Annons:
Etikett02-hund
Läst 2915 ggr
Gallskriket
2013-10-14 22:22

Naturea hundfoder

Håller på att gå över till färskfoder/barf med min hund, MEN..

Min frys är alldeles för lite, så i väntan på att få tag i en större frys så har jag tittat efter spannmålsfria torrfoder och kom över Naturea.

Innehållsförteckningen ser ut såhär:

Ingredienser:
Kyckling (innehåller färsk urbenad kyckling och kycklingmjöl), sötpotatis, kycklingfett, Lucerne, Linfrö, kyckling spad, laxolja, mineraler, vitaminer, äggpulver, glukosamin, Methylsulfonylmethane, kondroitinsulfat, Fruktooligosackarider, äpple, morot, tomat, spenat , psyllium, nypon, kamomill, kardborrerot, Pepparmynta, ringblomma, alger, Tranbär, maskros, anis, bockhornsklöver, Yucca Schidigera, timjan, mejram, oregano, persilja, salvia.

Sammansättning:
Omsättningsbar Energi (kcal/kg)3730Råprotein (%)31.5Råfett (%)19Vatten (%)8.5Aska (%)8.5Kalcium (%)1.33Fosfor (%)1.09Växtråd (%)3.5Vitamin A (IE/kg)25730Vitamin D (IE/kg)1730Vitamin E (IE/kg)231Koppar (mg/kg)41Selen (mg/kg)0.51Järn (mg/kg)309

Några tankar eller andra förslag?

Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤

Annons:
vallhund
2013-10-15 00:36
#1

Ett torrfoder kan aldrig innehålla färska animalier, det handlar om vilseledande marknadsföring eftersom kött, ägg, fisk etc måste behandlas innan de blir till torrfoder o då går det mesta vattnet bort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sarah-S
2013-10-15 06:49
#2

Det framgår att det är 62% kött i fodret som heter Regional, och att den totala kolhydratmängden är 29%

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

CelsiusT
2013-10-15 11:13
#3

Lucern i ett hundfoder? Det är en väldigt proteinrik gräs-sort som man ger till hästar för att öka proteinmängden i fodergivan. Hundar ska ha protein från animalisk källa, inte vegetabilisk. Även linfrö kan man vara lite skeptisk till i hundmat tycker jag.

Sen undrar jag varför man ska ha i kryddor som: timjan, mejram, oregano, persilja, salvia. Visst har dom andra effekter än enbart smakförhöjande men eftersom dom står sist så känns det som om det inte är någon särskilt stor mängd, så frågan är varför…

Att det står färsk kyckling är som #1 skriver, vilseledande. Såklart är inte kycklingen färsk i ett torrfoder.

Sedan är jag skeptisk till Fruktooligosackarider, jag undrar vad vitsen är med det och varifrån dom tar det. Inget som är direkt nyttigt för en hund vad jag kan se.

Sedan är jag även lite skeptisk till äpple och spenat som innehåll. Äpple är sådant som i princip bara innehåller socker, det är inte direkt nyttigt för hundar och det är absolut en källa till övervikt. Sedan har jag alltid fått lära mig att spenat absolut inte ska ges till hund, dock vet jag inte varför och jag har inga belägg för mitt uttalande ang spenat.

Jag tycker det känns som en innehållsförteckning som egentligen inte är särskilt genomtänkt, men som är tänkt att låta väldigt fin. Man har stoppat i en massa saker som låter bra. Men när man granskar den så känns den inte särskilt bra, inte i mina ögon iaf. Jag hade inte valt det fodret.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2013-10-15 11:20
#4

Du har inte möjlighet att köpa små mängder åt gången av färskfoder? Tänker om du bor i stan, men bor du långt ifrån djurmatsaffär så är det såklart svårt.

Annars kan jag nog känna att ge vilket torrfoder som helst, du kan lika gärna köra på det du har, bara onödigt att byta. Och skaffa en frys så fort som möjligt och köp råfoder (är du inte van BARFare så är färskfoder en ypperlig start, så kan du börja experimentera utifrån det sen när du fått lite mer kött på benen). 

Finns små (och stora) frysar att få tag i billigt på blocket.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah-S
2013-10-15 12:04
#5

Fruktooligosackarider (FOS) är bränsle för bakteriekulturer i ffa tarmen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

CelsiusT
2013-10-15 12:12
#6

#5 Mhm… jag har läst (hos människa) om att det kan orsaka svamp vill jag minnas. Och att det finns i bla lök. Men har nog inte stött på det i hundsammanhang tidigare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
vallhund
2013-10-15 23:12
#7

#3 Spenat innehåller en massa nyttigheter, järn o vitaminer t ex, den innehåller oxå oxalsyra som förhindrar bildandet av röda blodkroppar hos små barn o hundar o bör därför inte ges ofta o ges den skall den helst vara förvälld.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CelsiusT
2013-10-16 07:44
#8

#7 Då är det nog därför jag hört att man inte ska ge spenat. Att den också innehåller massa nyttigheter vet jag, men har fått lära mig att man inte ska ge spenat till hundar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
2013-10-23 14:51
#9

Oavsett vad man köper så ska innehållsförteckningen vara så kort som möjligt. Ser ingen vits med diverse kryddor och grönsaker.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: