[K] Dräktiga katter
Vad bör man tänka på i barf:en när man har dräktiga honor? Vad behöver de mer/mindre av?
Vet eg. inget men rent logiskt tror jag det behöver mer protein..
Lever sägs vara bra att ge till dräktiga honor..
Rätta mig någon om jag har fel..
jag har ingen aning, hoppas att någon som är duktig kan ge oss svar. Vore intressant att veta vad skillnaden är.
Inget särskilt alls. De behöver äta mer mat vilket kan innebära att de måste äta fler måltider (särskilt mot slutet av graviditeten då det är lite trångt i magen).
Man kan ge lite mer lever eller annat lösande dagarna innan förlossningen eftersom tarmen töms innan och det är lättare om avföringen är mjuk.

Jag höjde fettnivån lite när Idun var dräktig och gav di, annars ändrade jag ingenting.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

Har för mig att dräktiga & digivande hundar iallafall behöver lite extra protein och kalcium, kan var samma för katter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
BARF för katter är redan väldigt högt i protein eftersom de ofta inte får vegetabilier alls och om de får det handlar det om väldigt små mängader.
Mer kalcium behöver de inte. Ca/P-kvoten ska hållas på en bra nivå alltid. Den ska absolut inte rubbas under dräktighet eller laktation. Då riskerar man att orsaka problem.
Ca/P är kalcium eller?
Hur håller man den bäst på en bra nivå? Samma utfodring/recept under hela dräktigheten eller?
#7 Ca/P är förhållandet mellan kalcium och fosfor :)
Ca=kalcium och P=fosfor så det är som sagt förhållandet mellan de två mineralämnena som är viktigast. Ger man BARF bestående av 10-15% ben så håller man en bra Ca/P-kvot. Ger man inte ben får man dosera kalciumtillskott efter hur man vill ha kvoten och hos katt anses den "optimala" kvoten ligga på ca 1,2:1 men allt från 0,9:1 och 2:1 är OK. Hos en dräktig katt bör man väl dock försöka att iaf inte ligga i underkant.
Men som sagt, en "normal-BARFad" katt behöver ingen särskilt kost bara för att hon blir dräktig. Bara mer mat.
#9 Tack! Intressant att veta!