Hur små bitar av ben är acceptabelt?
Om jag skall försöka att ha sönder en hel kyckling i min lilla köksmaskin, ej kvarn. Hur små bitar av ben är acceptabelt för att det inte skall skada katten?. Måste det vara "helmalet" eller vara småbitar eller skall det vara stora bitar ben?
Eller skall jag bena ur hela kycklingen innan jag kör den i köksmaskinen?
är helt nybörjare på detta så jag kan inget just nu

ett tag gav jag jipotimas kattkorv och kycklingkorv till mina illrar ibland för variation. Där är det rätt så finmalda benbitar i. hade en ilelr här i smester hem, som aldrig ätit köt tidigare. så jag tänkte inte så mkt på det utan serverade mina illrar som vanligt. senare på kvällen ser jag hur illern springer runt med öppen munn. tar upp henne för att titta och det ser ut som att hela käken gått ur led, som att hon fått en smäll av nått slag. vi fattad eingenting, men åkte tillveterinären som konstaterade samma sak, att käken var ur led. sen sövde de henne, och röntgade, och ja, såg samma sak, tills veterinären kikad elite bätter i munnen på henne. längst bak, bakom en kindtand, satt en liten liten benbit fast kilad. när han tog ut den så åkte käken tillbaka i rätt position. så ja… aldrig mera sådana korva hos mig. Här får illrarna större köttbitar, minsa storlek jag ger är väl ca 2 x 2 cm. förutom hjärta då

TAck!
Då blir det benmjöl alltså. Vill inte utsätta mina katter för något sådant. Stackars lilla iller

#2 varför inte ge större benbitar? Det har dme inga problem med. det är de riktigt små benen jag pratar om. Med större ben kan de själva avgöra hur stora bitar de behöver tugga loss.
Här går allt från helmalda ben till hela ben alldeles utmärkt. Tycker absolut att du främst ska satsa på färska ben som kalciumkälla.

OK skall testa i vecka och se vad som accepteras av dem.
Ger ni hela kycklingvingar eller delar ni dem i bitar, tex vid "skarven"?
Jag brukar dela vingarna i leden.

Jag delar vingarna vid leden och en gång till på mitten, har fem som ska ha och för att alla ska få får jag göra lite mindre bitar.