Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2316 ggr
JossanH
9/26/09, 2:19 PM

[I]kyckling skrov

Om man vill börja barfa sina illrar. Räcker det då med att enbart ge kycklingskrov, något kycklinghjärta då och då kanske någon mus någon gång ibland?

Eller måste man tillsätta något?

Nu vet jag att det bästa är att ge större variation. Men om man ska börja barfa och inte vill mixtra med en massa olika kött. Går detta att ge som ett helfoder?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
sarae
9/26/09, 3:01 PM
#1

Som helfoder är det inte helt optimalt på lång sikt. Förutom skrov och hjärta behöver du även tillsätta lever, och genom att variera olika typer av kött så garderar du dig mer för olika brister. Sen hänger det mycket på hur mycket möss du ger också. en mus är optimal kost, men man kan även få näringsbrister genom att fodra helt med möss tex. så dessvärre är variation nyckel ordet. Kan du ge större variation av gnagare i kombination med kycklingen så bör det vara rätt ok.

JossanH
9/26/09, 4:09 PM
#2

okej. Är lite nyfiken på det här. Och har precis gjort om ett hönshus där jag kan ha illrarna. Där kan jag utfodra dom utan att ha en massa köttslamsor inne så har börjat fundera på det här med barf lite smått. om inte annat så iaf halvbarf.

Men man behöver inte tillsätta benmjöl eller liknande när de får hela skrov??

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
9/26/09, 4:52 PM
#3

#2 det beror på hur mycket ben de äter själva. Äter de allt ben (utom kanske de grövre på vingarna), så behöver du inte benmjöl, förutsatt att du alltid ser till att ha en del bel i varje portion.

JossanH
9/26/09, 5:33 PM
#4

okej! tack för svar!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
10/2/09, 4:06 PM
#5

Rätta mig om jag har fel, men om man halvbarfar, dvs ger kött men att de har tillgång till torrfoder, så är riskerna för brister mycket mindre eftersom "allt de behöver" finns i torrfodret?

sarae
10/2/09, 6:12 PM
Annons:
Upp till toppen
Annons: