Lax
Ja nu har jag hört lite blandade åsikter om lax till hund. Först har jag fått höra att lax är det bästa att ge då det är en av dom fetaste fiskarna. Men nu har jag även läst att lax inte alls är bra att ge till hund, men varför har jag inte riktigt förstått.
Så nu undrar jag, är lax bra att ge eller inte, och i så fall varför? Sedan undrar jag även vilka delar på laxen jag kan ge, eller rättare sagt, är det något jag bör undvika?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Vissa vill inte ge lax för att hunden kan ha allergi för fisk. Andra ger inte fisk/lax för att hundarna/vargarna inte fiskade sitt byte. Däremot påstor vissa att lax är bra mat åt en känslig hund eller åt en hund som skall gå upp i vikt. Vi gav lax blandat i torrfodret då Rambo var underviktig. (Inte allt för ofta dock) Jag anser att det är ett eget val om man vill ge lax eller inte, det har både goda och dåliga sidor. :)

Jo såklart är det ett eget val man får göra, liksom med allt annat man ger hunden. Men för att kunna göra valet är det viktigt att ha kött på benen så man vet vad man har att välja på. Så jag vill gärna höra lite olika sorters argument för/emot för att kunna bilda mig en egen uppfattning.

Hundar som BARFas bör äta fisk 2 - 3 ggr/månad. Lax är suveränt eftersom den är så fet. Nackdelen är att i fettet lagras många miljögifter så därför bör man undvika Östersjölax samt odlad lax.
Odlad lax avlusas med deltametrin, samma substans (eller varianter av) som återfinns i fästingmedel som Scalibour, ExSpot o Frontline.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#3 Okej. Hur vet man var fisken är ifrån? Det måste man fråga om man köper över disk?
Den absoluta majoriteten av laxen ute i affärerna är odlad i Norge.
Kattexperterna säger att man ska undvika fisk pga mkt magnesieum, men jag vet inte om detsamma gäller hund.
Fisk innehåller inte särskilt mycket magnesium. 100 g lax innehåller 24 mg magnesium och 100 g nötfärs innehåller 18 mg.
#7 Sorry! My bad. Du har rätt jag blandade ihop med räkorna (5 räkor = hela dagsbehovet av magnesium).
Men skälen till att katter inte ska äta fisk är flera:
– det är en vanlig allergen
– den innehåller ofta tungmetaller/gifter
– rå fisk innehåller ett ämne (enzym) som heter tiaminas, som gör att kroppen inte kan ta upp tiamin. Långvarig rå-fisk-kost kan drför ge katten tiaminbrist med symtptomen: kramper/darrningar, förlamning och till sist döden. Tiamin är en livsviktig B-vitamin för katten, och rå fisk under en lång period gör att katten får B-vitaminbrist.
Sedan finns det fisk som inte innehåller tiaminas, exempelvis just lax (och görs, gädda och torsk har jag för mig)
Ett annat av skäl till att undvika rå fisk är kanske parasiterna, fisk innehåller ofta bandmask med mera. (Det vill man ju inte tänka på men torsk som man köper till människor har rensats på mask i fabriken).
Nu blevt det ju helt OT med mkt kattsnack, mitt fel (förlåt TS)!
#9 Den saken (vilka fiskar de gäller) debatteras och folk säger olika… Här iaf ett par källor ang fisk och BARF till katt (erkänt pålästa skribenter):
BARF MY CAT
http://www.barfmycat.com/giftigt.html
(Se rubriken rå fisk)
"Olika källor påstår att thiaminas endast finns i fisk som håller på att bli dålig, eller endast i fiskens gälar, eller endast i fiskens inre organ, eller endast i vit fisk, eller endast i fisk med färgat kött, eller i endast fet fisk. Detta är naturligtvis mycket förvirrande"
KATTSTATUS
http://www.kattstatus.se/sida29.html
Parasiter är inte ett problem om man köper fryst fisk och som sagt, allt fisk innehåller inte tiaminas.
Var och en gör som man vill. Mina katter får lax en gång i veckan.
Själv tror jag att histaminförgiftning ofta misstas för en allergisk reaktion. Histaminförgiftning kan katter (och människor) drabbas av om de äter dåligt hanterad fisk och jag tror att risken för att fisken som återfinns i kattmat ofta har blivit dåligt hanterad är rätt stor.

Både vargar/hundar och katter kan fiska!
http://www.youtube.com/watch?v=tuoveURXjbw
http://www.youtube.com/watch?v=kkT-QTYX6AE
Mina hundar får fisk ibland, men det blir ganska sporadiskt. Oftast då i form av VoH No 25. Katterna smakar gärna!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Parasiterna kan man ju frysa bort (gör jag med allt som min hund ska få rått). Och gifter, ja jo, men ska vi inte äta fisk vi heller då? Det försvinner ju inte vid tillagning. Vi (både människa och hund) behöver ju fisk ibland. Ger man det då och då så känns det inte som ett överhängande problem. Visst är hunden mindre än människan, men å andra sidan lever hunden inte i närheten av lika länge som människan gör.
Vad jag förstått så måste man (både som människa och hund) äta fiskolja om man inte äter fisk, så känns ju änna konstigt att behöva ge ett tillskott till hunden för en sådan sak. Är ju själv uppvuxen med att man äter fisk ca/knappt en gång i veckan.

Naturligt uppfödda djur innehåller tillräckligt med omega 3 för att täcka behovet utan fisk, men problemet för de flesta av oss är ju att en ganska stor del av djurens mat kommer från industriellt uppfödda djur. Mina hundar får ganska mycket vilt och gräsbeteskött, så jag nojjar inte över omega 3!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Det ät främst rå ickefryst insjöfisk som innehåller parasiter vad jag vet. Fisken skall vara fryst i minst två dygn i frys som understiger - 22 grader, vilket våra hemmafrysar inte gör, de ligger på - 18.
#10 Erkänt pålästa enligt vem? De själva?
#15 Jag ber om ursäkt ifall mitt uttryck kändes luddigt eller störde dig. Jag menade inte "de har rätt", ffa så hade ju ingen av dom skrivit att rå lax var farligt! … Läs länkarna? Det finns inget att bli upprörd över där för den som vill ge sin katt rå lax. Däremot finns det hos Barf my cat info om de OLIKA teorier som finns kring katter och rå fisk.
Barf my cat är ju en person som har barf som sitt stora intresse och som typ läser på om precis allt om det. Överallt där jag läst diskussioner om kattbarf har hennes namn/sajt dykt upp. Och kattstatus länkas det till väldigt ofta på iFokus och på andra kattforum. Så man kan väl utgå från att dessa två personer bedöms vara pålästa.
Om du läser vad Barfmycat skrivit, så säger hon ju att det råder olika meningar, hon påstår inte att ngt är sant och något annat falskt, utan listar bara en del av de väldigt olika teorier som finns ang katter och fisk. Hennes fakta är så att säga att: det finns en debatt/olika åsikter.
Jag har själv gett min katt fryst rå fisk ibland. Men den som söker en sanning om katter och fisk, förtjänar att veta att sanningarna varierar beroende på vem man frågar.
bara så.

#14 Jo men det är ju gott med fisk och det tycker ju även hunden. Här har vi vilt, nöt och får som naturbetar (och hemmaslaktas/jagas), kyckling och gris köps i affären. Så jag nojjar väl inte direkt över någonting. Men det är ju nyttigt med fisk tack vare dom fetter som det innehåller. Man har ju alltid sagt att människa iaf ska äta fisk 1-3 ggr/v. Själv äter jag fisk knappt en gång i veckan sedan jag var liten. Och jag tänker att när jag äter fisk så blir det ju då och då lite rester över, iaf när jag köper en hela fiskar och lax är en sådan sak som jag gärna köper färsk över disk. Vore ju trevligt om man kan ge resterna till hunden, han älskar det ju så mycket och jag tänker mig att det är mer nyttigt än onyttigt.

#16 Ja jag har läst länkarna, det brukar jag göra innan jag kommenterar saker. Barfmycat har flera ggr skrivit på detta forumet att katter inte skall äta fisk öht.