Annons:
Etikett02-hund
Läst 2878 ggr
[Boston123]
2013-11-19 10:54

Voh eller Nordic till känslig valp?

Min kille på 4 månader har haft lite problem med magen, eller helt enkelt bajsat väldigt mycket. Hans hull har varit fint och han har mått bra men mycket bajs och fisar. Han har fått Hills Science plan sen vi fick hem honom. Jag ville testa om det kunde bli bättre med magen och gick över till Acana. Magen blev superbra, men han har nu klåda! Han är helt röd och sårig i ljumskar, armhålor och öron. Har återgått till Hills för att försöka utesluta om det var fodret han reagerade på. Men eftersom att det kom i precis samma tidpunkt så är det förmodligen så.

Nu till frågorna; Jag funderar på att gå över till färskfoder istället då jag läst att det både är bra för mage och hud. Någon som har erfarenhet av detta? Han har förmodligen reagerat på proteininnehållet i acana, är det samma problem med färskfoder? Jag vill ju att min älskling ska må bra i både mage och hud!

Jag har tittat på två sorters färskfoder, Voh och Nordic. Vad är skillnaden? Och vad har ni för erfarenheter av de olika? Jag känner att jag inte vill gå in och BARFa helt själv nu, kan inget om det och sedan vill jag lätt kunna skicka med mat om vi ska lämna bort honom. 

Är väldigt tacksam för svar ang detta! Är ju så hemskt att se sin lilla klia sig så mycket :( Och innan någon skriver det.. Veterinär är kontaktad, de tycker att jag ska avvakta och se om det går över med det gamla fodret. Har en tid bokad på fredag om det inte skulle ha gått över.

Annons:
Sjöstjärna
2013-11-19 11:21
#1

Det här är innehållsförteckningen i torrfodret Hill's Science Plan Puppy:

Grovmald majs, torkad lammprotein, majsglutenmjöl, sojabönsmjöl, animaliskt fett, grovmalt ris, digestiv, torkad betmassa, fiskolja, linfrö, dinatriumfosfat, vegetabilisk olja, kaliumklorid, salt, kalciumkarbonat, L-lysin, hydroklorid, L-tryptofan, extrakt av rosmarin.

Följande ingredienser utgör ren utfyllnad eller tom en belastning på kroppen för hunden:

Grovmald majs, majsglutenmjöl, sojabönsmjöl, grovmalt ris, digestiv, torkad betmassa.

Klådan skulle alltså mycket väl kunna vara ett avgiftningssymtom. Men som du säger kan det också röra sig om en reaktion på den nya maten.

Jag föreslår att du stannar kvar på Hill's ett tag till om det visar sig att klådan lugnar sig, medan du introducerar lite olika proteinkällor som ett komplement till det fodret, så att kropen får en chans att vänja sig. Sedan kan du förmodligen göra en långsam övergång till en ny proteinkälla.

Skulle problemen kvarstå på Hill's så överge Hill's och byt till ett bättre foder, VoH eller Nordic spelar ingen roll utan prova dig fram vad din hund fungerar bäst på. Prova dessutom att ge extra omega 3 (laxolja) i maten eftersom det är inflammationsdämpande. Du kan också smörja på hudenmed Silversalva eller Aloe Vera för att lindra klådan. Sannolikt kommer klådan att ge med sig när kroppen vant sig vid den nya maten.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Boston123]
2013-11-19 12:20
#2

#1 Tack för svar! Så du menar att jag ska fortsätta att ge lite av acana så att han kan vänja sig vid det? För det är ju ganska stor skillnad på fodren. Ringde till djuraffären och de tyckte att jag skulle ge det någon vecka till för att han skulle vänja sig. Men man blir ju orolig när han kliar sig så.

Jag hade tänkt ge voh eller nordic och även acana med det senare. men nu blir man ju orolig att han inte tål proteinet. Eller är det en vanesak? 

Han har nu varit utan acana sedan lördag lunch ungefär.. och ingen skillnad har skett.

Sjöstjärna
2013-11-19 12:25
#3

Jag menade att du skulle gå tillbaks till Hill's och se om klådan lägger sig. Gör den det så utgå från det fodret medan du vänjer honom vid andra foder och andra proteinkällor. Visst Hill's är ett skitfoder, men det är inte roligt att ha sån klåda heller så bättre då att utgå från något som han inte får besvär av.

Om klådan inte försvinner om du går tillbaks till Hill's så kan du lika gärna gå direkt på ett bättre foder som VoH eller Nordic.

Det är svårt att veta i det här läget om han behöver vänja sig, om det är utrensning eller om det är en "riktig" allergi, men spontant tror jag det kommer att reda upp sig om du har tålamod och fokuserar på att på sikt gå över på bra mat.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Boston123]
2013-11-19 13:20
#4

#3 Okej! Om jag väljer att gå över till voh istället, hur funkar övergången då? Han har redan börjat bli dålig i magen igen av Hills, så vill helst inte använda det. Jag läste att man kan gå över direkt till voh? 

Att det sedan står att han ska äta 10 % av sin vikt är ju helt galet.. Då ska han äta 1500 gram om dagen = 3 korvar..

Sjöstjärna
2013-11-19 14:10
#5

Jag skulle inte rekommendera en direkt övergång med tanke på hur han reagerade förra gången utan jag hade gett honom Hill's och sedan 1-2 gånger per dag gett smakportioner av olika sorters rått kött, t ex nötfärs, fläskfärs, lamm, kyckling osv. Efterhand byta ut ett mål mot VoH och sedan två mål osv tills han är helt över på det nya fodret.

Utgå från att han ska äta 2-4% av den beräknade vuxenvikten och ta sedan hänsyn till aptit, aktivitetsnivå och hur han är i hullet så blir det säkert bra.

Blir han väldigt risig i magen av Hill's så är det klart att du kan göra en direkt övergång men det kan bli en jobbig period både för dig och honom om det vill sig illa.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Upp till toppen
Annons: