Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 2194 ggr
Issm
9/30/09, 9:22 PM

Hur vänja dem med ben?

Äntligen har jag fått en frys på plats så nu kommer jag ha plats för att barfa både hund och katt..

Men jag har läst mycket att man börja vänja in dem lite vid ben. Hur gör man då? Ska jag ge dem kycklingvingar och börja pröva med? Hur ska jag sedan gå vidare för att lära dem äta lite andra mat?

Katten har mer eller mindre aldrig ätit något annat än sitt torrfoder och blötmat. Han har aldrig velat ha när jag bjudit på andra saker.

Hunden har väl knaprat på ett märgben eller 2 men ingen annat. Så jag har verkligen 2 gröngölingar och jag är inte redo för att gå över helt på BARF än, läser fortfarande på en del. Men tänkte att det kan vara bra att börja vänja dem vid ben och sånt redan nu…?

Tacksam för lite tips :)

Annons:
MaalinF
9/30/09, 9:26 PM
#1

Just när det gäller katt så kan du ju helt enkelt prova med kycklingvingar. Slå isär dem lite eller dela upp dem och se om de gillar det! Det är alltid en bra start. Vet bekanta som har fäst kycklingvingar i ett snöre och lekt med dem för att få katten att förstå.


 

 

SaraC
9/30/09, 10:31 PM
#2

Självklart kan du låta hunden få ben även om du inte barfar! Det är väldigt viktigt att de får tugga, inte bara för tänderna utan det är även mental aktivering. Har hittills inte träffat någon hund som ratat riktiga ben Glad Lite olika från hund till hund, men märg och liknande kan bli häftigt åt magen på en del hundar om de inte är vana. Så ge inte för mycket på en gång om du är osäker på hur magen reagerar. (märgben kan du gröpa ur)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Issm
9/30/09, 10:36 PM
#3

#1 Ja, jag kan ju försöka.. Men jag är ganska säker på att han inte kommer ta det.. Han är en rätt speciell kattherre Tungan ute

#2 Jo, det vet jag absolut.. Han tuggar mycket på råhudsben (heter det så?) men de räknas ju inte direkt till BARF. Så själva tuggandet klarar han bra och har fina tänder. Det är mer vilka ben jag ska börja med…

Kyckling har jag förstått det som att det är ganska bra nybörjarben. Men vad för ben ska man pröva på efter det? Grövre kycklingben, typ klubbor. Kotletter? Ja,  kort och gott vilka ben bör jag börja vänja in honom med om jag vill barfa senare?

Märgben har han fått några gånger, någon gång lät jag märgen vara kvar och då rasande ju hans mage rätt bra. Men nu gröper jag ur den, och då är det mumsigt :)

SaraC
9/30/09, 10:45 PM
#4

#3 Märgben tycker jag är enkla och bra, billiga och lätta att få tag i också. Ge oftare och öka succesivt så magen hinner med och vänjer sig.

Jag tycker det brukar vara ganska värdelöst att hitta något annat än märgben och kyckling till bra pris i affärer. Har du någon köttbonde i närheten så kan du fråga om du kan få köpa spill därifrån. Fråga på din affär om de kan ta in mer ben om det inte finns något större utbud. Eller hör med någon jägare som själv inte har hund eller ändå har över!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MaalinF
9/30/09, 10:46 PM
#5

#3 jag kämpar fortfarande med en av mina katter och ben. Skall gå till en slaktare  här näst för att köpa hals och skrov - lite mindre ben.


 

 

Issm
9/30/09, 10:56 PM
#6

Tack för era svar, det uppskattas verkligen!

Snart drar älgjakten igång och far o bröder jagar.  Exakt vad kan jag be dem ta reda på till mig om dem har möjlighet  som funkar till Barfande?

Annons:
MaalinF
9/30/09, 10:57 PM
#7

Allt funkar till barf:en men du bör få köttet testat först.


 

 

Silvestris
9/30/09, 11:41 PM
#8

#6

Det mesta går att ta vara på och ge, men undvik lever från vuxna djur eftersom det lagras gifter i levern. Ju äldre djur -> ju mer gifter.

Upp till toppen
Annons: