Annons:
Etiketter02-hund01-börja-barf-a15-problematik
Läst 521 ggr
C
2021-01-17 17:36

Hund vägrar dricka under fasta

Hej allihopa!

Jag ska börja ge min hund BARF och tänkte enligt "Min hund vill ha riktig mat" först fasta en dag för att rensa ut slaggprodukter. Hon vägrar dock att dricka och har gjort hela dagen! Trots att vi har varit ute en liten sväng. Hon är 8 år och har aldrig fastat förut. Känner mig rådvill – ska jag ge efter och ge henne mat så att hon blir törstig eller hålla ut? Tacksam för hjälp!

  • Redigerat 2021-01-17 17:56 av cmwh
Annons:
Pyttelite
2021-01-17 17:39
#1

Varför i hela friden låter du din hund fasta?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2021-01-17 17:39 av Pyttelite
C
2021-01-17 17:40
#2

#1: Har förstått det som att man bör göra i början en dag för att rensa ut slaggprodukter och dessutom följer det hundens naturliga rytm. Människor kan ju också fasta frivilligt. Det finns många fördelar med det, så länge människa/hund dricker vatten.

Pyttelite
2021-01-17 17:45
#3

#2: Det finns många metoder och varje hund är unik.

Brukar den äta våtfoder?

Är det egengjord barf du kommer att ge eller är den färdiggjord.

Om den är färdiggjord så kolla vad tillverkaren säger.

Men varje hund är unik så kolla att vätskebalansen är ok - säkert ingen fara om det bara handlar om ett dygn - men man vet aldrig.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Uppkatten
2021-01-17 17:47
#4

Det finns ö h t inget som heter slaggprodukter rent fysiologiskt. Jag studerade många år på Karolinska Institutet och "mina" professorer bara skakade på huvudet åt "slaggprodukter"…

Det är stor skillnad på en människa som fastar frivilligt och ett djur som tvingas fasta mot sin vilja. Enligt JBV ska hundar ges mat dagligen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

C
2021-01-17 17:48
#5

#3: Just det. Hon brukar äta torrfoder och jag tänkte ge henne egen mat. Tack för ditt svar!

C
2021-01-17 17:51
#6

#4: Jag uttryckte mig nog felaktigt med slaggprodukter; jag menar snarare att tarmen ska få chans att återhämta sig efter i princip ständig matsmältning. Ja,

JBV har naturligtvis den föreskriften för att hundar inte ska gå svältfödda och sporadiskt få mat.

Annons:
Uppkatten
2021-01-17 17:54
#7

#6 Helt ologiskt att "tarmen skulle återhämta sig" genom ett dygns fasta!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
2021-01-17 17:58
#8

#7: Tyvärr säger jag även om jag inte är så pålästa som ni andra så finns faktiskt rådet att fasta hunden innan övergång men det finns många åsikter om det här.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Jojaton
2021-01-17 23:17
#9

Förstår inte alls syftet med att fasta hunden bara för att man byter kost - känns snarare som att risken är större att magen ballar ur lite om hunden får nya maten på helt tom mage. Speciellt om hunden inte dricker.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: