Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3623 ggr
[fabienne]
2013-11-11, 12:22

Lättast möjliga kattBARF

Hej!

Jag är helt grön på det här med att BARFa katter så jag behöver lite hjälp från er. Mamma har tre katter som äter torrfoder och blötmat, typ Friskies och Mjau. Det går åt ganska mycket mat (logiskt med tanke på innehållet) och hon köper en massa småburkar och småförpackningar så det blir ganska dyrt. Nu är det lite kärvt med pengar så jag skulle vilja hitta en bra lösning för henne (och katterna) som inte är för krånglig. Hon vill inte springa runt i affärer och leta extrapris på kött, räkna och ha scheman osv, utan vill ha det enkelt. Bara köpa ingredienserna, väga och blanda, förpacka och frysa in.

Jag hittade detta recept bland artiklarna:
• 1st kattkorv á 350g (35% muskelkött, 35% ben, 30% hjärta)
• Klasskorv 700g ( 95% muskelkött, 5% lever)
• 100g hjärta
• 30-40g lever

Jag kikade på Jipotimas på dessa kattkorvar men det fanns bara med kyckling och infon var lite dålig om innehållet. Jag hittade inga % och sådär. Hon har 8 mil till närmaste Klass-återförsäljare så det känns lite bökigt att få tag i det. 

Har ni några tips på hur vi kan lösa detta? Finns det någon bra färskfoder för hund som man bara behöver tillsätta hjärta för att det ska bli ett bra kattfoder? Jag är egentligen inte överdrivet förtjust i Vom og hundemat men det kanske kan vara en bra grund? Eller det kanske finns speciella färskfoder till katt också?

Annons:
[fabienne]
2013-11-11, 13:37

Fast lite variation utöver kyckling skadar väl knappast precis som för hundar. Kanske kan man köpa VoH som bas, och blanda i 25 % Mush köttkorvar? Men då blir det ju genast lite mer att räkna på…

Katti
2013-11-11, 22:20

Mjau burkmat i stora (635 g) burkar är betydligt billigare än VoH eller Mush! Vill man göra det enkelt för sig så kan man ge det som bas och t ex kycklingvingar och hjärta (från valfritt djurslag) som variation, aktivering och för tänderna!

Har hon tre katter och ger dem huvudsakligen Mjau så hinner definitivt inte de stora burkarna bli dåliga.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[fabienne]
2013-11-12, 11:59

#2 Tack för svaret!

Mamma uppskattade att hon betalar ca 550 kronor i månaden (18,33 kr/dag) på torrfoder och burkmat till katterna. 

Jag såg att Klass var väldigt billiga, 175 kronor för 10 kg. Mamma trodde att katterna tillsammans väger ca 15 kilo. Om man bara skulle ge klass (vilket man ju inte kan, men ändå) så skulle det bli en kostnad på 7,9 kronor om dagen. Jag räknade på 3 % av vikten, är det rimligt när det handlar om katter? 

Köper man VoH hamnar priset på ca 15,75 kronor om dagen. 

Det vore såklart toppen om Mjau burkmat vore värt att köpa då det är så lättillgängligt. Är det värt priset? Jag kikade på innehållet:

Sammansättning: Kött och köttbiprodukter (gris 34 %, kyckling 11 %, nöt 7 %. Berikade tillsatser blablabla. Jag får inte riktigt ihop ekvationen. Är resten bara vatten?

Hon vill inte längre betala en massa pengar för utfyllnad och saker som de inte behöver. Jag kan tänka mig att katterna behöver mindre mängd av till exempel VoH än de behöver äta av Mjau?

Har Mjau det bästa innehållet av burkmaten?

Mullemu
2013-11-12, 14:53

Vatten är ingen utfyllnad utan en mycket viktigt beståndsdel i födan. Katten är gjord för att få i sig en stor del av vätskan den vägen och det är en av anledningarna till varför blötmat och barf är så mycket bättre föda än torrfoder. 

Mjau är bra både innehålls- och prismässigt så har man inte möjlighet/kunskap att barfa så är det ett mycket bra alternativ.

[fabienne]
2013-11-12, 15:09

#4 Jo det är klart, men 34 + 11 + 7 = 52 % så jag undrar lite vad resten av procenten består av.

Okej, då ska jag säga till henne att Mjau är ett prisvärt alternativ.

jollycox
2013-11-12, 15:53

Kött och köttbiprodukter (gris 34 %, kyckling 11 %, nöt 7 %)
Betyder att innehållet består av kött och köttbiprodukter varav 34% är gris, 11% är kyckling och 7% är nöt. Resten är övrigt kött och köttbiprodukter.
Tex på kalkon står det: Kött och animaliska biprodukter (kalkon 4%), mineralämnen. Och det betyder att av alla kött och animaliska biprodukter i maten så är 4% kalkon.

Visst innehåller blötmat vatten, men kött och färskfoder består också till stor del av vatten.

Blötmat är den bästa kattmaten man kan köpa som är helfoder och av blötmat är mjau och bozita bäst för dom innehåller bara kött och köttbiprodukter.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
[fabienne]
2013-11-12, 16:37

#6 Okej, jag ska vidarebefordra detta till henne. Jag vet mycket väl att kött till stor del består av vatten och att det är viktigt, men jag gissar att det "fuskas" ganska mycket med innehållsförteckningarna bland kattfoder precis som med hundfoder för att det ska låta bättre än vad det egentligen är. Därför skulle jag inte bli förvånad om en del burkmat drygades ut med tillsatt vatten som egentligen är helt onödigt men som drar ner kostnaderna för foderföretaget. Det var så jag menade.

Sedan förstår jag inte hur det kan vara tillåtet att skriva så luddiga innehållsförteckningar. Jag blir väldigt skeptisk av sånt. :/

Upp till toppen
Annons: