Annons:
Etikett02-hund
Läst 5086 ggr
CelsiusT
2013-10-24 23:20

Trög mage

Nu äter min hund nästan bara BARF och i princip inget färdigt färskfoder alls längre. Vi har fått hem så mycket kött nu och han älskar det, och jag gillar att se honom kämpa med det.

Tidigare gav jag Bravo, just för att det var lite annat än bara kött i. När jag provat tex VoH så har han blivit så trög i magen och i princip inget bajs kommer ut. Så min hund har mått bra av att ha något annat krafs för magen att jobba med. Men nu när jag BARFat honom så har jag ju gett honom bara kött, och nu har magen blivit lite trilsken igen. Jag tror han behöver något mer än bara kött och ben.

Har gett honom lite havregrynsgröt nu och det åt han med god aptit. Men vad har ni för tips? Finns det något inom kategorin "kött" som har lite mjukgörande och kanske lite utfyllande effekt på bajset? Ska han ha fetare mat? Eller finns det någon del på djuret eller viss art som kan ha positiv effekt? Eller gäller det helt enkelt att stoppa i grönsaker (och isf vilka?) och/eller gröt? 

Han kommer hukande till mig och ser ut som om det sitter fast, men det är bara trögt. Ut kommer en pytteliten hård riktigt mörk korv. Ungefär så som han bajsade när jag provade VoH (fast då kom det ut lite mer).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Katti
2013-10-25 00:21
#1

Enligt min erfarenhet är det övergångsproblem. Magen vänjer sig vid en benrik kost med tiden! Det i BARF-kosten som är riktigt lösande är lever. Det får mina hundar alltid tillsammans med ett benmål, annars måste de bada 😉. Mer fett gör absolut ingen skada. Blir det mycket vilt nu (som det kan bli under jakten!) så kan man bryta av med feta delar av t ex gris. Och självklart även benfria delar som organ, tunga, vom mm!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

CelsiusT
2013-10-25 00:27
#2

#1 fast.. han har ju ätit fäskfoder med ben vid sidan i flera år nu. Och BARFmåltider har han ju fått sen i somras, dvs iaf några månader, har ganska snabbt blivit fler BARFmåltider och färre färskfodermåltider.

Hur länge menar du att det skulle hänga i då? Ska jag bara stå och se på och göra ingenting åt att det är trögt i magen för stackarn? Hur länge ska jag uthärda det? Är det inte bättre att jag tillsätter lite gröt tex (han har ju ändå problem med att hålla vikten), eller något annat som kan ge lite fart åt magen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Katti
2013-10-25 00:33
#3

Är han lika hård i magen om han får mindre andel ben? Det jag har gjort med mina är att ge dem lever om de varit akut förstoppade (har bara hänt någon gång) och mer kött/fett och mindre ben. Det har funkat bra här, men tycker du att din hund mår bra av gröt så ge honom det!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

CelsiusT
2013-10-25 08:48
#4

#3 Okej, så lever och fett är lite lösgörande? Finns det något annat som går lite mer "rakt igenom" som dom inte tar upp så mycket av? Liksom någon köttprodukt som det blir mkt restprodukter av?

Nej, det har inte med benmängden att göra. Tänkte det först, fast kändes lite konstigt att det var så mörkt och hårt. När han ätit mkt ben så blir det ljust och smuligt. Det här hjälper inte att sänka benmängden för, har provat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
2013-10-25 12:54
#5

Vitt bajs som smular sig känner jag igen😎 man behöver inte plocka upp, bara putta lite så pulvriseras det.😉

Skämt åsido, parrafinolja är perfekt, det smörjer o tas inte upp öht av kroppen, tyvärr väldigt dyrt. Råa grovrivna morötter ger bulk o fibrer, de grovrivna eller bitar tas heller inte upp speciellt av kroppen. Blötlagda loppfrön går rakt igenom men blötläggningsvattnet smörjer bra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CelsiusT
2013-10-25 13:52
#6

#5 Ja men precis, så blir det om man ger för mkt ben ;P

Ja, iof morot. Kan ju försöka prova att få i honom det. Låter ju bättre än gröt iaf, men kan vara svårare att få i honom, men vi får se ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Mischa
2013-10-26 16:04
#7

Du kan även blötlägga lite psylliumfrö/fiberhusk.

Fröskalet bildar en gelé som passerar genom tarmen, jag brukar ge det i samband med ben just för att även min hund har lätt för att bli trög.

≧◔◡◔≦

CelsiusT
2013-10-26 16:18
#8

#7 Okej, men ben fungerar bra för min hund sålänge han får det i rätt mängder. Men det fungerar alltså med physilliumfrö även om han blir hård pga för lite "restprodukter"? Äter hunden den där gelen tro?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mischa
2013-10-26 16:33
#9

#8 Ja, det funkar bra att stabilisera både lös och hård mage med.

Tror inte gelen smakar/luktar allt för mysko, om inte så rör ihop det med något smaskigare. Lever är ju som tidigare tipsat om "lösgörande" och morötter funkar fint för att ge fibrer om det är vad han behöver.

≧◔◡◔≦

Fenix_Chicci
2013-10-28 13:07
#10

Jag ger psylliumfröskal + vatten och rör ut i maten till min gamling som inte kan bajsa om han bara får animalier. Funkar toppen. 

Blandar du gelen noga med färs så märks den i princip inte och den har ingen speciellt smak som kan vara äcklig eller så.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

CelsiusT
2013-10-28 19:59
#11

#10 Hur ofta ger du det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fenix_Chicci
2013-10-28 20:51
#12

#11 Varje dag

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

CelsiusT
2013-10-28 22:42
#13

#12 Okej, jag ger ju inte färs särskilt ofta. Han får ju mest hela köttstycken eller bitar. Så kanske lite svårt att blanda det med något. Men jag kan ju blanda lite gele och se om det går att få ner.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Ians
2013-10-30 10:41
#14

Fenix-Chicci hur mycket psyllumfröskal ger du i maten? Har en vovve som lätt blir väldigt trög i magen, har varit så sedan hon var valp.

Fenix_Chicci
2013-10-30 13:27
#15

#14 Det varierar men oftast brukar jag ge runt 1 msk fröskal och ca 1,5 dl vatten/dag.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Ians
2013-10-30 17:37
#16

Tack skall pröva detta #15

Chaktio
2013-11-05 20:37
#17

Vet att jag läst någonstans, i samband med BARF, att man kan ge lite frukt, gärna övermogen, för att hjälpa magen om de blir tröga.

Heffipeffi
2013-11-10 13:37
#18

Du kan även blanda i lite grönsaker. Vet flera som har grönsaker i kosten just för att hunden inte ska bli hård i magen.

CelsiusT
2013-11-10 13:56
#19

#18 Jo jag tog ju upp den frågan med i #0. Och då frågade jag även vilka grönsaker som är bra i det här sammanhanget, för att få magen mindre trög?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Heffipeffi
2013-11-17 12:37
#20

#19 Såg det nu när jag läste igenom ditt inlägg igen. Jag tror du kan ge vilka grönsaker som helst. De innehåller ju fibrer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: