Annons:
Etiketter02-hund12-fodra-sjuka-eller-gamla-djurbarf
Läst 111 ggr
C
2/28/22, 4:53 PM

Barf för hund med dålig lever?

Hej!

I förra veckan konstaterades följande för min 9åriga basenji-tik

”-kraftiga förändringar lever
-ddx kronisk hepatit—levercirrhos
-misstankar HMD ddx ductal plate anomaly som grundläggande medfött orsak”

… och vi blev ordinerade:
ursofalk: leverunderstödjande—förbättrar gallflöden bland annat
laktulos: fångar ammonia i tarmen och minskar då dess negativa effekt på kroppen
denamarin: antioxidant
leverdiet: Purina HP—lägre proteinhalt bland annat som minskar frisättning av ammonia

Hon det senaste året stått på mestadels Mush vaisto svart, vilket jag kan förstå inte är det lämpligaste med hennes konstaterat skruttiga lever samt förhöjda ammoniumvärden då de inblandade djurslagen nog inte gör gott för henne i dagsläget men det tar emot något så oerhört att byta till sågspånsblandningen i veterinärfodret som ordinerats.. :(

Får vi bara bita i det sura äpplet och följa veterinärens råd till punkt och pricka för att hon ska få så lång tid som möjligt med högsta möjliga livskvalitet? Tillskotten som ordinerats motsätter jag mig inte.. men det är maten som sagt.

Hoppas på att någon på forumet har positiv erfarenhet och tips att dela med sig av. 😵‍💫

Allt gott

Vänligen
Linda och Katla

Annons:
Lona
2/28/22, 5:05 PM
#1

Hej!
Jag håller med om att innehållet i veterinärfoder ofta är skittrist - men såvida man inte har mycket goda kunskaper i både fysiolologi, sjukdomar och utfodring så bör man inte ge sig in på att barfa en sjuk hund när det gäller till exempel lever och njurar. Med andra ord, man får ge sin hund "sågspån" (till ockerpris dessutom) och trösta sig med att den förhoppningsvis mår bra av det. ❤️
Lycka till med din hund!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: