Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 4412 ggr
Sugar Mist
10/5/13, 8:38 PM

Lunga och Hjärta

Jag har BARFat Opsis lite då och då under hans tid här, men då främst kanin eftersom det är det vi haft här slaktat och klart med inälvor och allt. Om 2 veckor ska jag börja BARFa helt och hållet, då vi fått pengar. Dvs då blir det ett åk in till kungälv för att handla kött på citygross. Nu undrar jag och Lunga och hjärta räknas som inälvor, samt hur mycket av 90% ska vara ben respektive kött och vad som är bäst att börja med att vänja vid, han är van vid kanin men annan kött är väl njaaa…

-

Annons:
VildaVittra
10/5/13, 8:43 PM
#1

Hjärta är en enda stor muskel, så det räknar jag definitivt som muskelkött. Lungor är ju inte direkt några inälvor om man räknar på att inälvor är mer näringsrika (du vet som lever och A-vitamin) så det räknar jag inte heller direkt till inälvorna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sugar Mist
10/5/13, 8:58 PM
#2

#1 Hmm… Vad räknas till inälvor då? Det är väl 5% Lever och 5% inälvor, så jag sitter och klurar på vad jag kan lägga till i inälvorna..

-

VildaVittra
10/5/13, 9:14 PM
#3

Mjälte, bukspottskörtel, lever, njurar, hjärnan, magsäck(ar), tarmar osv

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sugar Mist
10/5/13, 10:15 PM
#4

#3 Okej, då blir det att köpa kycklingmage!

-

Fenix_Chicci
10/5/13, 10:56 PM
#5

Det är inte supernoga att du ger 10% inälvor. Så läge du ger minst 5% lever är det lugnt. 

Jag ger 50-60% RKB (med hälften kött och hälften ben) men det får man anpassa efter hur mycket hunden behöver. 

Kycklingben är alltid bra att börja med. Jag brukar dock alltid rekommendera att man börjar med malda ben i ca 2 veckor om hunden är helt grön på rått och endast ätit torrfoder innan, men nu förmodar jag att din hund redan ätit kaninben så då kan du även lägga till kycklingben och så småningom lammben och sen trappa upp till nackar från tex älg, nöt, lamm m.m. 

Annars vad gäller rent kött så spelar det ingen roll vad du börjar med att vänja in han på.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Sugar Mist
10/5/13, 10:59 PM
#6

#5 Kyckling äter han, kycklingben är inga problem. Aldrig varit några problem med avföringen. Han har ätit svans, strupe m.m. dock aldrig märgben då jag är rädd om hans tänder. Han har ätit hel kanin vilket funkat bra, tror inte kyckling och kanin skiljer sig så mycket?

-

Annons:
Fenix_Chicci
10/5/13, 11:02 PM
#7

Bra att du inte ger märgben, inget att ha!
Nej, både kyckling och kanin (om du tänker på benen) har ju väldigt mjuka ben.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Silvestris
10/6/13, 10:01 AM
#8

#4

Tekniskt sett så ska väl inte kycklingmage räknas som inälvor heller eftersom det är muskelmagen det handlar om.

Jag försöker att tänka i termer om hur bytet är uppbyggt, det blir lättare att få ihop något vettigt då än när man behöver sitta och fundera "vad räknas det här som".

Mindre bytesdjur som äts hela består av ungefär 15% inre organ, 5-10% ben och resten är kött, skinn, päls, blod osv. Av större bytesdjur äts ju inte riktigt allt men inre organ brukar gå åt först så till hundar kan man tänka sig en högre andel inre organ än till katter.

Sugar Mist
10/6/13, 10:36 AM
#9

#8 Nja, inte fullt så lite ben. Jag kollade på ett ungefär hur mycket ben och kött det var på en kanin och jag skulle vilja säga att 50/50 är ben och kött, iaf på en välmusklad kanin.

-

Silvestris
10/6/13, 11:15 AM
#10

#9 Fast jag har analyser över hela bytesdjur (hela som i hela) och kaniner ligger på 10% ben. Möss och råttor runt 5%. Större bytesdjur går upp mot 15% ben och de djur som har störst andel ben är elefanter med 30% ben. Detta räknat i vikt. Skelettmassan ökar i takt med djurets totala storlek.

VildaVittra
10/6/13, 11:46 AM
#11

#10 Analyser gjorda på köttraser månne? I naturen finns inga sådana.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
10/6/13, 3:42 PM
#12

#11 Tveksamt. Med tanke på att det däggdjur som har högst andel skelett i kroppen med 30% skelett tvivlar jag på att man gjort en korrekt beräkning om man får 50% skelett på en kanin. Människor (idealvikt) har 15-18% skelett, större hundar 15%, katter och kaniner 10% och smågnagare 5%. Detta i vuxen ålder. Neonataler och juveniler har en annan kroppssammansättning.

vallhund
10/7/13, 1:36 AM
#13

Här kan man läsa om lite olika sätt att utfodra, bl a preymodellen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Katti
10/8/13, 4:14 PM
#14

Jag håller med om att det känns som om kaniner har mer ben än så. Efter att kaninen är flådd och urtagen känns det som om det skulle vara i alla fall 20-30% ben. Men visst, mage, tarmar och organ är en hel del, så det kan nog komma ner till 10% detta inräknat (plus skinnet).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Silvestris
10/8/13, 4:25 PM
#15

#14

Jag vet inte hur det funkar med mindre djur, men på större djur så räknar man med att passad vikt utgör ca 75% av djurets totala vikt och slaktvikten ligger på ca 50%. Det betyder ju att om du har en kanin, levande och hel så har ju den en helt annan benhalt än vad du har när du står där med den färdiga slaktade produkten. Då har du sannolikt en högre benhalt i det du har kvar för du har flått den, tagit ur allt bukinnehåll, antagligen även huvud och tassar.

Det naturliga för våra rovdjur är ju dock självklart inte benhalten räknad från slaktvikt.😃Jag tror att många tolkar en "hel kanin" som den slaktade kroppen, utan päls och huvud men möjligen med lever, njurar, hjärta och lungor i behåll. När jag skriver hel menar jag dock hel.

Katti
10/8/13, 7:28 PM
#16

Ja, det var ungefär det jag ville få fram 🤪!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: