Annons:
Etikett02-hund
Läst 3848 ggr
[josefineomar]
2013-10-26, 20:08

BARFa vegetariskt?

Den Mexikanske nakenhunden ska ju i grund och botten vara vegetarian. Vad skulle ni rekommendera att ge denna ras för att den ska få i sig vad den behöver? Bönor så den får i sig protein? Köpte vegetarisk fryskorv (för hund från djuraffär) till mina hundar en gång som jag bladade ut med kött och mat, men den var alldeles lös. 

Så vilka grönsaker skulle ni rekommendera till en helvegetarisk hund?

Kan tillägga att jag inte ska göra mina hundar jag har nu till vegetarianer, men har under en längre tid varit intresserad av pälsad mexikansk nakenhund, och förutom blandras har denna kommit att bli en favoritras och jag kan tänka mig en sådan i framtiden, och då ge den vegetariskt.

MVH Josefine

Annons:
Zepp
2013-10-26, 20:11

Skojar du.. en hund som är vegetarian.. då har nog någon lurat dig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[josefineomar]
2013-10-26, 20:32

Det står i dess rasstandard. De användes av ett folkslag som offrade hundarna åt solgudar - står i både böcker och internet, så det ska vara sant :)

Mischa
2013-10-26, 20:43

Även om det står lite varstans får man vara lite källkritisk (kan inte utläsa det ur rasstandarden heller).

Hundar kan överleva på det mesta, men är det verkligen optimalt att fodra din hund enbart för att (förhoppningsvis) hålla den vid liv?

Att dessutom "råfodra" en hund helt vegetariskt skulle kräva tillskott av olika former eftersom en hund inte kan tillgodose sig vegetabilier på samma sätt eller få allt de behöver från vegetabilier.

≧◔◡◔≦

[josefineomar]
2013-10-26, 20:49

Men om rasen är vegetarisk borde det ju mer än bara hålla den vid liv? De saknar ju "benkrossar"-tänderna till exempel. Att jag skriver här är enbart för att jag är intresserad :)

Mischa
2013-10-26, 20:58

#4 Alla hundar oavsett ras har samma typ av matsmältningssystem med kort tarm som rovdjur har, en tanduppsättning som rovdjur har.

Tandlösheten hör ihop med pälslöshet, tyvärr en defekt som alla nakna raser dras med.

Att hundarna ursprungligen levde vegetariskt är jag skeptisk till, vad säger att de inte knep ex. smågnagare kring byn/"skogen" även om de levde på rester/vegetabilier från befolkningen? hur många var där för att bevittna?

Känns tyvärr som efterkonstruktioner precis som "funktionerna" på bulldogens korta, rynkade nos och shar pei:ens överflödiga hud, när ingen av raserna såg ut som de gjorde från början.

≧◔◡◔≦

Silvestris
2013-10-26, 22:27

Att just denna ras har hållits på vegetarisk kost har sannolikt kulturella skäl, inte fysiologiska dvs. man har gjort det pga. människors föreställningar snarare än för hundarnas skull.

Jag har ett svagt minne av att dessa nakenhundar faktiskt användes som humanföda och då är det inte alls svårt att tänka sig att man har gett dem vegetarisk mat för att minska risken för zoonoser dvs. man gjorde det för människornas hälsas skull. Dessutom levde hundarna inte länge (de skulle offras eller ätas) vilket innebär att de inte behöver äta bra mat.

Annons:
Mischa
2013-10-26, 22:36

Det stämmer, de skall ha varit föda/offer till ritualer, även jag har läst om att de skulle levt på vegetabilier och med stor sannolikhet fick de "rester", men som sagt så är allt som står i olika "rasböcker" inte alltid välgrundat.

Att låta hundarna leva på enbart vegetabilier idag vore ett brott mot djurskyddslagen.

≧◔◡◔≦

Katti
2013-10-26, 23:21

Det där är helt fel!

I standarden star inget om vad hunden äter. Däremot står det att de ska ha ett normalt sunt bett (mina ord, men det är vad som menas), men att avsaknad av tänder kan accepteras (det hänger som sagt ihop med nakenanlaget, som ju är ett defektanlag…).

I RAS, Rasspecifika AvelsStrategier, som är rasklubbens dokument över var rasen står och vad man vill med aveln, kan man läsa följande:

Myter 

Det finns många myter om xoloitzcuintle. Ett påstående är att den Mexikanska Nakenhunden har högre kroppstemperatur än andra raser, ett annat är att de är vegetarianer. Båda påståenden är felaktiga. Rasen har en kroppstemperatur som är normal för hundar och matvanorna är samma som för andra raser.

En annan myt är att det måste finnas minst en pälsad i valpkullarna för att de nakna syskonen skall överleva. Det finns bevis för motsatsen, eftersom det har fötts flera valpkullar med enbart nakna valpar som alla har överlevt.

En annan länk: http://user.tninet.se/~kmr888m/xolo.htm

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Hildgrim
2013-10-27, 08:13

Att xoloitzcuintle skulle vara vegetarian är en myt. Jag har också sett att det står så i vissa böcker.

Jag har själv en mexare som råutfodras som vanligt (alltså med kött). :)

Hildgrim
2013-10-27, 08:17

#5 En liten rättelse bara, alla nakna hundraser lider inte av att tandlossning. Det är dom äldre nakenhundsraserna som gör det (xoloitzcuintle, perro sin Pelo del Peru, chinese crested).

Den nya nakenrasen american hairless nakenhet beror på en annan mutation som inte påverkar tänderna. Så denna rasen har full tanduppsättning. :)

Mischa
2013-10-27, 09:27

#10 Tack för rättelsen :)

≧◔◡◔≦

VildaVittra
2013-10-27, 12:46

#7 Nej, det är inte ett brott mot djurskyddslagen, utan det är helt lagligt att utfodra en hund veganskt. Katter däremot får man inte göra det med.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mischa
2013-10-27, 13:17

Är vegetarisk/veganskt artanpassat för en hund menar du?

"3 § Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

≧◔◡◔≦

Annons:
VildaVittra
2013-10-27, 14:27

#13 Jag har faktiskt frågat jordbruksverket då jag reagerade ungefär som du. Och det är tyvärr lagligt då hundar inte kräver exempelvis taurin som katter. 

Om arttypisk föda skulle gälla i lag, så skulle inte våra höns leva som veganer, som de gör på hönserier. I naturen skulle de äta insekter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mischa
2013-10-27, 15:12

#13 Helt sjukt om det inte tillämpas så som det är skrivet och det enda som spelar roll är näringsanalysen.

Rent krasst skulle man även kunna fodra katter med grönsaker så länge man tillsätter taurin.

Ska ta och formulera ett litet mail till SJV jag med.

≧◔◡◔≦

vallhund
2013-10-29, 02:12

Det har vi diskuterat tidigare, det finns ju helvegetariska helfoder till både hund o katt att köpa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen
Annons: