Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 7822 ggr
andreabarfakatt
6/1/12, 9:52 PM

jag vill barfa katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej!

jag behöver hjälp gärna om ni kan beskriva så exakt som möjligt hur en vecka kan se ut med kattens måltider dessutom hur mycket av vad och vad man absolut inte ska ge katten.

min katt är snart 8 år och kraftigt överviktig,hon tyckte väldigt mycket om när hon fick en bit halv rå kyckling(stekte i pannan utan några tillsatser) men hon tyckte inte om benet så hur kan jag tillsätta kalcium på bästa sätt?

hur är det med nötkött?

det låter ju egentligen inte särskilt naturligt tycker jag iom att det är omöjligt för ett djur i kattens storlek att jaga och döda ett nötkreatur.

sen undrar jag hur det är med griskött?

enligt boken jag läser så ska man absolut inte ge hunden rått griskött hur är det med katten då?

är väldigt tacksam för alla svar =)

Annons:
Heffipeffi
6/2/12, 12:26 AM
#1

Om det inte går att få din katt att äta ben, kan duge benmköl i stället. Men jag tycker inte du ska ge upp än. Många katter fattar inte att de ska äta benet. Du skrev att du steker köttet lite grann. Äter hon överrhuvudtaget rått kött? En va mina katter ville inte äta ben. Jag började då med att lära honom äta rå kyckling. Efter det klippte ja upp vingen så han lättare kom åt köttet, samt bankade sönder benet. I början gnagade han bara av lite kött, men till slut så åt han upp alltihopa. Sen hamrade jag minfre och minfre för att tillslut endast ge honom hela kycklingvingar. Det tog lite tid, men det gick. I dag är han tokig i ben. Han äter til och med kycklingskrov. (Inte ett helt ;-)
Det finns så många fördelar med att ge ben i stället för benmjöl eller annan ersättning, så jag tycker du skall vara envis och försöka lära henne att äta ben.

Du kan ge all slags kött till katten, öven gris.

Om du använder sökfunktionen här på iFokus, hittar du säkert många inlägg där det står om hur många % av det ena och det andra katten ska ha.

andreabarfakatt
6/2/12, 12:06 PM
#2

tack så mycket för alla de bra tipsen

jag gav henne halv rått kött bara därför att hon bara har ätit torrfoder och kanske lite grann blötfoder under hela sitt liv,ville inte att hon skulle få diarré men nu ska jag ge henne enbart rått.

det stog någonstans att bara 10% av den totala kosten ska bestå utav fisk,är det sant? trodde att fisk var det bästa man kunde ge en katt.

kan hon leva på enbart kött och ben eller behöver man även tillsätta annat?

Tiramisou
6/2/12, 1:59 PM
#3

http://www.barfmycat.com/index.html

Här kan du läsa på lite mer om vad som är viktigt att tänka på. Sarah som har hemsidan är dessutom forumvärd här på forumet. Om du känner dig osäker så erbjuder hon foderkonultation, vilket jag själv använt mig av och är väldigt nöjd med.

https://acrobat.com/app.html#d=9Gu5FdmQ406Hm-qsQsykOw

Här kan du läsa hela hennes text om varför du inte ska ge fisk alls.

Heffipeffi
6/3/12, 12:11 AM
#4

Jag tror faktiskt att även 10% är för mkt. Många anser att man inte ska ge fisk överhuvudtaget till katt, endast ev fiskolja. Nej, fisk är inte naturlig mat för en katt, även o de älskar det. Det är inte så lätt för katten att fånga fisk i det vilda.

Det du måste ge är kött, ben(eller ngn erättning), hjärta och lite lever.

Zoia
10/9/13, 8:13 PM
#5

Jag skulle också gärna vilja få lite tips och råd i det här med BARF för katt. Har vid flera tillfällen försökt att e-posta Sarah (BARFmycat.se) gällande foderkonsultation på angiven emailadress, men det bara studsar. Någon som vet hur man kan komma i kontakt med henne?

Är det även någon vänlig själ som kan tipsa mig om var jag kan köpa färdig BARF och/eller benmjöl, per postorder eller i Stockholmsområdet? Handlar just nu på Jipotima´s och tidigare på en återförsäljare i Enskede men som tyvärr var tvungen att flytta sin verksamhet. :/

CupcakeGod
11/2/13, 6:44 AM
#6

Vilken söt liten fetto haha  😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: