Annons:
Etikett02-hund
Läst 2391 ggr
Allumania
2013-10-03 06:24

Harens ben?

Hej! Min hund är en jakthund. På måndagen råkade han smita in i lideet o stjäla en rad revben av hare. Han åt det så det knastrade! Han fick med andra ord allt sönder.. Vi brukar låta honom tugga på tassar av hare men är revben ok? Hans avföring ser ok ut lite lös kanske men det brukar det ibland vara efter jakt.

Annons:
CelsiusT
2013-10-03 09:00
#1

Det ska nog inte vara några problem. Äter hunden torrfoder i vanliga fall? Isf kan hunden lätt bli lite dålig i magen om den sätter i sig riktig mat på det sättet. Men det går bra att ge ben till dom flesta hundar, så länge benen inte är tillagade.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Allumania
2013-10-03 09:16
#2

Torrfoder, burkmat o kött. :) Ok, jag tyckte också att harben borde vara mjuka :)

CelsiusT
2013-10-03 09:21
#3

Alla ben går bra, så länge dom är råa. Tillagade ben ska man dock vara försiktig med. Sedan är det många som undviker bärande ben pga att dom är så hårda så det är risk för tandskador. Men det är generellt sätt helt okej för magen.

Ben har förstoppande effekt. Så ger man för mycket ben så blir det lätt förstoppning, men lite lagom med ben är bara nyttigt ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Allumania
2013-10-03 11:12
#4

Vad allt räknas som bärande ben?

CelsiusT
2013-10-03 11:31
#5

Alltså ben som bär upp djuret. Dom benen som bär djurets tyngd. För dom blir så mycket mer kompakta.

Men med mindre djur och unga djur är det mindre risk med vad jag förstått det som. Jag köper ju kyckling och ger allt på den, benen på en kyckling är så mjuka så det är inga problem att tugga i sig för min hund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
2013-10-04 00:37
#6

Bärande ben av smådjur lär inte vara farliga för hund. Varningen avser större djur, nöt, älg, ev får, ren, rådjur, samt vuxna grisar.

Naturligtvis i förhållande till hundens storlek.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: