Annons:
Etikett02-hund
Läst 2638 ggr
CelsiusT
10/4/13, 6:39 PM

Much Nöt

Köpte en Much NÖT-korv i affären idag tillsammans med lite annat då dom hade rabatt. Aldrig köpt dessa korvar innan, men tänkte det kunde vara kul att testa.

Det står på att innehållet är: Nötkött - strupe och lungor

Räknas denna korven som inälvsmat eller som kött?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Silvestris
10/4/13, 7:33 PM
#1

Oklart. Är det nötkött, strupe och lungor eller är det bara strupe och lungor? Strupe är mest brosk och lungor är väl inte direkt kött men inte inälvor heller. Utgör kanske 1-2% av bytesdjurens vikt.

CelsiusT
10/5/13, 1:56 PM
#2

Ingen aning. Det står exakt:

"Innehåller: Nötkött - strupe och lungor"

Ingen aning om det innebär både nötkött och strupe/lunga, eller om det innebär att det är strupe och lunga av nöt. Det är just det jag är ute efter att fråga och då samtidigt höra om det räknas som inälvsmat eller som kött? Jag har aldrig tidigare varit i kontakt med much, men vet ju många andra här som fodrar med det så tänkte att någon borde veta. 

Jag undrar hur jag ska fodra med denna korv? Vad ska jag räkna det som?

Och om jag får strupe och lunga av svärfar när han slaktar, vad räknar jag det som i foderstaten?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Silvestris
10/5/13, 3:53 PM
#3

Jag brukar räkna på totalt ca 15% inre organ och där räknar jag in lungor med strupe (och njure, lever, hjärta, vom osv.).

Maila MUSH och fråga om det bara är lungor och strupe eller om det är muskelkött också.

CelsiusT
10/5/13, 4:28 PM
#4

Hjärta har jag frågat om här på forumet och fått till svar att det räknas som muskelkött (till hund). Det är ju visserligen ett organ, men det är ju å andra sidan bara en stor muskel. Men när jag ger hjärta så ger jag ändå bara det som en liten del av måltiden.

Får väl ta och maila mush och fråga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Silvestris
10/5/13, 4:52 PM
#5

#4

Ja, hjärta är en muskel och kan gå för muskelkött men så är det ju med tex. vom också. Det är också muskulatur, glatt muskulatur. Jag försöker tänka hur bytesdjuren är sammansatta. Det har jag som riktlinje och då handlar det om (för katt) ca 15% inre organ. Sedan gör det ingenting om man går över med hjärta.

CelsiusT
10/5/13, 4:57 PM
#6

Jo men lite så tänker jag med. Att man ser på hur djur är sammansatt, och sen är det inte farligt att ge mer av tex hjärta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
silverorm
10/6/13, 9:28 AM
#7

Jag köper den Much nötkött-strupe-lunga (som jag tolkar är ihopmalt) ibland o då brukar jag blanda ut med vom o lever oxå. Även en ägg gula kan slinka i. Uppskattas av vovvarna o magarna deras mår bra. 🙂

CelsiusT
10/6/13, 12:05 PM
#8

#7 Men du portionerar det som "nötkött" och inte som inälva?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
10/7/13, 9:32 PM
#9

Mush säger:
"Det är nötkött och nötstrupe samt nötlunga som finns i produkten."

Jaha… Räknas det då som vanligt kött i utfodringsfördelningen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Silvestris
10/7/13, 9:55 PM
#10

#9

Huvudsakligen som kött då eftersom de anger det först på ingrediensförteckningen. Så mest kött, lite inre organ.😉

silverorm
10/10/13, 5:04 AM
#11

#8 Jo, jag ger det som "nötkött". 🙂 Det är bättre än Bravos som är väldigt fet..(vette sjutton vad de mal ner där, märg o sånt oxå kanske..) Men ska numera gå över till att köpa slaktbiprodukter o börja mala själv så vet man vad man stoppar i hundarna..blir betydligt billigare oxå. 🙂

Upp till toppen
Annons: