Annons:
Etikett15-problematik
Läst 2330 ggr
SannnaH
3/4/14, 2:20 PM

Leker med maten

Mina kissar har börjat få testa på olika råa köttbitar och ben utöver sin vanliga blötmat och de älskar det! Dock har den ena benägenheten att bära runt på bitarna och leka med dem medan hon äter. Biter lite i den - lägger på golvet och slår lite med tassen - plockar upp den och går någon annanstans och fortsätter proceduren där. Lite halvfräscht att hitta bitar blodiga kycklinghjärtan i vardagsrumsmattan :P 

Ni som helbarfar, har ni katter som också har detta beteendet? Förstår att det är såhär hon hade gjort om hon hade jagat och fångat något levande och hon verkar ha himla kul medans. Min fråga är mest, om jag hade velat ge henne BARF på heltid, hade detta beteendet då fortsatt tror ni med alla måltider? En liten bit då och då har jag inga problem med, det är bara att skura efteråt, men om samma sak hade hänt två-tre gånger om dagen så tror jag inte det hade varit lika charmigt :P

Annons:
SuperLimm
3/4/14, 5:31 PM
#1

Mina katter gör så. Ena katten bär gärna iväg med maten till hallmattan (endast där jag har matta) så jag gav han en egen äta-mat-matta så nu är han mest där och äter. Det händer fortfarande att han bär iväg med maten någon annan stans men hunden städar rätt bra efter honom. Den andra katten äter i köket och där brukar jag torka av golvet med lite blött papper om det blivit blodigt när hon ätit. Annars städar hunden av det golvet också när katten är klar :)

Mvh Linn

Silvestris
3/5/14, 9:25 AM
#2

Det brukar lugna ner sig med tiden men jo, det leks en del det gör det.

SannnaH
3/5/14, 11:41 AM
#3

Tack för svaren! Då blir det att skaffa hund helt enkelt Om det skulle fortsätta ;)

SuperLimm
3/5/14, 12:53 PM
#4

#3 hahaha ja du får göra det! ;)

Mvh Linn

Hittehund
3/6/14, 1:09 AM
#5

Har bengalkatt som nu är 8 månader. Han får mkt lövbiff och barf, men han vill leka ned maten på golvet, morra åt hundarna, leka med bitarna, kasta upp i luften, snaska och äta upp.
Han gör inte så med annan mat eller om han äter de andra katternas Orijen.

Men ja, kan bli kladdigt, och påfrestande för de suktade hundarna. :)

Christine

Caifig
3/6/14, 10:16 AM
#6

Jag har t.o.m hittat köttbitar i sängen 😕 Äckligt värre!

Annons:
SannnaH
3/6/14, 10:37 AM
#7

Haha! Det är inte ofta man får läsa om "barfens baksidor" men det verkar uppenbarligen vara en ;) dock en väldigt överkomlig sådan!

Upp till toppen
Annons: