Annons:
Etikett03-katt
Läst 3047 ggr
sparrowcrazy
2013-10-12 11:16

Foderstat, vatten och bantning

Hejsan,

jag skulle vara tacksam över lite hjälp med att göra en bra foderstat till min misse och samtidigt lite råd över det bästa sättet att få katten att tappa nått kg.

Information om katten:

- Fyller 12 nu i Oktober

- Väger 7.3 kg (vill få ner honom till åtminstonde 6 kg)

- Innekatt

- Kastrerad hankatt

- För nuvarande äter kan runt 5 kycklingfileer + 2 hg kycklinghjärta, och lite mjau mjukmat på ung 10 dagar, nu har vi även börjat ge honom en äggula varannan dag som då ges istället för en vanlig matportion.

Detta känns dock inte väldigt välbalanserat och jag vill ju att han ska få den rätta mängden av mineraler så att han mår som bäst.

Så frågan är hur mycket för han få per dag eller vecka och hur bör man dela upp det? 

Det vi hade tänkt basera fodret på är just:

- Kycklingbröstfileer

- Kycklinghjärta/ eller Lever

- Äggula

- Äggskals pulver för kalkbehovet

- Mjau mjukmat som smaktillsats

Jag undrar lite vad som är bättre att ge för att han ska få i sig tillräckligt med vitaminer och taurin? Han får ju kycklinghjärta nu.. men är kanske lever bättre?

Anledningen till att jag tänkte ge han äggskalspulver istället för vanliga kycklingben är att han vägrar röra dem så det måste bli i pulver form. Vi har försökt med vitamin tillskott (Immun pulver), men han blir dålig i magen av det även i små mängder.

Mjau mjukmat har vi egentligen tänkt sluta med men problemet är att varje gång vi minskar på det så blir han väldigt hård i magen, samma sak gäller när vi minskar matportionerna i allmänhet vilket vi ju försökt göra då vi försöker att få ner honom till 6 kg. Det räcker med att minska portionerna till hälften och han får direkt problem med magen. Det som hjälper då är att ge honom en större portion mjukmat men på det sättet kommer vi ju aldrig att lyckas banta ner honom.

Han har alltid haft känslig mage förövrigt, vilket var anledningen till att vi bytte till barf i första laget.

Och en sista fråga, hur mycket bör en katt dricka per dag om han barfas? Jag måste ha någon slags koll då vi ger honom vatten direkt med maten. Han vägrar nämligen dricka ur en vanlig vattenskål även om vattnet är filtrerat. Han började med det när hans bror dog två år sen av någon anledning så vi har helt enkelt kompromissat. Men jag har en känsla av att jag ger honom lite för mycket.. men vill inte heller ge honom för lite. Kan inte hitta någon info om nått exakt vattenbehovs mått?

Jag skulle vara mycket tacksam för råd.

Annons:
sparrowcrazy
2013-10-12 21:59
#1

Jag vet att inlägget är lite långt men skulle vara otroligt tacksam om nån tog sig tid att svara.🌺

NatasjaHemby
2013-10-13 09:05
#2

De kycklingfiléerna som du ger, tar du själv ur dem ur en hel kyckling eller köper du färdiga? Jag har aldrig hittat kycklingfiléer som inte innehållit saltlösning och därmed varit olämpliga som kattföda.

Att bara ge kyckling en längre period ökar starkt risken för att han ska utveckla allergi mot det, tänk på att ge minst tre olika djurslag varje vecka, gärna mer. Kycklinghjärta kan varieras med exempelvis grishjärta, muskelköttet kan bestå av fläsk, nöt, lamm, vilt o.s.v.

Du kan inte välja mellan att ge hjärta och lever, eftersom de inte alls innehåller samma ämnen. Lever innehåller en större mängd A-vitaminer, vilket är livsviktigt för katten men också farligt att överdosera. Ge minst 5% och max 8% lever (max 5% om det är lammlever). Hjärta kan du ge hur mycket du vill, men minst 10%.

Hur serverar du benen? Har du testat att knäcka dem eller mala i köttkvarn? De flesta katter verkar vara lite skeptiska mot ben i början, men det är mycket möjligt att han kan lära sig att äta det med. Annars kan du ge benmjöl istället, var lite försiktig med doseringen i början bara då de kan vara förstoppande.

Lycka till! 🙂

SE*Simbelmynes

sparrowcrazy
2013-10-13 15:59
#3

Jag köper färdiga men de är skurna på plats i den viltaffären som vi handlar på. Tror inte de ska vara behandlade, men jag ska fråga för säkerhetsskull, hade ingen aning om att de kunde tillsätta salt innan. O.o

Ok det ska jag tänka på, fungerar det om man varierar mellan kyckling, kalkon och lamm? Fast kanske lamm inte är så bra då det innehåller så mycket fett och han blir lös i magen av större mängder… jag tror faktiskt de säljer hare i viltaffären vi handlar på, han kanske kan få det?

Jasså, ok… men A vitamin finns det ju mycket av i äggula också, räcker inte det istället för levern? Har för mig att det inte är lika lätt att överdosera då?

Knäcka dem har vi prövat det fungerade inte, köttkvarn har vi inte. Det kan ju hända att han vänjer sig över tid men han måste ju få i sig nått innan.=)
Ok, benmjöl får det bli då. Hur är det med äggskal? Har hört att det ska fungera nästan lika bra?

Finns det nått sätt att beräkna hur mycket han ska ha av allting?

Hur mycket av muskelkött.. ägg, etc?

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!🌺

NatasjaHemby
2013-10-13 17:44
#4

Köper du direkt av slaktare är det säkert helt okej, de jag tänker på är sådana man hittar i frys- eller kyldisken i en vanlig matbutik. Äter inte kött själv, så jag tänkte inte på att man kan köpa kycklingfiléer i speciella köttbutiker 🤪

Hare bör gå utmärkt att ge. Har han känslig mage så är det smart att introducera ett nytt djurslag åt gången och se hur han reagerar, men ha gärna som mål att få in fler djurslag på menyn så småningom för variationens skull och för att minska allergirisken.

Jag tror att du får ge orimligt stora mängder äggula om du ska komma upp i minimumgränsen för A-vitaminintaget, men någon annan här har säkert bättre koll på exakt hur mycket A-vitamin äggula innehåller. Äggskalen låter jag också någon annan svara på, för där är jag lite osäker.

Hur mycket äter han sammanlagt per dag just nu?

SE*Simbelmynes

Tessera
2013-10-14 18:29
#5

Att bara ge kyckling kan leda till järnbrist dock.

sparrowcrazy
2013-10-14 20:26
#6

Jo jag hoppas det. Jag ska ändå fråga för säkerhetsskull, det händer ju dom fuskar och köper in större pack för att spara tid. Vill inte riskera något.=)

Nu funderar vi faktiskt på att köpa en manuell köttkvarn trots allt, nu när du nämnde det, vi äter ju inte kött heller men vi kommer ju använda den till kattmaten regelbundet så det lönar sig.=)

Det ska jag också tänka på, tack! På tal om hans känsliga mage, vi vill ju gärna få ner honom till 6 kg (han väger 7.3) men han blir som sagt hård i magen varje gång vi försöker. Har du kanske nått bra tips på hur man ska undvika det?

Hmm ok, får ta och kolla upp det då. Får handla in lever nästa gång jag är i stan.=)

Jag måste faktiskt erkänna att jag inte doserat hans mat exakt varje gång.. men han får runt 350-400 g per dygn.. uppdelat i 4 portioner.

Annons:
Sarah-S
2013-10-15 06:55
#7

Oj! Om du ska banta bör du ligga på en dagsgiva på ca 2% av hans kroppsvikt vilket motsvarar 150 gr (beräknat på 7,3kg)

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
2013-10-15 07:06
#8

Om du istället vill ge honom endast blötmat (med tanke på magproblemen) så kan han äta:
270gr/dag av Mjau burk eller
285gr/dag av Mjau tetra
(beräknat på en idealvikt på 6kg och ett energibehov på 830kJ/dygn)

Du kan ju ta bort ca 10% av blötmaten och ge honom köttbitar/hjärta istället om du vill

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

CelsiusT
2013-10-15 10:56
#9

Oj, 400gram, den mängden ger jag till min hund på 20kg.

Kanske inte minska på maten så drastiskt? Kanske minska lite åt gången, minska med 50g, efter 4-5 dagar minska med 50 gram igen? Tills ni är nere på runt 150gram, det är nog en bättre mängd mat.

Sen kan man inte bara ge kyckling, det är vitt kött och det ger järnbrist och ger inte katten allt den behöver och dessutom kan det utveckla allergier i längden. Måste ha med rött kött i maten. Variera med minst 3 olika djurslag i veckan, där minst ett djurslag med rött kött. Gärna ca 10% inälvor där hälften är lever. Hjärta måste katter ha minst 10% av, grishjärta är väl det bästa vill jag minnas? Ben säger man ju att rena ben är väl absolut minst 10%, men om din katt inte äter ben utan du ger äggskal istället så säger man väl ca en tesked till 200gram mat.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sparrowcrazy
2013-10-15 12:48
#10

Svarr på alla inlägg i ett.=)

Ojdå… det var ju inte lite över gränsen…O.o Men det blir ju ändå så små portioner.. men det får jag ta och ordna.

Jo vi brukar dra ner på maten med bara en eller två kycklingbitar från varje portion men det verkar ändå bli lite knepigt. Jag vill ju helst dra ner på mjukmaten så mycket som möjligt.. men jag kanske får försöka med att ge honom mer mjukmat i början då. Tack för tipset.=)

Angående kycklingköttet, jag fick samma råd i ett svar ovan.. så det ska fixas så snart som möjligt. :)

Tack för alla svar! 🌺

En till fråga bara, hur mycket ska en katt dricka per dag? På ett ung.^^

Sarah-S
2013-10-15 13:24
#11

Den behöver få i sig ca 0.5dl/kg kroppsvikt. Men både blötmat och BARF innehåller mycket vätska så de behöver sällan dricka mycket vatten för att täcka sitt vätskebehov om de inte äter torrfoder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Katti
2013-10-15 14:08
#12

Om du drar ner på maten lär ju katten bli hungrig. Skulle inte förvåna mig om han äter t ex kycklingvingar då! En anledning till att han lätt blir orolig i magen är säkert att systemet är "överhettat" av all mat han äter i nuläget. Jag tippar på att det blir bättre när han får en anpassad mängd mat!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

sparrowcrazy
2013-10-15 19:07
#13

Sarah-S:

Men va bra, då behöver jag ju inte oroa mig att han ska få för lite, tack! =)

Katti:

Om det bara vore så lätt. Vårat lilla matvrak är också otroligt kräsen. Om han inte gillar något så kan han gå hela dagen utan mat och vägra röra det han har i skålen (vi prövade det med kyckling vingar), istället ger han sig på allt annat som sticker ut.. inklusive trähandtag till skåpen, skosnören… etc.  Han är ganska envis. Men vi ska i antagligen skaffa en köttkvarn nu i veckan så då ska han ju i allafall få i sig benen ändå. Sen kanske han vänjer sig med tiden till att tugga på hela vingar, det hade ju varit så otroligt smidigt för hans tänders skull.

Jag är lite tveksam till att skära upp dem i bitar dock.. han är lite tokig ibland och sväljer gärna bitar hela även om de är rätt så stora, han lyckades nästan sätta en större bit torkad kyckling i halsen en gång utan att en försöka tugga på den. -.- (Hans tänder är helt ok, han var hos vetten och tog bort tandsten i sommras, så det är inte därför han inte vill tugga på det.. men det kan ju hända att tandköttet är ömmt då han bara ätit mjukare mat). Men jag får väl pröva mig fram och hålla ett öga på honom när han äter, vem vet det kanske fungerar.=)

Hmm det hade jag ju inte tänkt på, det kan ju faktiskt stämma. Har nu minskat hans portioner en aning (till en början) så man får ju hoppas att man ser positiva resultat snart.=)

Tack!

Annons:
Upp till toppen
Annons: