Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3937 ggr
[Wraith]
2013-12-06, 23:50

Tina Mush i förpackning?

Har alltid tagit korvarna (ej vaisto produkterna) värmt dem under vatten, tagit bort plasten och lagt dem i skålar där de fått tina. Men jag började fundera om det ens är nödvändigt? Kanske räcker att tina dem direkt i förpackningen?

När jag gav KLASS så skulle man inte tina dem i förpackningen, utan ta ut dem. Så jag antar väl att det kanske är detsamma med Mush då förpackningen är den samma. Men blev nyfiken och undrar om det är så. Någon här som vet.

Annons:
Katti
2013-12-07, 03:26

Jag ha aldrig ens tänkt tanken att inte tina dem i förpackningen. Tar fram maten dagen innan den ska serveras och ställer in den i kylen. Det sparar energi! Man måste väl använda livsmedelsgodkända förpackningar även till djurmat?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Wraith]
2013-12-07, 13:19

Ja det var det jag funderade på. Mailade även Mush får se om de kan upplysa en. Med Klass så skulle man ta bort förpackningen, tina i förpackningen kunde försämra näringsvärdet tror jag att det var. Så jag har bara kört på samma sätt med Mush utan att ens fundera.

Vet inte alls om förpackningen måste vara livsmedelsgodkänd.

Sarah-S
2013-12-09, 19:40

Jag tinar VoH i sin förpackning, precis som #1 från dagen innan i kylskåp

Jag har aldrig läst att man inte ska göra det förutom på Klass för flera år sedan.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

wesdi
2013-12-10, 10:51

De gånger jag har köttkross korvar så tinar jag dem aldrig i plasten.

Tar fram dem djupfrysta, spolar lite i ljummet vatten så att plast lossnar lättare, tar kniven och skär upp en skåra och tar bort plasten.

Läggs i öppet glas eller keramikkärl och så får det tina upp i kylskåp.

Någon enstaka gång har jag låtit plasten var kvar men tycker det blir *kladdigare*, mer svinn - det fastnar ju lite i plasten.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

[Wraith]
2013-12-10, 14:01

Fick svar från Mush och han sa att det är helt ok att tina i plasten, man kan dock skära en skåra innan. Så det har jag testat de senaste dagarna, ja jag kommer ju inte kunna utvärdera det då jag inte kan se någon skillnad, hunden gör ju inte heller det 😃Men det skulle väl i så fall vara att det blir lite mer svinn som #4 skriver. Nu satte jag fram två korvar utan skåra, de får tina som de är. Får testa mig fram vilken metod som är enklast.

Märkte dock när jag drog en skåra längsgående korven så blev det inte mycket svinn när den tinat, bara i kanterna lite. När jag bara skar runt kanten på ena sidan så så fastnade en del i plasten, var laxen. Vet inte om det skiljer sig mellan produkterna. Kommer dock aldrig tina laxen öppet i kylskåpet med öppen skåra, vilken lukt 😂

Upp till toppen
Annons: