Annons:
Etikett02-hund
Läst 1737 ggr
CelsiusT
10/19/13, 6:28 PM

Blodsprängda delar

Hur är det med blodsprängda delar? Tex nu så sitter jag här med en älglunga som har blodsprängda delar, vissa delar är sådär hårda och äckliga då det koagulerat. Men är det nåt att bry sig om när man ändå ska ge det till hunden? Eller ska man slänga det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Silvestris
10/19/13, 9:11 PM
#1

Har skottet tagit i lungan så det är därför lungan är blodsprängd? I sådana fall skulle jag inte ge av den, inte för blodet utan pga. blyet från kulan.

CelsiusT
10/20/13, 12:49 AM
#2

#1 Kulan och hålet är borta, så är inget sånt kvar. Det var min första reaktion också, men sambon är noga med sånt. Men eftersom älgen sprang vidare innan den föll så blir det runt-pumpat en del blod, som sedan koagulerar i delar av lungan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Silvestris
10/20/13, 10:11 AM
#3

#2

Fast även om kulan är urtagen och köttet alldeles nära kulhålet så bör man undvika att ge lungorna OM skottet tog i lungan (vilket det ju ofta gör på älg). Tidigare rekommenderades att man skar bort vävnaden 5 cm runt kulhålet för att få bort blyet. Nyare forskning visar att man snarare behöver kassera vävnaden 30 cm runt kulhålet. Mammas jaktlag har gjort det enkelt, lungorna kasseras helt enkelt vid lungskott.

Upp till toppen
Annons: