Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 4749 ggr
JossanH
9/26/09, 3:19 AM

Ge katten möss

Skrev detta inne på katter, men kom på att barfen nog var en bättre sida för denna tråd :)

Räknas möss som helsfoder till katt? Alltså, skulle man kunna utfodra enbart med möss?

Jag Hade köpt hem ett par möss (fryst orm-mat) för att prova att ge till illrarna men dom var inte intresserade att äta detta så då gav jag det till kissen som är 4 månader nu. Han åt en mus igår och en mus i dag.

Väldigt uppskattat!
Först blev det lek med den döda maten och sedan åt han upp allt från morrhår till svansspets. lämnade inte mer än lite blodfärg på golvet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Ruska
9/28/09, 12:51 PM
#1

Möss är ju faktiskt vad katten är skapt för att äta, eller hur?Glad Jag tycker det låter fantastiskt att utfodra sin katt med möss! Jag förutsätter att det är hela möss, dvs inte urtagna och avpälsade utan med allt i behåll. På så vis får katten i sej nyttiga inälvor med. Och blodet är ju kvar i kroppen. Kan knappast bli bättre, tror jag!

Men hur många möss behöver en katt per dag? Och vad kan man variera med, för i naturen skulle väl kattrackarn äta annat med? T ex lättfångade insekter, kanske små ormar (jo, en del katter jag känt har tagit orm) och en och annan harpalt om katten är erfaren nog att få fatt och död på dom.

Hm, små marsvin, hamstrar, råttor och kaninungar förutom möss, kanske? Undrar vad min katta skulle göra om jag gav henne, den Stora Jägaren, en död råtta till kvällsmat! Ha ha haaa, vilken förnärmad min hon skulle göra!Tungan ute Men om dom får vänja sej från det dom är små, tror jag säkert det skulle gå att råutfodra 100% med olika små "bytesdjur"!

Du har ett härligt tänk, jag gillar det!!!

JossanH
9/28/09, 5:12 PM
#2

Tror även att kycklingar skulle kunna räknas som ett bra foder till katt.

Vår gamla kisse tog hem hare 2 gånger. Pappa berättade om det senast igår. Misse hade dragit in en liten hare under en buske. Första gången han tittade var halva haren uppäten. Andra gången var bara huvudet kvar och tredje gången var det bara öronen kvar.

vet de som faktiskt utfodrar sina illrar med kanin, möss, kyckling och marsvin.

Men frågan kvarstår: Räknas möss till helfoder för katt??

Sajtvärd på Iller.ifokus

MaalinF
9/28/09, 5:51 PM
#3

Är osäker på möss, men jag vet att vissa ger ju dagsgamla kycklingar tror jag.


 

 

Silvestris
9/28/09, 6:09 PM
#4

Jag skulle inte våga ge katten bara möss. Små gnagare utgör visserligen basen i kattens naturliga kost, men de fixar ju en hel del variation själv. Det har gjorts en studie på katter som bara fick rå, hel kanin under 10 månader och de drabbades av taurinbrist.

Men det skulle gott gå att ha vuxna möss som bas i kattens kost och sedan variera med köttben, kött och lever av olika slag.

Så mitt svar på frågan om möss räknas som helfoder är: Nej, jag skulle inte räkna möss som helfoder. Jag skulle snarare kalla det "bas-foder".

JossanH
9/28/09, 6:17 PM
#5

Tack tack för svar!

Sajtvärd på Iller.ifokus

MyTwiggs
9/30/09, 9:49 AM
#6

Jag tror absolut att möss kan utgöra utmärkt en del i en kattkost! Det låter fantastiskt bra! Det ska jag testa att ge mina! Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Annons:
Saga85
10/1/09, 8:10 PM
#7

Tänk om våra katter också kunde äta upp sina möss och inte bara lämna det som "gåva" på dörrmattan Oskyldig

MyTwiggs
10/1/09, 9:23 PM
#8

# 7 Dörrmattan! Be happy! Mina lämnar möss i min säng!  Förvånad Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Saga85
10/1/09, 9:51 PM
#9

#8 Frukost på sängen Skrattande

JossanH
10/1/09, 10:50 PM
#10

Jag kanske borde börja ta betalt så kan jag resa runt med min musdammsugare och göra rent hus efter era kräsna katter :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Saiva]
10/4/09, 10:16 PM
#11

Hmm, hela möss har jag inte tänkt på. :o) Tycker det känns lite läskigt faktiskt(för MIG att hantera *bluäh*) men det måste ju vara toppenbra!! :oO Undrar om jag skulle kunna få mina katter att äta hela möss…? :o)

JossanH
10/4/09, 10:39 PM
#12

#11 Jag har varit livrädd för sådant också, men man vänjer sig mer och mer. Sålänge man köper dom döda så är det helt okej- och sålänge  man slipper dela och skära i hela djur så som möss eller dagskycklingar. gav kycklinghjärta till illrarna och katten och skar då isär till mindre bitar första gången… Det var läsigt!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Saiva]
10/4/09, 10:48 PM
#13

# 12

Jo det är nog en vanesak… Jag måste fundera lite till bara innan jag vant mig vid tanken. Hehe. :o)

Annons:
JossanH
10/4/09, 10:50 PM
#14

#13 du det förstår jag! Själv kunde jag inte kvällsmat efter att jag första gången gav illrarna möss som dom bara tuggade på… Och när jag skar i kycklinghjärta mådde jag också dåligt då jag tänkte att det var så det skulle kännas att skära i delfiner.. :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: