Katter spyr, mush
Mina två katter har spytt till och från av mush, har haft kontakt med vet under tiden. Ena är 9 mån, och andra är 3 år. Har testat gett mjau blötmat åt 9mån katten i 2 veckor, och hon har helt slutat spy. Har testat med kyckling, nöt och sedan nöt, gris mush till båda. Började fundera på om de båda är känsliga mot benbitarna i mushen kanske? Låter det rimligt, eller kan båda ha någon slags allergi? De spydde kanske 1-3 ggr i veckan var, inte direkt efter maten utan oftast flera timmar efter. De är annars helt pigga, inte uttorkade och mår bra annars!
Vill så gärna att mush ska funka för de båda, kom gärna med tips.
#0: lite sent svar här men jag har läst att dem färdiga färskfoderblandningarna har en för hög fetthalt. Det är en onaturligt hög fetthalt för katter och hundar och därför kan dem spy (galla) . Gallan behövs för att bryta ner fett.
Du kan läsa mer på hundapoteket.
https://hundapoteket.se/gallkrakningar-pa-tom-mage-beror-det-verkligen-pa-att-magen-ar-tom/
Tycker hon skriver väldigt bra och det låter väldigt logiskt i mina öron. Tänk fetthalten i viltkött, det måste vara den naturliga fetthalten för hundar och katter att äta.
Mina har jag märkt äter Barf mycket fortare än när de får vanlig mat, så jag fixade en slowfeed skål och det löste problemet. Hoppas på att det inte är någon allergi som spökar.
--- MLie med tre underbara katter hemma