Annons:
Etiketter03-katt01-börja-barf-a22-övriga-frågor06-vänja-djuren-vid-rå-föda10-fodra-friska-djurkatt
Läst 316 ggr
CaptainBunchie
2021-01-30 20:54

Gå över fullt på MUSH Vaisto CAT?

Jag har tre kastrerade/steriliserade huskatter (Coco 8 år, Mu 6 år och Selleri 5 år) som jag de senaste ca 2 åren har utfodrat "hälften/hälften" med Vaisto CAT rosa och Appetitt steralized torrfoder (två bullar Vaisto per katt/dag och resten uträknat enligt utfodrings-rekommandation).

Men nu har jag bestämt mig för att helt övergå till färskfoder och behöver lite tips och råd känner jag.

Hur många bullar om dagen ska de ha egentligen?
¤ Coco väger ca 4,8kg och är något överviktig
¤ Mu väger ca 6,8kg och är något överviktig
¤ Selleri väger ca 4,3 kg och är normalviktig

Hur utfodrar jag på bästa sätt?
¤ Jag tidigare har gett de 4 mål om dagen, men detta beror ju också lite på hur många bullar de ska ha om dagen och jag får därefter se hur många gånger det blir bäst att mata.
¤ Tanken är att ge två olika sorters Vaisto CAT - rosa (som alla äter och tycker mycket om) och gul (som jag börjat vänja dem vid, varav Coco är mest förtjust och de andra inte lika mycket. Särskilt Selleri verkar ganska kräsen av sig). Då de isåfall får i sig tre olika sorters kött och får lite variation i kosten.
¤ "Tillskott" typ som kycklinghalsar? Själv vet jag inte alls mycket om vad, hur eller hur ofta man ska ge.

Somsagt verkar vissa av kissarna mer kräsna än andra, nu de senaste dagarna när jag försökt vänja in dem vid den gula sorten så har jag fått ta in Coco (som gladeligen äter sorten) på ett annat rum en kort stund så de andra får en chans att se över och äta maten (vilket - iallafall en av de andra har gjort efter en kort stund. Är dock lite osäker på vem då jag missade vem som åt vad nu ikväll). Hur bör jag göra med det?

Hur tinar jag?
Självfallet vet jag hur man tinar maten så sett, men hur gör man det på bästa sätt (eller ja, hur gör ni andra som använder komplett färskfoder?), särskilt när man tinar en "större mängd" som när de endast får färskfoder, eller under en kortare tid.
Just nu tinar jag i kylen endast, tar upp maten från frysen ca 7-16 timmar innan servering och lägger den för att tina i en glasform med lock.
Jag vet att mina katter inte är så förtjusta i när maten är halvfrusen/inte helt genomtinad, och misstänker att de kanske till och med skulle föredra maten mer rumstempererad. Vågar man verkligen tina i rumstemperatur så som de nämner på mushbarf.com (i mån om att de används inom 12 timmar)? Och isåfall, hur förvarar man den när den tinar då?

Vill bara säga ett tack i förskott om någon ens orkar läsa igenom hela den här paragrafen jag råkade skriva. Och tar tacksamt emot tips och råd, även om det inte bestämt gäller kring mina frågor!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Björksätter
2021-01-31 09:12
#1

Jag tinar i kylskåp precis som du. Tar ut dagsransonen på kvällen innan och så tinar det över natten. Om jag ger lunch och inte är hemma har jag timermatskålar med kylklamp i. Då håller sig maten fräsch.

Mängden är 2-3% av kattens kroppsvikt. För de som är lite tjocka räknar du mängden från önskad kroppsvikt, dvs det som katten väger i normalhull. 2% till de som lätt blir runda, 3% till de som är tunna eller mer till dem om det behövs.

Mina får bara 1 boll om dagen och sen mjau i portionspåse de andra två målen. Jag hade dem på enbart mush förut, tre mål dag, men tyvärr blev de så hårda i magen så jag fick blanda med blötmat, enda sättet som funkade. De får vita påsen som det är lite mindre ben i, det är benet som gör dem hårda i magen.

Kycklinghals ger jag en gång i veckan. Men även det pga att magen inte ska bli för hård. Du kan nog ge 2-3 gånger utan problem. Byt en boll mot ett kycklingben.

Upp till toppen
Annons: