Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2760 ggr
Kickan90
2013-10-31 10:53

Barf matschema?

jag försöker räkna ut/ hitta såkallade recept på hur mkt man skall ge två hundar på 20-25kg och en katt på ca 3kg, samt en kattunge.

men fattar absolut noll och hiittar inget heller.

går bra om allt står i procent och/eller gram :)
Samt vad de skall äta mer än kött, är gröten att rekommendera och hur ofta isåfall? samt much barf kan de äta "bara" det eller hur gör man?

vi har bara en mini mini frys just nu, men nära till butik med kött och färdiga barfrullar…10min promenad så hjälp mig nu ;)

någon som kan hjälpa mig?

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Annons:
CelsiusT
2013-10-31 12:30
#1

En hund ska äta ca 2-3% av sin vikt. Av dessa procent så finns det lite olika sätt att fördela "ingredienserna". Jag kör efter 10% inälvor (varav 5% lever), 10-20% ben och 70-80% muskelkött.

Det är viktigt att ge så stor variation som möjligt, ju fler arter man kan ge desto bättre är det, men minst 3 olika sorter där minst en sort är rött kött har jag hört. Jag varierar mellan kyckling, gris, nöt, älg, och lax som standard men ger även rådjur, gås, hare när sambon jagat och ibland hittar man ytterligare något spännande i affären. 

Ibland har jag gett gröt, för att magen varit trög. Men det är inget jag ger till vardags. Jag kör på kött. Men det finns dom tillsätter lite (upp till ca 10%) grönsaker, tex morot, broccoli, spenat. Tänk på att grönsaker måste vara tillagade för att hunden ska kunna tillgodogöra sig innehållet.

Hund kan äta bara Mush barf, men katt måste ha taurin. Så katt är viktigt att dom får minst 10% hjärta.

Men googla och läs på, det är viktigt att veta vad man gör när man BARFar. Här på sajten finns länksamling (se högst upp under loggan) med en hel del läsvärt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kickan90
2013-10-31 15:25
#2

jag har läst en massa här på sajten men ang hur ett bra schema skall se ut om hu de skall äta förstår jag inte 100%. däför ville jag ha procent för har ne kompis som kan hjälpa mig att räkna då :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

CelsiusT
2013-10-31 22:28
#3

Antingen kan dom få i sig alla delar varje dag, eller så räcker det med att ge så det stämmer över en 7-10-dagars period. Dvs som min som ska äta 140gram lever i veckan, det räcker att jag ger 70gram lever två gånger i veckan, istället för 20 gram lever per dag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: