Vad kan jag ge kattugen?
Jag och min sambo harplaner på att köpa katt i slutet av November, en liten bondkattskille.
Jag har redan börjat fundera över det där med foder och kom ganska snabbt fram till att RC eller liknande inte är aktuellt. Dyrt och onödigt (tolka mig rätt) ger hellre katten det den är gjord att äta (dvs rått kött)
Vad ska jag tänka på?
I nuläget är katten fortfaradnde mycket ung, och mamman äter Friskies, hur gör jag övergången så bra som möjligt för katten?
Kan jag ge katten rå kyckling (jag skulle själv aldrig ens slicka på fingrarna efter att ha hanterat rå kyckling) Nöt- och/eller fläskkött? Går det bra med får/lammJag har förstått att jag bör satsa på svenskt kött.
Av vilka djur kan jag ge inälvor?
Ungefär hur mycke bör jag ge en 12 veckors innekatt? Vilka vitaminer mineraler kan den behöva få tillskott av osv.
Jag hoppas att jag inte dubblat någon annans post, och att någon har de svar jag söker =)

Hej!
Vad kul att du tänker på barf. Det första jag skulle tänka på i ditt läge är att vänja kattungen vid sitt nya hem. Det innebär tyvärr att du måste fortsätta med Friskies ett tag till så att magen inte fallerar. Men efter några veckor så kan du börja vänja kattungen vid rått kött. Du kan bjuda på det mesta, gärna svenskt så som du skriver.
Råa kycklingvingar, köttfärs, lammfärs, kycklingvingar med ben, bitar av nöt, skivspill. Det mesta går att ge. Invälsmat går också att ge från de flesta djur. Var försiktig med lever bara, det utgör ju bara 5-10% av kosten så det får man ge lite av. De kan lätt bli lösa i magen av det med.
Så börja vänj katten vid rå mat och blötfoder! Blötfoder är det bästa efter barf.
Kattungar skall också ha fri tillgång.

Tack för svaret =)
Så du skulle säga att det är bättre att bara ge blötfoder än att ge torrfoder?
Har lite funderingar på att kombinera BARF med torrfoder så att de liksom kompletterar varandra. Fungerar detta eller ska man hellre satsa på BARF hela vägen?
Sambon är tveksam, men som jag ser det, inälvor är inte dyrt och kött äter vi ändå hemma dagligen ;)
Nu känner jag mig som en riktig nybörjare, men hur längeräknas en kattunge som ust kattunge? Har inte haft katt på 10 år och glömt en hel del sån sedan dess.
Du kan ge katten kött och inälvor från alla sorters djur, förutsatt att det är livsmedelsbesiktigat.
En väl komponerad BARF-meny behöver inga tillskott, men har man svårt att få katten att äta tex. ben eller lever kan det behövas.
Min erfarenhet av att ge BARF och torrfoder samtidigt är att torrfodret tyvärr på sikt brukar konkurrera ut BARFen helt. Torrfodret luktar helt enkelt för gott.

Blötfoder är absolut bättre än torrfoder. Du kan säkert kombinerea barf och torrfoder, men som Silvestri säger så luktar ibland torrfodret för gott (det är sprayat med buljong).
När kattungen är trygg hos er efter några veckor kan man säkert börja fundera på att kombinera blötfodet och rå mat.