BARF iFokus

BARF

Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 2791 ggr
MaalinF
0

[K] Dräktiga katter

Vad bör man tänka på i barf:en när man har dräktiga honor? Vad behöver de mer/mindre av?

[Hilo]
0

Vet eg. inget men rent logiskt tror jag det behöver mer protein..
Lever sägs vara bra att ge till dräktiga honor..

Rätta mig någon om jag har fel..

MaalinF
0

jag har ingen aning, hoppas att någon som är duktig kan ge oss svar. Vore intressant att veta vad skillnaden är.

Silvestris
0

Inget särskilt alls. De behöver äta mer mat vilket kan innebära att de måste äta fler måltider (särskilt mot slutet av graviditeten då det är lite trångt i magen).

Man kan ge lite mer lever eller annat lösande dagarna innan förlossningen eftersom tarmen töms innan och det är lättare om avföringen är mjuk.

Sprattelkattens
0

Jag höjde fettnivån lite när Idun var dräktig och gav di, annars ändrade jag ingenting.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

AnneN
0

Har för mig att dräktiga & digivande hundar iallafall behöver lite extra protein och kalcium, kan var samma för katter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Silvestris
0

BARF för katter är redan väldigt högt i protein eftersom de ofta inte får vegetabilier alls och om de får det handlar det om väldigt små mängader.

Mer kalcium behöver de inte. Ca/P-kvoten ska hållas på en bra nivå alltid. Den ska absolut inte rubbas under dräktighet eller laktation. Då riskerar man att orsaka problem.

MaalinF
0

Ca/P är kalcium eller?

Hur håller man den bäst på en bra nivå? Samma utfodring/recept under hela dräktigheten eller?

sarae
0

#7 Ca/P är förhållandet mellan kalcium och fosfor :)

Silvestris
0

Ca=kalcium och P=fosfor så det är som sagt förhållandet mellan de två mineralämnena som är viktigast. Ger man BARF bestående av 10-15% ben så håller man en bra Ca/P-kvot. Ger man inte ben får man dosera kalciumtillskott efter hur man vill ha kvoten och hos katt anses den "optimala" kvoten ligga på ca 1,2:1 men allt från 0,9:1 och 2:1 är OK. Hos en dräktig katt bör man väl dock försöka att iaf inte ligga i underkant.

Men som sagt, en "normal-BARFad" katt behöver ingen särskilt kost bara för att hon blir dräktig. Bara mer mat.

MaalinF
0

#9 Tack! Intressant att veta!