Annons:
Etikett03-katt
Läst 4252 ggr
[Regina86]
2013-11-11 01:18

BARF katt

Jag funderar på att gå över till BARF på mina två katter. Har googlat runt lite men tycker inte jag får tillräcklig eller alls specifik information så jag undrar om jag kan få eran hjälp.

  • Kan man gå över till BARF fastän katterna endast ätit torrfoder hela sina liv?
  • Kan ålder ha någon påverkan?

Innekatter, honkatter, elva år. Dom har utöver torrfodret fått smaka/äta ost, köttfärs, laktosfri mjölk, falukorv och lax. Ost äter dom varje dag, de andra råvarorna har dom endast smakat på.

Vad behöver katterna, näringsmässigt, varje dag om man börjar med BARF? Vad bör jag ge dom samt hur mycket? Kan ni hjälpa mig med att lägga ut en "karta" över vad jag bör ge?

Och avvänjningsperioden? Hur gör jag detta på bästa sätt? Avvänjningen mellan torrfoder och BARF syftar jag på. :-) 

Vad ska jag absolut undvika att ge?

Sedan är jag lite nyfiken på om det finns positiva alt negativa hälsoeffekter med detta jämtemot att endast utfodra med torrfoder?

Annons:
Fenix_Chicci
2013-11-11 02:14
#1

Nu är jag inte insatt i BARF för katter utan endast för hund så inte kan besvara alla dina frågor men kan svara på de jag kan.

Det är inga problem att gå över till BARF fast katterna ätit torrfoder hela livet. I regel ska inte åldern ha någon påverkan men man kan behöva ha en längre infasningsperiod till ett äldre djur. 

Det finns många positiva hälsoeffekter med att ge BARF, djuren får finare päls, finare tänder då färsk mat inte gör så det bildas tandsten, avföringen blir mindre och luktar inte lika mycket, djuren kan få mer energi och ev åkommor som rinniga ögon, dålig mage kan försvinna. Katter har även en större fördel i att äta BARF eftersom det innehåller vätska. Katter är ursprungligen ökendjur och har därför en tendens att dricka för lite vatten vilken kan leda till njurskador hos en katt som äter torrfoder. 

Alla djur funkar såklart inte på BARF av olika orsaker men de allra flesta gör det och BARF är bra eftersom man kan anpassa kosten till individen. Om man ger en varierad kost och har koll på vad man gör så ska det inte vara några problem men ger man en ensidig kost med tex för mycket vitt kött eller missar viktiga delar i kosten pga av att man inte är tillräckligt påläst så kan det såklart ge problem. Finns ju även en liten risk för att få ben i halsen men den risken är nog mycket större hos hundar som kan vara mer glupna.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Regina86]
2013-11-11 05:23
#2

Tack så mycket för ditt svar!

Det låter som hälsoeffekterna jag är ute efter och det är därför jag börjat sukta på detta med BARF. Jag tycker inte direkt om torrfoder, funderade ett tag på burkmat men tycker att BARF verkar så mycket bättre. Så nu är jag helt inne i dessa banor.

Då låter det som att det är fullt möjligt och jag ska ha detta med invänjningsperioden i åtanke. Katterna är förövrigt friska och aldrig haft direkta sjukdomar. Min ena hona har dock problem med rinnande ögon som varit undersökt och botat av veterinär flera gånger men återkommer. Så om jag har tur kanske det kan försvinna då?

Dom dricker väldigt bra tack vare vattenkannan jag fyller med vatten och ställer ut på balkongen så för lite vatten får dom inte i sig. Antar att dricka från vattenkannan "utomhus" är med spännande än skålen vid matskålarna.

Undrar fortfarande vilka råvaror jag ska ge samt vilka jag absolut ska undvika. Hur jag ska lägga upp en kost med alla möjliga aspekter inblandat. Hur många gånger jag ska fodra, hur mycket per gång osv.

Så om någon är villig att ge lite information och hjälp blir jag jätteglad. :-)

Glömska jag, glömde även nämna att min ena katt är överviktig samt har tappat ena framtanden. Kan detta påverka något? Hon tuggar bra men det tar betydligt längre tid. Inte har hon ont utan är lika glupsk till mat som alltid.

Återigen tack för ditt svar! :-)

jollycox
2013-11-11 12:13
#3

Här har du ett basrecept i procent
Lever: 5-10%
Ben: 10-15%
Hjärta: minst 10%
Kött: 65-75%

Katterna ska äta 2% av sin vikt per dag. Kattens vikt i g x 0,02. Min ena katt är lite rund och till honom har jag räknat 2% av hans idealvikt. Samma katt saknar även 6 tänder och tuggar kycklingvingar för glatta livet.
Jag ger mina katter mat 3 gånger per dag. Vanligast tror jag är att man ger mat 2-3 ggr per dag.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Regina86]
2013-11-11 23:59
#4

Tack det var till mycket hjälp! Nu har jag något att stå på.

Mullemu
2013-11-12 10:56
#5

Tänk på att det där med mängden mat kan variera från katt till katt beroende på hur aktiva de är osv. En del katter kan behöva mer än 2% så håll koll på vikten i början så att du ser hur hullet ser ut.

[Regina86]
2013-11-12 15:29
#6

Tack, jag tror jag kommer ge dom ungefär samma mängd eftersom den ena är lite mindre och kan behöva lite mer medans den andra är överviktig och behöver lite mindre. Tror inte jag ska ge 2% av en 11 kg katt eller 2% av en 2 kg katt eller vad tycker du? :-)

Annons:
vallhund
2013-11-13 17:43
#7

2 % är en riktlinje, precis som mängden på en torrfoderpåse.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

-Cissi-
2013-11-14 22:10
#8

Följer :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Upp till toppen
Annons: