Köttkaniner
Någon här som föder upp kaniner för eget bruk?
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.

Vi har både för eget bruk och försäljning, det är dock inte jag som sköter huvuddelen av det.

#1 Jag är lite inne på att skaffa kaniner för eget bruk nämligen. Vilka raser har ni? Hur ofta har ni ungar? I ungefär vilken ålder slaktas de?
.

Vi har New Zeeland och korsningar New Zeeland/Fransk vädur. Varje hona får oftast runt 2 kullar/år i dagsläget, men man kan få ut 4 kullar/år om man vill och har uppvärmd byggnad. Snittet ligger på 7 ungar/kull och vi slaktar vi 4-6 månaders ålder.

Jag har inte än men kommer snart!
Planerna är: 2 honor i hägn, 1 hane i lite mindre hägn bredvid. 2-3 kullar per år totalt så 1-2 på var hona. Renrasiga Stora Silver. Slakta vid 4-6 mån beroende på hur de funkar i grupp.
När jag är lite mer erfaren hade jag tänkt spara några honor till vintern så jag kan garva skinnet också 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Honorna kan man ofta vänta till upp mot 6 mån med innan slakt, hanarna börjar ofta slåss när de är runt 4-5 månader om de bor tillsammans. Har man möjlighet så kan man ju ta bort några i taget av hanarna, och plocka bort slagskämparna efterhand så att säga. Det blir ju inte så att alla går på alla samtidigt utan vissa individer utmärker sig.

Här kanske du kan få fler svar http://etiskdjurhallning.ifokus.se/about?discussions-1
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Tack vallhund!
.