VoH tar fram kattmat
På VoH facebooksida kunde man idag läsa att de nu har prover på kattmat. Efter en fråga om innehåll kom följande information:
"Vi har två varianter.
En med kycklinghals, hjärta från nöt och kyckling samt torsk.
Den andra med kycklinghals, hjärta, lever och lax. "
Låter det inte oerhört onödigt att göra färskfoder med rå fisk? Hur mycket av innehållet kan vara rå fisk utan att man riskerar tiaminbrist om man helutfodrar med VoH Katt? Är det skillnad på fisk och fisk när det gäller tiaminasinnehåll? Jag har inte läst på om rå fisk då jag helt enkelt inte sett det som kattmat
I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Jo jag tycker att det låter väldigt onödigt. Med tiamin, menar du taurin då? Jag hade inte köpt ett foder som bara innehåller vitt kött. När jag barfar mina katter ger jag mestadels rött kött, vitt kött kanske 1 eller 2 gånger i veckan, max.
Men sen har jag fått höra att de flesta VOH innehåller mest kyckling även till hundar?

Nej Tiamin (B1). Upptaget förhindras av tiaminas som finns i rå fisk
Rå fisk är jag skeptisk till då det gärna inte skall ges till en katt har jag läst eftersom en katt lätt kan utveckla fiskallergi, det är heller inte för en katt en naturlig föda. Hade gärna börjat med VoH till min katt men lax tål han inte, torsk vet jag ej.
För mycket fisk och för lite E-vitamin kan också orsaka pansteatit hos katter.
Varken lax eller torsk innehåller tiaminas så ur den aspekten är det inget problem. Däremot är det ju inget strålande drag sådär affärsmässigt med tanke på att många kattägare inte vill ge sina katter fisk.

Fisk är ju som nån skrev högre upp, inte naturlig föda. Så även om det handlar om "smaktillsats" så kan jag nog sätta pengar på att katterna skulle äta det även utan fisken. Iaf mina. Ena vägrar fisk/skaldjur.

Förstår inte varför VoH är så anti rött kött?
#6 Den frågan har jag ställt dem en gång på fb och de gav svaret att de inte anser rött kött behövs i maten då hjärta, lunga och inälver kommer från oxe vilket enligt dem är likställt med det röda köttet. Vidare nämnde de att BARFare (eller ja BARF maffian och röda kött älskar som de kallade folk) som anser det röda köttet är nödvändigt för hunden har fel, så länge hjärta mm kommer från oxe så ansåg de sig ha rött kött i maten. Samt att de sa att det inte är någon större skillnad mellan vitt och rött kött vad gäller protein mm. Blev rätt chockad av deras resonemang, jag själv ger VoH till min hund men jag tillsätter också rött kött och Omega-3 i form av laxolja vilket jag fick mycket frågetecken kring från grabbarna som jobbar på VoH. Lämnade den fb gruppen rätt fort då jag insåg att foderläran inte var bred hos de som jobbar med VoH.
Jag skulle tro att den verkliga förklaringen som de inte vill dra är att rött kött är dyrare än vitt kött. Kyckling är en pissbillig produkt och därmed ganska lätt att göra prisvärd mat av. Rött kött är dyrare så där kan du möjligen få tag i just hjärta, lever och lunga (som folk inte äter) till vettigt pris.

Jag ställer mig ofta frågan till kunskapen på FB-sidan från återförsäljaren Carl, och det gäller för både hund och katt
Tex hävdar han stenhårt att taurinhalten i köttet räcker för att täcka kattens behov utan hjärta
Trista är ju att de håller föreläsningar om foderlära för hundar också och lär nog börja för katter med. I en föreläs Ing vet jag de nämnde att en hund kan klara sig längre tid 1-2 månader) på bara deras kycklingkorvar för att sen testa något av det andra om den är allergiker. De mena att hunden inte går miste om viktiga näringsämnen genom att bara äta kyckling.
Deras resonemang och uppgifter de ger om foderlära låter i mina öron som rent dödligt för ett djur.

Ja det tummas verkligen på vad som är vedertaget
Det tar iofs ganska lång tid innan någon allvarlig brist uppstår hos ett vuxet djur, 6-8 veckor. För den sakens skull behöver man ju inte utmana ödet. Djur som har allergiproblem och kanske därför lider av GI-problem är knappast i toppform redan innan man börjar prova sig fram med foderbyte.
Att rekommendera kyckling till allergiska hundar låter ju sedan rätt märkligt. Det är ju inte direkt en unik proteinkälla…
Har läst samma rekommendationer om ren vom på FB-sidan.
Vilket låter galet, även om man får en effekt så lär det ju inte hålla i det långa loppet…brister kommer ju att uppstå.
≧◔◡◔≦
#14 Exakt. Vilket jag nämnt på den sidan tidigare men icke, det hävdas vilt att ingen brist sker och hunden inte tar skada. Samtidigt säger de också själva att kyckling och vom inte är helfoder. :/