Kycklingben
Köpte för första gången hem lite färska kycklingvingar till småbusarna. De fick var sin och den ena satte igång direkt att mumsa men den andra tittade på mig som om jag vore dum i huvudet… Jag BARFar inte (ja, ren lathet men även extremt rädd att ge för lite/mycket av något! Har heller inte plats i frysen :() men de får ibland lite rått kött tillsammans med blötfodret när jag lagar mat till mig själv. Detta äter han med godan ro men inte den stackars lilla kycklingvingen.
Jag undrar nu om det finns något annat man kan ge istället för kycklingvingar? Vill främst ha det för deras tänders skull.

En fråga till… Hur länge kan det ligga framme? Tar ju ändå en stund att äta upp en hel vinge?

Prova att snabbt tillaga ytan lite lätt. Inte mkt alls, för då kan benen påverkas, men bara lite så att ytan inte blir så där slemmig. Min hund ogillade vekrligen kycklingens slemmighet i början. Men så körde jag i micron några sekunder, så då slank den ner och efter ett par gånger så vande han sig så nu äter han gladeligen kyckling.
Ptja, några timmar. Katter och hundar är ju inte så känsliga för kött på det viset. Man bör väl inte låta det bli dålig, men jag tror inte djuren bryr sig så mkt om ifall det blivit liggandes några timmar.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#2 Ah ok tack! Han har börjat äta rå kyckling nu också men efter att de fick detta för första gången så har de haft diarré i 1½ vecka… Sååå det blir nog ingen kyckling i framtiden! 😕

#3 Prova lite mindre till en början?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#4 De fick ungefär 1/3 av en liten vinge och det åt inte upp hela då jag inte vågade ha den framme allt för länge. Vet inte om jag vågar riskera en till diarré-attack då min ena har börjat bajsa utanför lådan.
De brukar få lite annat rått kött när jag lagar mat till mig själv typ fläskfilé, köttfärs etc och det har aldrig varit problem med magen då. Så antingen blev det för mycket (även om det inte var mer än de brukar få) eller så var kycklingen dålig/deras magar inte tål rå kyckling…Synd!!!

Eller också var det någon helt annan anledning! Jag tycker att du ska prova en gang till. Det känns inte sannolikt att det beror på kycklingen, så räkna inte bort den efter bara ett försök tycker jag!
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

#6 Nä visst men känns rätt osannolikt att det skulle vara något annat när båda katterna fick diarré. Och jag vet inte om jag orkar med 2 veckors diarré igen bara för att jag vill testa med kycklingen 😕. Var tvungen att byta foder till Hills I/D för att magarna skulle bli bättre och en massa foderbyte vill jag helst slippa. Däremot funderar jag på att skrapa bort kycklingen och bara ge dem benet att gnaga på. Kanske lämna små slamsor så de börjar gnaga. Rått ben borde ju kunna ligga framme också mycket längre än rå kyckling.

Min hund tittar också på mig som om jag är en idiot ibland när jag ger henne något nytt. Vet inte hur äckeltålig du är men som för ett par dagar sen när hon inte förstod att den hela kycklingen skulle ätas så tog jag tag i den och lockade henne till dragkamp, efter några sekunder där hon drar så släpper jag och då börjar hon äta direkt. Brukar gå att kasta iväg den också :)

#8 Haha! Inte inomhus hoppas jag?😃 Har börjat BARFa båda katterna nu… Äntligen gjort en sats på 2,7 kg..*pust* Båda älskar det och magarna är fortfarande lite halvlösa men redan ändå mycket bättre (bara hållt på i 2 dagar)!

#9 Jo inomhus ;) Fast vi håller oss till köket, och kastet då blir väl max en halv meter. Hon älskar att apportera så det lockar henne då att springa efter, men dragkamp går alltid med henne (förutom älg). Fast jag menar min vovve. Eftersom ingen verkade intresserad av älgkött så band jag fast en bit i en tråd hängandes från dörren. Kom tillbaka en timme efter och då låg tråden på golvet och köttet borta, har två katter och två hundar hemma så ingen aning om vem som åt upp det. Gäller att vara kreativ ibland, smetat på torkad lunga till strömmingen då slinker den ner också ;)

Hahaha herregud ja så länge det fungerar 😂