Annons:
Etikett02-hund
Läst 2976 ggr
CelsiusT
2013-10-10 10:03

Räcker kycklingben?

Undrar om det räcker med kycklingben som ben-källa? Eller bör man variera mer än att det bara någon enstaka gång ibland blir annan benkäll?

Undrar även om någon vet hur många procent ben det finns i ett s.k. kycklingben, alltså det som heter chicken drumsticks?

Annars är det väl bara att försöka karva av köttet från ett ben och väga. Men tänkte om någon redan tagit reda på det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Minrex
2013-10-11 08:42
#1

Bra fråga det undrar jag oxå! Vilka ben är "mest" ätbara förutom kyckling? Jag har fem katter och hittills är det bara en av de som gett sig på mer än kycklingben/vingar. Sen är det si och sådär med de andra hur mkt de gillar kycklingben oxå. Men jag antar att det ger med sig.

CelsiusT
2013-10-11 18:49
#2

Jag vet inte om frågan är specifik, tänkte inte så långt för tänkte först att det är samma oavsett art, men det kanske skiljer sig?

I så fall undrar jag gällande hund, men svar vad som gäller för katt är ju också intressant eftersom vi är flera som undrar. Min hund kan ju äta ben från andra arter med, men det är svårare att få tag i billigt. Därför blir det gärna att jag ger honom kycklingben, billigt och lätt att få tag i. Men frågan är om det räcker med kyckling som benkälla och sen hur stor andel ben det är i en sånt s.k. "ben" (drumstick).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fenix_Chicci
2013-10-11 19:43
#3

Ett kycklingben innehåller kanske 30-40% ben, kommer inte ihåg riktigt. Kycklingvingar däremot innehåller 50% ben. 

Ja, det ska räcka kalciumkälla och funkar om du varierar köttslagen i övrigt och ger mycket rött kött på köttdelen. Jag ger kycklingvingar, lammbringa och Mush ren med ben (mald) som benkällor, lammbringa blir det dock mer sällan då det är dyrare och inte superlätt att få tag i alltid.

Ibland blir det andra ben, men är sällan.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

CelsiusT
2013-10-11 20:01
#4

Ett kycklingben jag har här väger ca 100gram i snitt, det innebär alltså att ca 30-40gram är ben, så om jag ger honom 2 kycklingben om dagen så får han i sig 60-80gram ben, vilket då borde räcka för honom som ska äta ca 4-600gram mat om dagen? (siktar mot 600gram om dagen då han har svårt att hålla vikten och jobbar en del). Då utgör ju ben ungefär 10% av hundens kost. Borde väl räcka? Ibland får han dessutom ben av fläsk och ben av nöt, men inte lika regelbundet som jag kan ge kycklingben.

Det innebär ju att han även äter ca 120-140gram kycklingkött om dagen (dvs ca en fjärdedel), resterande brukar bestå av nöt eller fläsk i olika former. Ibland varvas det med lamm/älg/rådjur/hare osv. 

Ben är billigare och lättare att få tag i här. Har kikat på vinge men det är av någon konstig anledning mkt dyrare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fenix_Chicci
2013-10-11 20:21
#5

10% ben tycker jag är väldigt lite. Jag ger minst 25% ben. Det ska självklart inte vara för mycket så bajset blir ljust och smuligt men du kan gott börja med en större bengiva och sen hålla koll på bajset.

Du kan annars skära bort en del av köttet så det blir ungefär 50/50 kött och ben, blir enklare att räkna på. Så brukar jag göra när jag ger kycklingben och så gör jag godis av köttet som blir över.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

CelsiusT
2013-10-11 22:02
#6

#5 Tycker inte det är svårt att räkna på och ser det lite som en del i det här med att äta köttiga ben, att köttet ska sitta på benet.

Har läst så olika om hur mkt som är lagom, varierat mellan 10%-50%. Jag har hittills gjort så att jag har gett minst 10% och kikar på bajset, är det löst ger jag mer ben är det hårt ger jag mindre. Har blivit naturlig variation i hur stor andel ben det är iom att jag gett ben av olika typ, men nu tänkte jag att kycklingben kunde få utgöra basen då det är billigt och lätt att få tag i när man ska ge sådär varje dag liksom. Men är 10% för lite för att vara tillräckligt med kalcium menar du? Har fattat det som att det är typ grundbehovet. Sen blir det ju mer ben då och då iaf, eftersom han kommer få både fläskben och nötben och annat. Men tänkte som sagt ha kycklingben som bas. Sen fodrar jag inte efter varken tabell eller procent i verkligheten. Det är liksom bara lite mer teoretiskt så man har ett hum om vad som funkar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Heffipeffi
2013-10-13 13:25
#7

#6 När du säger 10% ben, men ar du då 10% köttiga ben, eller 10% ben efter du räknat bort köttet?

Fenix_Chicci
2013-10-13 15:07
#8

#6 Jag tror dock ingen ger så mycket som 50% rena ben, då handlar det nog om rkb. Upp till 35% har jag dock hört att vissa ger (ca 70% rkb)
Jag ger 30% vid löp eftersom hon då kräver mer kalcium. 

Jag vet faktiskt inte om det är för lite, kycklingben (oavsett sort) är ju inte speciellt mineraliserade eftersom de slaktar dem när de är väldigt unga. Men jag skulle hellre ge lite mer för att vara på den säkra sidan, självklart inte så bajset blir ljust och smuligt för då tar inte kroppen upp något iallafall. Men prova att ge kanske 20% ben och om bajset fortfarande ser bra ut så varför inte? Självklart ska man gå efter vad ens hund behöver och inte vad en annan hund behöver, om din hund inte kan äta mer än 10% så ge inte mer, men 10% är just minimum och många hundar kan äta åtminstone det dubbla. 

#7 Jag syftar iallafall på rena ben när jag skriver "ben". RKB är för mig köttiga ben med ca 50/50 av kött och ben.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Heffipeffi
2013-10-14 12:44
#9

#8 så tänker jag också, men på sista tiden har jag märkt att alla inte menar samma sak. Och det är ju stor skillnad med att ge 10% RKB som kanske har 50-60% kött, och att ge 10% rena ben.

CelsiusT
2013-10-14 12:59
#10

#7 Utan kött ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

silverorm
2013-10-15 03:58
#11

http://gghk.se/artiklar/en-artikel-om-kalk/#.Ulyg6BDGvZZ

Här är en väldigt bra artikel om just ben o kalciumfrågan. 🙂

Upp till toppen
Annons: