev portionspåsarna större, och jag slytade styckfrysa inälvsmaten. Numera, då jag ofta köper upp emot 20 - 30 kg kött per gång, så styckar jag sällan allt. Utan fryser in skrov 2 och 2, min slakater fryser in vingar etc i ca 1 kgs förpackningar vilket passar mig bra. inälvsmaten hinner jag knappt frysa in innan den är slut.  Det som behövs styckas styckar jag vid servering. Däremot skulle jag vilja ha ett bättre system nu när jag fått en frysbox, så att det blir lättare att variera dag för dag.

Ceciliaolucifer
2009-09-26 03:37
#3

Förr var det roligt att klippa innan man gav, men det är inte så roligt längre ;) jag köper ca 10 kg, klipper och svär och är sen nöjd med mina påsar.

MaalinF
2009-09-26 09:23
#4

Jag gör röra och fryser in i portioner.


 

 

[Saiva]
2009-10-04 22:21
#5

Jag gör en "barfröra", sedan portionsförpackar jag röran i dagsransoner i frysen. Gör paketen platta så de tinar snabbt. Sedan på kvällen så plockar jag fram dem, lägger dem i kylen så de tinar under natten. Sedan portionerar jag ut det under dagen. :o)

nintendo
2009-10-06 23:34
#6

Jag väger och portionerar upp kycklinglever i små byttor så jag kan tina en varje gång jag tar fram en Jipotimakorv. Övrigt kött delar jag i mindre bitar och fryser ner i lagom portioner. Lammfärs fryser jag in riktigt tillplattat i påsar så det tinar snabbt.

När jag plockar fram ur frysen så tar jag fram en kycklinglever, en kattkorv och så en påse rent kött till. Jag blandar inte ihop maten utan mina får små högar på tallriken. Undantaget är lever som jag blandar i kattkorven när jag serverar.

Jag blandar alltid i lite vatten och värmer maten i mikron, då äter mina katter som bäst.

Annons:
Sprattelkattens
2009-10-12 22:39
#7

Förut fryste jag ner i plastpåsar men det kändes lite taskigt mot miljön så nu fryser jag inte i burkar från IKEA. Burkarna heter Distans och kostar 15:- för 3 st. De rymmer 0,5 liter och räcker en dag åt mina katter.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Upp till toppen
Annons: