Annons:
Etikett03-katt
Läst 4689 ggr
[Starman]
2013-11-19, 15:44

Varför inte kattmat?

Kan någon av er ge en vettig anledning till att inte ge katter kattmat?

Alltså en anledning som inte stödjer sig på en konspirationsteori.

Tack på förhand. 🙂

Annons:
Silvestris
2013-11-19, 16:43

För att väl sammansatt hemgjord mat är nyttigare? Varför lever inte du på Findus färdigrätter (det kanske du gör)?

På hund finns forskning som visar att tikar som ges hemgjord mat under dräktigheten får friskare valpar (med avseende på hudproblem) än tikar som bara äter kommersiellt foder. Antagligen beror detta på att tikarna som äter hemgjord mat får en sundare tarmflora vilken överförs till valparna och ger bättre hälsa.

På kattungar har man sett att rå mat näringsmässigt är lika bra som kommersiella foder (kattungarna växer lika bra) men de råutfodrade kattungarna har ett mer aktivt immunförsvar.

På vuxna katter med diverse olika tarmpatogener har man sett att råutfodrade katter är kliniskt friska och är i bättre allmäntillstånd än katter som äter kommersiellt foder.

I Australien har man jämfört ferala katters tandhälsa med den hos katter som äter kommersiella foder och de ferala katterna hade signifikant lägre förekomst av tandsten, sannolikt för att de äter köttben.

Sedan anser jag att mina katter äter kattmat. Varför skulle inte köttben, kött och inälvor vara kattmat? Jag har svårt att förstå varför tex. hydrolyserade hönsfjädrar och majs skulle kvalificera sig bättre som kattmat än färska köttben.😃

[Starman]
2013-11-19, 17:19

Källor? 

Sen finns det väl inga som helst belägg för att hemlagad mat skulle vara nyttigare än färdiglagad. Men om du tror att det finns så får du gärna dela med dig av dem. (De får hemskt gärna inte komma från matfascister som Eenfeldt och Dahlqvist som enbart har konspirationsteorier som stöd för sina korståg.)

[Starman]
2013-11-19, 17:22

#För att väl sammansatt hemgjord mat är nyttigare

Källa, tack.

#På hund finns forskning som visar att tikar som ges hemgjord mat under dräktigheten får friskare valpar

Källa, tack.

#På kattungar har man sett att rå mat näringsmässigt är lika bra som kommersiella foder (kattungarna växer lika bra) men de råutfodrade kattungarna har ett mer aktivt immunförsvar.

Källa, tack.

Silvestris
2013-11-19, 17:45

Clarke, D. E. & A. Cameron (1998). Relationship Between Diet and Periodontal Disease in Domestic and Feral Cats in Australia. Australian Veterinary Journal 76(10): 690-693

Glasgow et al. (2002). Role of Diet in the Health of the Feline Intestinal Tract and in Inflammatory Bowel Disease. Center for Companion Animal Health, School of Veterinary Medicine, University of California, Davis, California

Hamper, B. (2012). Nutritional Adequacy and Performance of Raw Food Diets in Kittens. PhD diss., The University of Tennessee

Nødvedt, A. (2007). Epidemiology of Canine Atopic Dermatitis. Doctoral Thesis, no 47. Faculty of Veterinary Medicine and Animal Science, SLU, Uppsala

Vi kan börja där så länge.

Rumblebee
2013-11-19, 22:12

Visst kan jag dela med mig av olika kallor att det finns fabriksproducerad kattmat som ar farlig.

I forra traden sa skrev du att du redan var insatt i katters naringslara, men lankar anda till denna sida for dom som inte ar det:

http://www.katter.nu/1303-2/

Kortfattat: Animaliskt protein och fett ar bra och nodvandigt for katter, medans kolhydrater ar motsatsen.

Angaende det jag skrev i den andra traden att det finns kattmat som kan vara skadlig, sa kommer nagra exempel pa skadlig kattmat har:

Friskies torrfoder. Innehaller for mycket skrap och for lite animalier. Huvudingrediensen ar spannmal… Spannmal ar nagot man matar lantbruksdjur med.

Purina Pro Plan Sterilzed: Foder for kastrerade katter med smak av kalkon. Visserligen en animalisk ingrediens forst, men fortfarande en hel del spannmal och annat jox i.

Sa ja, det finns torrfoder som ar skadligt for katter. Lagt kottinnehall samt att torr mat absorberar vatska ar ingen vidare bra kombination for ett djur som har dalig torstreflex.

Katti
2013-11-20, 00:26

För att evolutionen har utvecklat katter till att fånga och äta hela smådjur och inte processat foder i torra bitar. Källor på det? Nä, kolla med Darwin 🤪.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[Starman]
2013-11-20, 00:32

"Evolutionen" har faktiskt inte särskilt mycket med tamkattens historia att göra. 🙂

På vilket sätt skulle det vara dåligt för katten att äta kattmat? Du svarar inte på frågan med att säga att "katten är skapad för att äta det här och det här". Frågan lyder: varför ska man inte ge sina katter kattmat?

Silvestris: Tack för källor! Jag återkommer när jag hunnit läsa dessa. 🙂

[Starman]
2013-11-20, 00:35

Men där har vi ju bara massa hypoteser som inte verkar vara grundade i någon verklig forskning. Du belägger inte påståendena med kvalitativa källor.

Jag tror att alla djur mår bra av spannmål då det är energirikt och lättsmält. 🙂

VildaVittra
2013-11-20, 00:57

En god anledning till att ge barf istället för fabrikstillverkat, är att man kan välja animaliska källor där foderdjuren har haft det bra. Tror det blir svårt att hitta ett färdigfoder med det.

En annan är berikningen de får av att få arbeta för att äta, istället för att få "färdigtuggat".

Ytterligare en anledning är den uppsjö av variation man kan erbjuda sitt djur, för alla djur mår bra av en varierad kost.

Torrfoder kan även innehålla kvalster som är allergena.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Starman]
2013-11-20, 01:05

Det där med etisk djurhållning är ett äme jag inte vill gå närmare in på, men jag kan säga som så att jag inte håller med dig om att det finns något etiskt försvarbart sätt att förslava djur på.

Däremot är katter karnivorer och behöver således kött. Då är det faktiskt ganska sekundärt vilket kött detta är, i mitt tycke, eftersom all köttproduktion i grunden är ett smutsigt gebit.

Att de inte skulle behöva tugga torrfodret är ju något som vem som helst som givit sina katter torrfoder vet är struntprat. Alla mina katter har dessutom tuggat sitt blötfoder innan de svalt det. Katter gillar att tugga saker innan de sväljer, precis som de flesta djur.

Kattfoder innehåller många olika saker. Bland annat växter, spannmål och kött. Är inte det varierat så det räcker? Måste man ha varierat sakerna själv för att det ska kunna räknas som varierat? Nej, jag tror inte det.

"Torrfoder kan även innehålla kvalster som är allergena."

För vem? Och gärna en källa till påståendet också. :)

Har fortfarande inte sett någon direkt vettig anledning att inte ge sina katter kattmat. Däremot så måste jag ju säga att jag inte direkt heller ser det ovettiga i att ge dem kött om man nu skulle vilja det, men känner fortfarande att det verkar helt onödigt då jag inte övertygats om att det föreligger några faror med att ge katter just kattmat.

VildaVittra
2013-11-20, 01:16

#10 Har du en källa på att precis all köttproduktion är "smutsigt"?

Då har du tydligen inte träffat många katter när du påstår att alla katter tuggar matten, finns hur många som helst som "anser sig sakna tänder". 

Exempelvis Tyrophagus putrescentiae är allergena för människor, katter, hundar osv. 

http://www.heska.com/Documents/Allergy/Controlling-Storage-Mite-Exposure-Tech-Brief-0110-.aspx

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2013-11-20, 01:27

#10 "Kattfoder innehåller många olika saker. Bland annat växter, spannmål och kött. Är inte det varierat så det räcker? Måste man ha varierat sakerna själv för att det ska kunna räknas som varierat? Nej, jag tror inte det. "

Visa upp foder som innehåller enbart det katten faktiskt behöver (dvs inte spannmål osv) och som ger en variation på älg, rådjur, vildsvin, hare, gris, strömming, lax, mört, kanin, höns, vaktlar, kalkon, nötkreatur, häst, öring, duva, lamm, get, möss, råttor, sorkar, räkor, musslor, vaktelägg, hönsägg, ankägg.

Det är nämligen mina katters matsedel. 

Att variera godissorter gör ju inte sorterna nyttiga, om man nu ska följa dina "kostråd" för katt.

[Starman]
2013-11-20, 01:31

Jag tänker som sagt inte gå in i någon vidare diskussion om din uppfattning om att det finns etiskt försvarbara sätt att förslava djur på.

Alla mina katter och alla katter jag någonsin träfffat har tuggat sin mat. Det är i alla fall tjugo katter allt som allt. Så att katter skulle få för sig att de inte behöver tugga sin kattmat är ju bara struntsnack och det tror jag de flesta som sett en katt äta förstår.

Det här kvalstret kan finnas i kattmat. Det kan också finnas i din mat, i din havregrynsförpackning, vart som helst egentligen där det finns fukt (och fukt finns överallt). Så nej, det där är inte en vettig anledning.

Annons:
[Starman]
2013-11-20, 01:38

Det är ett väldigt orimligt krav och det vet du förmodligen själv eftersom du förmodligen vet att alla torrfoder innehåller spannmål.

Så länge torrfodret faktiskt ger katten så pass mycket av den näring som den behöver, vad är problemet med den?

VildaVittra
2013-11-20, 01:39

#13 Så det är bara alla andra som är tvungna att verifiera sina påståenden, men inte du? Sen undrar jag hur jag ska få mina höns som jag lever i symbios med att sluta gå in frivilligt i hönshuset? Om de nu är slavar.

Faktiskt så tycker jag att du ska hosta fram en källa åt oss, eller är det meningen att vi ska svälja dina påståenden utan någon som helst grund?

Du missade poängen, då kvalstret inte finns i det vi här kallar för kattmat.

[Starman]
2013-11-20, 01:42

Den här tråden handlar inte om din uppfattning att det är okej att hålla djur som slavar för produktion av mat.

VildaVittra
2013-11-20, 01:42

#14 Har du en källa till att fabriksfoder faktiskt innehåller precis allt en katt behöver? Eller är det så att de överlever hyfsat länge på den?

Ska man ge djur mat de inte behöver eller skulle välja att äta utan smakförstärkare?

[Starman]
2013-11-20, 01:45

"Har du en källa till att fabriksfoder faktiskt innehåller precis allt en katt behöver? Eller är det så att de överlever hyfsat länge på den?"

Självklart! Och dessutom, om de saknade något som katterna behöver så skulle ju knappast katterna bli långlivade på dessa foder, god dag yxskaft, liksom.

http://www.goodguide.com/products/310959-purina-one-urinary-tract

VildaVittra
2013-11-20, 01:46

#16 Vad handlar tråden om då? Att Starman är en bottenlös källa till påståenden som han inte behöver verifiera?

Ska pussa tuppen från dig imorgon när han hoppar upp i sin slavdrivares knä. 😃

[Starman]
2013-11-20, 01:49

Gå tillbaka till #0 så ser du vad tråden handlar om. Sluta sabotera min tråd är du snäll!

Du ger därtill blanka fan i att pussa något över huvud taget å mina vägnar.

Annons:
VildaVittra
2013-11-20, 01:49

#18 Nej, det var ingen källa till det.

Försök igen.

[Starman]
2013-11-20, 01:51

Vad jiddrar du om? 

Har du problem med läsförmågorna, eller? 😮

Läs länken en gång till. Det framkommer klart och tydligt att torrfodret i exemplet innehåller allt en katt behöver.

VildaVittra
2013-11-20, 01:52

#20 Åhh, nu får han två pussar.

Ja, jag har läst TS där du fråga varför man skulle ge barf, vilket jag svarade på. När du senare kom med motargument mot det så hamnade vi här.

Ja, tänk om folk kunde respektera TS, speciellt när TS ber om det, då skulle moderatorerna inte behöva sitta och redigera bort runt en 30 inlägg som inte svarade på TS frågor överhuvudtaget. 😉

[Starman]
2013-11-20, 01:53

Okej, min fråga i #21 fick i och med ditt svar här ett svar. Du har problem med läsförmågan. Det är ingenting jag ska lasta dig för.

Vänligen sluta skriva i min tråd nu, då du inte har förstått dess ämne ordentligt. Därtill är du Medarbetare och borde faktiskt föregå med gott exempel och inte falla hän till larviga hämndaktioner.

Du ska ge fan i att utfärda pussar å mina vägnar. Jag väljer själv vad och vilka jag utdelar pussar till, tack så mycket.

VildaVittra
2013-11-20, 01:54

#22 Jag jiddrar inte, jag skriver.

Nej, det stod bara vad som fanns i torrfodret, inte vad en katt faktiskt behöver.

VildaVittra
2013-11-20, 01:56

#24 Jag har förstått allt, det är bara du som vägrar att svara på följdfrågor och uppmaningar. Eller är det att du inte förstod dom? Ska jag ta dom igen?

[Starman]
2013-11-20, 01:58

"Nej, det stod bara vad som fanns i torrfodret, inte vad en katt faktiskt behöver."

Jag trodde du själv hade koll på vad en katt "faktiskt behöver". Men eftersom du verkar vilse i ämnet kan du läsa följande artikel.

http://www.vetmed.vt.edu/vth/sa/clin/cp_handouts/Nutrition_Adult_Cat.pdf

Annons:
[Starman]
2013-11-20, 02:00

Nej, du ska inte försöka få den här tråden att handla om dina föreställningar om att det finns etiskt försvarbar djurhållning. Är det uppfattat? Om du inte slutar OT-tramsa så kommer jag ta upp ditt beteende med sajtvärden.

Och nej, du har inte förstått ett skvatt om du tror att tråden handlar om att "varför man skulle ge barf" och att jag ställde någon sådan fråga i TS. Du har verkligen helt missat trådämnet om du fått för dig detta.

Så vänligen avlägsna dig från min tråd nu eller återgå till dess ämne.

VildaVittra
2013-11-20, 02:07

#27 Så du missade tydligen ordet "may" i dokumentet som du länkade till.

Du får en chans till. 

#28 Så att skriva att jag förslavar mina djur än on topic och jag ska bara vika mig för ditt allvetande?

Nej, jag ägnar mig inte åt hämndaktioner, jag bara påpekade att man inte ska kasta sten i glashus.

[Starman]
2013-11-20, 02:16

Du får nog ta och citera ett längre stycke om du vill att jag ska förstå vad det är du åsyftar. Detta borde egentligen vara en självklarhet så jag förstår inte varför jag behöver påpeka det för dig.

Att du över huvud taget drar in dina djur och dina föreställningar om att det finns etisk djurhållning är från början OT och jag har redan sagt att jag inte vill diskutera denna fråga, så släpp det nu för sjutton. Tack.

Framförallt är det direkt OT att börja prata om varför man ska BARFa katter. Det hör inte över huvud taget trådämnet till.

Dessutom är det ju märkligt att du säger åt dig själv att inte kasta sten i glashus (det är ju du som gör precis på det sättet som du menar att man inte ska göra). 🤔

VildaVittra
2013-11-20, 02:24

#30 Starman, vad vill du att jag ska citera? Dina Off Topicpåståenden om mig? Eller de frågor och uppmaningar jag efterlyst att du ska svara på?

Sista stycket var bara för roligt, tack! 😃

Dagens ord: Omnipotens

[Starman]
2013-11-20, 02:29

Kan Sajtvärd eller annan Medarbetare vänligen ta bort alla OT-inlägg skrivna av VildaVittra samt mina svar på dessa?

Ett snack från Sajtvärd med VildaVittra, som ju är Medarbetare och borde föregå med bättre exempel, kanske också är på sin plats, men det är ju inget jag kan begära såklart.

Den första begäran är däremot rimlig efter vad jag förstått det.

VildaVittra
2013-11-20, 02:35

#32 Väntar fortfarande på svar på mina on topicfrågor samt uppmaningar.

[Bolten]
2013-11-20, 04:10

Varför i hela friden skulle ett rovdjur må bra av spannmål? De är som att jag ska gå och ge en kanin en oxfile.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: