Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1835 ggr
MaalinF
2009-09-22, 11:50

Att kunna variera sig

Variation är ju hyffsat viktigt inom barf. Jag skäms nästan lite nu med tanke på hur lite jag varierar. Jag harmitt recept som jag kör på.

Men, hur kan man variera mer? Andra köttsorter, annat sorts ben?

Jag är lite smått beroende av jioptimas kattkorvar, men funderar på om det går att göra på något annat sätt. DEt går det säkert. Vom och skov är kanske något man kan köpa därifrån istället?

Hur varierar ni?

Annons:
sarae
2009-09-22, 12:03

just nu har jag tyvärr inte så mycket variation i kosten som jag skulle önska, då min slaktare slutat ta in vissa saker.

men här är basen just nu ofta kycklingskrov och kycklingvingar, det kompletteras med hals av olika slag, nötkött, skivspill av gris och andra "sämre" bitar av nöt & gris. Inälvsmat från kyckling, gris och nöt (Lever, hjärta, mage, njure). Hela bytesdjur i form av dagsgamla kycklingar samt möss i varierande storlekar. Fisk ges även då och då.

Tidigare hade jag tillgång till anka och kalkon, men det har jag tyvärr inte längre. Skulle även väldigt gärna kunna få tag på kanin regelbundet.

HannaM
2009-09-22, 15:45

Jag gör mitt bästa för att variera men det är inte alltid lätt. Basen är kyckingsskrov och vingar kompletterat med inälvor från olika djur. Har inga problem att få tag på hjärta från kyckling, nöt och gris, samma med lever. Hittade ankinälvor för ett tag sedan, hjärta mage, hals och lungor var det i ett snyggt paket så det. Vill ge mer bytesdjur, framförallt möss och dagsgamla kycklingar men har en kinkig sambo så det blir som godis någon gång när han inte är hemma. Skulle gärna få tag på mer varierat, kalkon, kanin…

Silvestris
2009-09-23, 02:10

Jag kör på kycklingbas (köper hel kyckling och styckar upp). Sedan Ger jag Klass köttkross och får då in nötkött (lunga, hjärta och lite annat kött som mals ner i krosset). Hjärta och lever köper jag av den sort jag hittar och det blir främst från kyckling och gris.

Jag har lärt mig läxan att inte ge bara kyckling under längre perioder. Har en katt som åkte på järnbrist då.

MaalinF
2009-09-23, 09:21

#3 Aha så det är det det är i klass-korven. Har den som muskelkött bas nämligen.

HannaM
2009-09-23, 15:33

#3 Med bara kyckling menar du allt från kyckligen eller bara rent muskelkött? Alltså fick dom inälvor?

Silvestris
2009-09-23, 15:36

Jag menar att allt var från kyckling. Självklart fick de inälvsmat.

Annons:
HannaM
2009-09-23, 15:39

#6 Ojsan, varifrån kom järnbristen då? Eller lever och annan inälvsmat innehåller ju en hel del. Beror det på att dom får svårt att ta upp det?

Var det bara en katt? Hur mådde den andra? Kan något annat i kycklingen gjort att upptaget hämmats?

Silvestris
2009-09-23, 16:01

Det innehöll uppenbarligen inte tillräckligt mycket. Lever utgör ju inte heller någon särskilt stor del av kosten utan bara ca 5% så även om den är rik på järn räckte det inte.

Den andra katten mådde utmärkt. Dock så är hon kastrat, katten som fick brist var och är fertil så hon har antagligen högre behov. Jag kan inte komma att tänka på något som kan ha hämmar upptaget. Det är väl kalcium som ingår naturligt i kosten då, men benhalten håller jag rätt så moderat så den borde inte vara ett problem.

Upp till toppen
Annons: