Annons:
Etikett02-hund
Läst 1804 ggr
[postmortum91]
10/11/13, 1:48 PM

BARF-frågor

Hej på er, nu efter att vår hund matvägrat ett tag och äter ytterst lite på grund av hans kräsna personlighet så har jag läst artikeln om BARF för hund. Mycket bra artikel. Jag skulle dock vilja att ni hjälper mig att sammanfattar lite.

Hur mycket dyrare blir hundmaten i månaden om jag kör på helBARF och även ibland VOH mat (när jag är lat och inte orkar fixa iordning, eller om vi är ute och reser).

Sedan, vill jag att ni hjälper mig med "meny" fem dagar. Exempel på vad hans mat kan innehålla i fem dagar. 
Hur ofta ska han äta? jag ger honom nu frukost och middag, fast han äter ju knappt någon gång alls. 

Var kan jag hitta inälvsmat och annan BARFmat billigt?
ge mig tips och skriv en lista som kompletterar hans näringsintag.
Så skriv inte ALLT han kan äta, utan ge mig exempel på vad jag kan ge honom för att täcka upp all näring han behöver.

Kan jag börja med barf idag? jag har en rå lever hemma som jag köpt till honom, vad kan jag blanda den med? jag har även råa benbitar med kött på också.

Annons:
CelsiusT
10/11/13, 7:18 PM
#1

Vad det kostar att BARFa har stor betydelse av hur du får tag i råvarorna. Köper du allt på din lilla ICA i byn så kan det nog gå på en del. Men har du en jägare därhemma som jagar hem en massa kött åt dig så blir det inte lika dyrt, inte heller om du har ett slakteri nära till hands och kan hämta billiga slaktrester därifrån. Men generellt så kan du ju titta på kg-priset på din hunds mat idag och jämföra med kg-priset på köttet du tänkt köpa. Köper du kött på ICA så kostar det säkert 60-70:-/kg, och jag tror knappast du betalar så mycket för din hunds mat idag. VoH (som inte är BARF utan färskfoder) kostar ca 36:-/kg. Mush helBARF-korvar kostar väl en 40-60:-/kg vill jag minnas.

Billig BARF-mat kan du hitta som slaktbiprodukter hos din slaktare, dock krävs det tillstånd från SJV för att få köpa. CityGross har en del grejer billigt och dom kan tillhandahålla en hel del eftersom dom ofta styckar på plats (har köpt mat till hunden där för 20-40:-/kg, helt okej priser om jag jämför med mitt färskfoder som kostar 25-28:-/kg vilka också tillhandahåller nötkött som jag kan använda i mina BARF-måltider för samma kg-pris, annars är ju nötkött svårt att få tag i billigt). Nedsatta priser på din mataffär är också en bra källa. Man får lite grann lära sig att hamstra mat till hunden, när man ser billig mat så får man passa på att köpa.

Du kan börja med BARF vilken dag som helst, men din hund kan bli dålig i magen om h*n inte är van att äta rå mat. Ger du torrfoder idag så vill jag tipsa om att du först börjar med färskfoder en tid (som du i början kanske blandar med lite torrfoder för att vänja magen i övergången) och under tiden läser du på mer om BARF och förstår mer vad du gör innan du börjar BARFa. När du börjar BARFa så börjar man oftast att introducera ett köttslag åt gången för hunden, så att den får vänja sig vid att äta rått och vänjer sin mage i lugn och ro. Ben brukar också vara sånt som kommer lite efterhand, men är hunden van att äta ben så går det såklart bra, tänk på att inte ge för stor andel ben, särskilt i början, då det är förstoppande (i långa loppet så är det viktigt att hunden får i sig ben, men ingen panik med det till en början innan magen är van). Blandningar för att hunden ska få i sig allt den behöver kan komma lite senare, när hunden klarar av rå mat.

En rå lever. Lever bör utgöra max (och minst) 5% av hundens kost (och kosten bör vara ca 2-3% av hundens vikt), så en hel lever räcker rätt långt och ge inte för stor bit åt gången. Lever är dessutom sånt som kan anses konstigt av hundar, alltså att dom kanske inte alltid vill äta det direkt, kan vara sånt som hunden behöver vänja sig vid att äta. Min hund gillade det inte till en början, men nu vill han gärna äta av den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: