Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 3107 ggr
[Bolten]
2013-10-01, 20:31

Leon dog av BARF

Har skrivit ett blogg inlägg och bemött artikeln om Leon som dog av barf, är de ok om jag länkar bloggen? Vill gärna höra synpunkter + feed back och åsikter om ämnet :)

Annons:
Katti
2013-10-01, 21:52

Leon som påstås ha dött av BARF menar du 😉. Ja, länka på bara! Fast påpekas bör att artikeln om Leon ursprungligen är från 2009.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Bolten]
2013-10-01, 21:54

#1 Läser du så förstår du vad jag menar ;) 

Har även skrivit med att den är gammal men verkar ha blommat upp igen ;)

http://yippoandnico.blogg.se/2013/october/leon-dog-av-barf.html

vallhund
2013-10-01, 23:40

Boxern Leon var förstoppad pga att ägarna gav hunden för mycket ben, innan magen hade vant sig vid att äta ben. Det de okunniga ägarna gör är att utfodra med ännu mera ben, denna gång från får, ett djurslag som hunden tidigare inte fått ben ifrån.

Det var inte BARF som dödade hunden, det var okunniga ägare.

BARF är inget man behöver vara raketforskare för att kunna ge sina djur, men viss basal kunskap bör man ha.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Bolten]
2013-10-01, 23:46

#3 Håller absolut med! Skrev även med att anledningen att de gick som de gick är för att de gav hunden som redan var förstoppad ännu mer ben.

Trist när människors okunskap tar livet av en hund :(

vallhund
2013-10-02, 00:45

Enda anledningen till att det blev så uppblåst i media var för att matte o husse var journalister.

[Bolten]
2013-10-02, 15:43

#5 Jasså de hade jag ingen aning om! 

Får jag lov att fråga hur du vet allt de? Har själv hört det med att han redan var förstoppad och de ändå gav ben men har ingen källa på det :/

Annons:
VildaVittra
2013-10-02, 16:29
[Bolten]
2013-10-02, 16:31

#7 Tack!

[Bolten]
2013-10-02, 16:32

#7 Kollade men de står inget om att hunden blivit förstoppad av att ägaren utfodrat för mycket ben :/

VildaVittra
2013-10-02, 16:35

"Leon fick först allvarliga problem med förstoppning. Sedan hade en söndertuggad benbit från fodret skurit sönder hans tarmar."

"Han rekommenderades att ge sin hund ett mycket benrikt foder."

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Bolten]
2013-10-02, 16:50

#10 Men de står inte att de gett mer ben än rekommenderat? :)

Katti
2013-10-02, 20:14

Poängen är att hunden är förstoppad (p g a för mycket ben, eller i alla fall mer ben än just den här hunden klarar av vid det här tillfället). Ändå har den uppenbarligen fått mer ben (eftersom en benbit skurit sönder tarmarna).

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Bolten]
2013-10-02, 20:39

#12 Jo de förstår jag också att han fått mer ben ändå. Men källa på var de skrivs att de är pga ben han är förstoppad är de jag frågade efter. 

Jag tror också absolut att de är pga för mycket ben men de är alltid folk som tvivlar på det och vill ha källa och då är de lättare att kunna ge det :)

Annons:
vallhund
2013-10-02, 21:40

Det går inte att minnas alla inlägg o källor efter så många år. Det stöttes o blöttes på flera hundfora o andra medier.

På ett annat hundforum skrev en medlem:

"Hur många gånger skall den hunden dö?"  Om nu BARF vore så farligt skulle ju hundar dö i drivor o man skulle inte behöva ta upp denna tragiska händelse gång på gång.

[Bolten]
2013-10-02, 21:41

#14 Haha fyndigt sagt!

Cahira
2013-10-03, 00:47

Jag började fundera.. undrar om inte dessa rookies tillagade kycklingen först och gav tillagade kycklingben. Skulle kunna förklara delvis varför just denna hund tog skada liksom.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2013-10-03, 01:17

#16 det var ben från får.

Cahira
2013-10-03, 02:39

Ah oj, det missade jag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
2013-10-03, 09:03

#17 Men vet man att hunden fått råa fårben? Eller finns risken att dom har gett hunden tillagat? 

Helt oinsatt i ämnet, noll koll =S

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
2013-10-04, 00:29

Vad jag förstått var det råa ben som hunden utfodrades med.

Annons:
Sarah-S
2013-10-04, 10:47

Jag tror att det är kombinationen förstoppning och benbitar som var förödande
Vid en kraftig förstoppning är tarmen kraftigt dilaterad och full av hård avföring vilket gör att den trycks mot tarmväggen, risken att den benbit då ska tryckas emot och göra hål på tarmen ökar.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Silvestris
2013-10-04, 11:14

Dessutom bör tilläggas hamnar benbitar normalt sett inte i tarmen alls utan ben bryts ned av saltsyran i magsäcken. Magsäcken måste alltså ha blivit "överansträngd" för att benbitarna som perforerat tarmen ska ha hamnat där. Det är en indikation på felutfodring.

Sarah-S
2013-10-04, 14:05

#22 Nör vi får in hundar på jobbet som har koprostas så har de nästan alltid ätit märgben och på röntgen ser man tydligt stora benbitar i tarmen. Är det just för att det är de bärande benen som de inte hinner brytas ner i magsäcken innan den töms, eller är det hundarna är ovana "torrfoderätare"?

Silvestris
2013-10-04, 15:25

Det kan handla om båda delarna. Just märgben är väldigt hårda och är ingenting jag tycker att någon hund ska tillåtas äta. Att en liten valp (eller en småhund) utan större styrka i käkarna får gnaga på ett märgben korta stunder är ingen fara, men ge ett märgben till en rottweiler så kan den ganska lätt krossa benet och faktiskt äta det. Det blir i regel ganska stora flisor. Det blir stora mängder ben på en och samma gång och stora bitar. Magsäcken överbelastas och benbitar forceras ut genom den nedre magmunnen och ut i tarmen. Bäddat för olycka. Jag skulle tro att det ofta handlar om en kombination. Torrfoderhundar som inte är vana vid ben som lyckas sätta i sig ett märgben. Ingen bra kombination.

Dessutom orsakar märgben inte sällan tandfrakturer hos de hundar som lyckas krossa dem. Längre stunders gnagande kan även slipa ner tänderna så märgben ska man vara väldigt försiktig med.

Sarah-S
2013-10-04, 15:59

Det var väl typ det jag trodde Vi har ännu inte haft någon hund inne för samma problem som äter BARF

Upp till toppen
Annons: