Annons:
Etikett02-hund
Läst 3375 ggr
SaEr
2/5/14, 6:50 PM

Nybörjar-ben till liten hund?

Hallå. 👋

Jag har en liten chihuahua/lhasa på ca 2,5 kg, hon käkar MUSH B.A.R.F. Vaisto Starter Formula sedan nästan en vecka tillbaka och hon mår toppen.🙂

Men nu undrar jag lite kring det här med ben..Det märks tydligt att hon saknar något att gnaga/tugga på. Jag är inte allt för påläst inom barf och jag är dessutom väldigt nojig pga alla dessa skräckhistorier där ben gått av, flisat sig, satt sig på tvären osv. 🤦‍♂️Jag vill därför dubbelkolla - barf-nybörjare som hon är - vilka ben är bra nybörjar-ben? En kycklingvinge borde väl vara okej eller är jag helt ute och cyklar? 🤔

Annons:
Sarah-S
2/6/14, 5:25 PM
#1

När jag började ge ben till min dvärgpinscher (3,2kg) så var det just kycklingvingar jag gav, sen har vi avancerat efter det

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

vinteralvan
2/7/14, 1:31 PM
#2

Jag skulle också starta med kycklingvinge.

[sorbel]
2/9/14, 2:31 PM
#3

Ger man en hel kycklingvinge från början? Förre gången jag gjorde detta blev min hund sjuk så jag försöker hitta på ett sätt att göra det långsammare och bättre för henne. Hon älskar rå kött och ben så jag vill gärna kunna ge det till henne. 

Min hund barfar inte men jag tänker börja henne på Mush Starter snart också. Hon borde väga runt 4,7-4,8 kilo (5 kilo är lite för mycket har jag märkt - det är vad hon väger nu).

Borde jag börja med Starter och senare introducera kycklingvingar?

[sorbel]
2/9/14, 2:32 PM
#4

Och hur ofta?

Sarah-S
2/9/14, 7:08 PM
#5

#3 Börja med starter och se hur magen reagerar, när du sen är inne på vanliga Vaisto tror jag att hon tål kycklingvingar utan problem

När man ger obalanserad kost brukar man säga max 10% av intaget, så jag skulle till en hund på ~5kg ge 1 kycklingvinge någon till några dagar i veckan

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[sorbel]
2/9/14, 9:26 PM
#6

#5 Okej! Tack så mycket för rådet. :)

Tror du att det kommer vara okej att ge henne ca 1-2 köttballar per dag med sin torrfodret? Kommer hon ha brist eller för mycket av vissa vitaminer och sånt? Jag vet inte om det går eller om man måste köra helt med BARF om man ska göra det.

Annons:
Sarah-S
2/10/14, 7:43 AM
#7

#6 Beroende på hur mycket hon ska ha per dag av torrfoder resp Mush så får du ju anpassa så att du ger 50/50 typ. Jag tror inte att det finns risk för över/underdosering av olika näringsämnen men det kanske någon annan kan svara på

Jag finner ingen som helst anledning att ge både torrfoder och barf, för min del så ger jag Mush för att jag anser att det är det bästa för hunden. Just för att undvika torrfoder

Däremot får min hund torrfoder ibland som godis (Orijen Puppy) och vi har även gett det som mat när vi varit bortresta och det inte fungerat att ge Mush.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Lina Strindlund
2/19/14, 11:13 PM
#8

Men det kan ju vara en bra kompromiss att ge 50/50 av mush/torrfoder, pga kostnaden och att det blir smidigare om man ska ha hundvakt, som kanske tycker det är bökigt med färskfoder.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Sarah-S
2/20/14, 8:21 AM
#9

#8 Vad är bökigt med att ta fram två köttbullar ur en låda i kylen? Kostnadsaspekten har jag förståelse för även om Mush till en liten hund inte blir speciellt dyrt, men säkert något dyrare än enbart torrfoder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

vallhund
2/22/14, 3:06 AM
#10

#9 Beror väl på vilket torrfoder?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sarah-S
2/22/14, 8:39 AM
#11

#10 Absolut. Men jag har räknat på hur mycket det kostar att ge Mush och hur mycket torrfoder av bra kvalité kostar. Och ja Mush blir lite dyrare

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

vallhund
2/22/14, 8:52 AM
#12

#11 De torrfoder jag skulle kunna tänka mig att ge är K9 Naturals eller Ziwi Peak (om mitt miljösamvete tillät det) blir betydligt dyrare att utfodra hunden med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sarah-S
2/22/14, 10:18 AM
#13

#12 Ja med de torrfodren blir det klart dyrare, men de flesta hoppas jag inte ger den typen av torrfoder. 

Men det stämmer att jag inte jämfört med så dyra märken.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
[sorbel]
2/22/14, 11:00 AM
#14

Jag kör med Applaws just nu för min hund. Det är ett jättebra foder och hon älskar det. Det är billigare än Mush men fortfarande toppen.

Sarah-S
2/22/14, 11:58 AM
#15

#14 Vad bra att din hund fungerar på det, men det går ju inte att komma ifrån att det är just ett torrfoder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[sorbel]
2/22/14, 12:03 PM
#16

Ja, jag vet. Det är säkert bättre med blöt eller rå med. ;)

Därför jag vill tillägga lite rå också!

vallhund
2/22/14, 11:06 PM
#17

Det är bra om vi håller oss med enhetlig vokabulär. Blötmat är i min värd konserver, dvs inte färskt o inte heller rått.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lina Strindlund
2/23/14, 10:28 PM
#18

Men om man ger torrfoder som bas är det väl inte fel att ge lite rå mat 1-flera ggr/ vecka? För att hunden ska få lite roligare mat.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[sorbel]
2/24/14, 2:51 PM
#19

#17 Jag vet att blötmat inte är rått eller färskt. :)

#18 Precis vad jag menar. Torrfodret som jag ger är jättebra och hunden älskar det men ändå ger jag henne nåt rått här och där och lite blötmat ibland. :) Hon mår super med detta.

Upp till toppen
Annons: