Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1922 ggr
Mygohr
2016-06-14 18:09

MUSH vaisto

Har lite frågor om MUSH till katt, har aldrig gett BARF men funderar på att komplettera nuvarande kost, torrfoder+blötfoder, med MUSH eller kanske byta ut blötmaten. Hur mycket ska en kattunge äta? Hittar bara anvisningar för vuxna katter och valpar? Kan katten fortsätta ha fri tillgång till torrfoder? Varför/varför inte? Kan man ge MUSH katt till hund? Inte som fullfoder men blanda i torrfodret som godis.

Annons:
Fridaaaa
2016-06-14 18:20
#1

Bättre att ta bort torrfodret och kombinera mush vaisto med blötmat :))

Torrfoder är inte bra för katter.

Som godis kan du ge mush vaisto för katt till hund ja.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MaritaBo
2016-06-14 18:21
#2

Om du funderar på att byta ut något mot Mush så tycker jag absolut att du ska skippa torrfodret helt och hållet. Torrfoder är inte designat för en katt som har bristande törstreflex. Dvs. dricker för lite. Om en katt äter bara torrfoder tex. så behöver katten MINST 0,5 dl vatten/kg kroppsvikt. OBS! Jag skriver minst!

Finns inget bra med torrfoder alltså, mer än att det är bekvämt för ägaren.

Blötmaten kan du däremot behålla, i synnerhet om det är av bra sort som tex. Mjau eller Bozita (spannmålsfritt och sockerfritt).

En katt behöver inte fri tillgång till mat utan börja att ge portioner istället. Beroende på hur liten din kattunge är så behöver den 4-5 mål om dagen och sedan trappas det ner till 2-3 mål om dagen.

Dock behöver en kattunge äta så mycket den vill under första tiden och mängden trappas ner med tiden (håll koll på hullet).

Ja, Mush Vaisto Cat kan du ge hunden, men inte tvärtom. Dvs inte hundmat till katten mer än kanske någon liten smakbit ibland, men ska aldrig utfodras under än längre tid med hundmat.

Mygohr
2016-06-14 19:08
#3

Tack för svar😊 Jag har försökt ta bort torrfoder och bara ge blötfoder men har två katter som vägrar att äta något annat än torrisar. Dessutom har jag en katt som har svårt att äta blötmat då hon kräks om hon äter mer än en tsk jag hoppas att det funkar bättre med MUSH.

Fridaaaa
2016-06-14 19:11
#4

#3 Ibland får man vara envis, många ger upp för lätt ;) 
Vilka sorters blötmat har du testat?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mygohr
2016-06-14 19:26
#5

#3 jag är ganska envis men när katten tappar i hull och inte äter så ger jag mig😊 Jag ger idag Bozita och Taste of the wild blötmat men har testat en hel massa annat.

Fridaaaa
2016-06-14 19:29
#6

#5 Man får fasa in en längre tid på vissa katter :) Tror det går att lära om stort sätt alla katter :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mygohr
2016-06-14 19:34
#7

Får se vad de tycker om MUSH, bara kattungen har smakat men alla ska få ikväll😊

MaritaBo
2016-06-14 20:52
#8

Du kan prova med att ta bort torrfodret, ge portioner så att de bygger upp hungern mellan målen istället för att gå och småäta. Torrfodret kan du pulvrisera och ge som topping på blötmaten och/eller Mush. Men, många katter vägrar äta annat så länge de känner doften av torrfodret som är späckat med lukt och smakämnen. Vet att det finns katter som vägrat allt annat tills matte/husse slängt ut torrfodret.

burmamys
2016-06-18 12:37
#9

Håller med MaritaBo och flera andra här. Ta det stegvis så ökar du chansen att lyckas: 

1. Börja ge portioner, helst 3-4 per dag. 

2. Fasa ut torrfodret mot MUSH (lättare med en ny smak).

Om det behövs, fortsätt ge pulvriserat torrfoder på blötmaten eller byt ut den helt mot MUSH.

Berätta gärna hur det går!🙂

Mygohr
2016-06-18 12:47
#10

Kattungen älskar MUSH, han äter två köttbullar om dagen och sedan blötfoder två gånger om dagen. De vuxna är inte lika övertygade, jag ska prova och blanda lite MUSH i blötmaten och se om det slinker med då. Jag kan inte ta bort torrfodret eftersom katterna då tar hundarnas torrfoder, och eftersom det inte är bra för katterna så får de hellre äta sitt torrfoder😌

burmamys
2016-06-18 12:53
#11

Aj då, ja torrfoder för katt är ju iallafall bättre än torrfoder för hund!

Försök utöka mängden blötmat/MUSH till tre måltider, så att torrfodret bara blir något de tuggar på mellan måltiderna.

Upp till toppen
Annons: