Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 1667 ggr
IzaEleonora
2017-12-26 16:43

Övergång till Mush, tänker jag rätt?

Bestämt att övergå till mush då jag har en herre här hemma som är dålig att äta! Han hetsäter torrfoder så de hela bitarna sväller i magen så han spyr upp allt igen. Just nu har båda katterna fri tillgång till torrfoder och får royal canin blötfoder en gång om dagen, han jag hsr problem med älskar det blötfodret mer än godis! Testade ge katterna en bulle var nu för att se vad dem tyckte, min andra katt slukade i sig den direkt men min kräsna herre luktade lite och gick iväg. Så läst runt och tänker testa blanda lite mush i blötmaten de redan får + att de ska få blötmat oftare. *När kan jag ta bort torrfodret helt? *Hur länge kan jag låta mushen stå framme i skålarna innan jag plockar bort den? * Gör det något om min mer matglada herre får i sig den kräsnas mat? * Något specifikt jag borde tänka på angående denna foderändring så kom med alla tips ni har vill få detta rätt för mina pojkar!

Annons:
[KatarinePierce]
2017-12-26 18:11
#1

Testa också inne på hund.ifokus.se

JoannaLi
2017-12-26 18:24
#2

#1 Har jag missuppfattat det eller är det inte en katt det handlar om?

Maria
2017-12-26 18:29
#3

Jag tror också att katter iFokus är mer lämpligt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[KatarinePierce]
2017-12-26 18:45
#4

#2 Oj flög i andra tankar

IzaEleonora
2017-12-26 20:43
#5

Ah ok antog det är här man ska skriva om det då det är en sida om sådan mat :)

JoannaLi
2017-12-26 22:41
#6

#5 Det ska man absolut! Men det kan vara rätt låg aktivitet här, och alla som råfodrar finns inte här, utan vissa finns enbart på "art-forumen", så då kan man öka sina chanser att få svar genom att dubbelposta, ett här och ett på Katter iFokus :)

Annons:
burmamys
2017-12-28 10:51
#7

TS jag tycker du är på rätt väg. Fasa långsamt över till MUSH om han är kräsen och behöver tid att vänja sig. Torrfoder innehåller omkring 5-8% vatten, blötmat omkring 80% och MUSH omkring 60-70%. Därför är det bra att fasa över långsamt för att han inte ska bli lös i magen. För riktigt kräsna katter, som är ovana med smaken av rå föda, kan du behöva öka med endast en tesked MUSH om dagen, blandat i blötmat tills han accepterar smaken av rå föda. När han accepterar smaken av MUSH kan du sluta med RC blötmat (det tillhör de sämre märkena eftersom det innehåller mycket spannmål) och bara fortsätta öka mängden MUSH och då också minska mängden torrfoder. Varmt lycka till!

Upp till toppen
Annons: