Barf mot mentala problem?
Finns här någon erfaren barfare som upplevt att en hund blivit psykiskt mer stabil och harmonisk efter övergång till barf? Det finns människor som hävdar att de fått bättre mental hälsa efter att ha börjat med lchf eller stenålderskost, och forskning visar att tarmfloran har stor betydelse för hjärnans funktion. Det borde väl kunna gälla även djur? Någon som har erfarenheter?

Nu barfar vi inte iofs, men har sett stora skillnader mentalt på hunden sen vi började med färskfoder istället för torrfoder. Dels är hon inte lika lättstressad som vanligt och hon har lättare att slappna av.
Detta tror jag beror på att det inte är en massa majs i hennes mat längre som det var tidigare.
BARF innebär ju ofta att hunden/katten får arbeta mer med maten (köttben, köttbitar) vilket aktiverar djuret och det kan såklart leda till en mer harmonisk hund.

Lite OT, men jag har en arbetskamrat som agerade jourhem åt katter en tid. Hon hade en kattunge som var alldeles tokvild. Hon tänkte att det kanske kunde ha att göra med fodret så hon bytte till mjau blötmat för att se om det blev någon skillnad, och katten blev som förbytt! lugn som en filbunke. Hon meddelade katthemmet som hon samarbetade med, men det tyckte inte om att hon bytte från deras standardfoder som de fodrade sina djur med, så min kollega bytte tillbaka och katten blev tokig igen.
^^ så jag tror bra mat kan ha sina fördelar helt klart
~ Bara döda fiskar följer strömmen.

De flesta torrfoder innehåller massor av majs, som bildar dopamin och noradrenalin i kroppen, det gör stor skillnad att sluta ge majs. Ger man mycket kalkon lugnar det, då det bildar serotonin i kroppen.
Använder mig mycket av kalkon till Vidar, särskilt när vi ska göra sånt som kan stressa honom.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tycker de låter rimligt att hunden djuren blir mer harmoniska av samma anledning som #1, #2 & #4 skriver.

Kört om på barf efter ett par års uppehåll. Äldre hunden är nervig när han lämnas ensam eller tom hos bekanta. Har varit petnoga med majs sedan jag läst kommentar från Vattnadal för nått år sedan om detta.
Tror det och träning har hjälpt en del att bli lite mer harmonisk vid att vara ensam för nu går det korta stunder utan att allt runt dörren slaktas. Tyckte det även varit svårt att hålla kontroll på vikten med torrfoder.
Nu har vi inte kört på helbarf så jätte länge eller vägt men tycker ändå han fått lite fläsk.
Andra hunden har vi kämpat en del med utslag, känsliga tassar osv när det varit löp eller mycket stress. Svårt att stressa ned och behovet att avreagera sig när hon kommer upp i varv som varit på leksaker eller tyvärr andra hundar om de varit närmare. Äldre hunden har inte sagt ifrån när det kommit till vita/bruna ben från zoo. Men med råa ben morrar han och andra lyssnar. Så problemet att hon går för nära och sedan blir vaktig på hans ben och går på honom riktigt hårt. Har nu försvunnit.
Men hade fortfarande lite problem med just tassklåda, ibland utslag/rinniga ögon och just det att inte slå över i humörer från jätte glad till arg på andra hunden. Vid löp när hon varit som mer känslig har det dubblerats . Hittat ett torrfoder som annars fungerat bra. Trode jag iaf.
Trott att hon varit allergisk eller känslig mot något då vissa foder klarar hon inte av alls och det varit problem med immunförsvaret. Har tagit blodprov som inte visade några problem och vi har pratat om att göra en allergi utredning men jag gillade inte torrfodret de rekommednerade mig att köra på under utredningen.
Blev lite leds en kväll om att hon slickat på tassen i sängen så det var dyblött.
Googlade och hittade en artikel som fick mig att tänka lite. Nu vet jag inte alls på om allt som står är pålitligt mm. Men jag kände att min hund passade in på beksrivningen. Och dagen efter började jag om med att gå över på helbarf. Kommer bli tufft med så liten frys men det får ta och gå.
Saker som stod i artikeln som verkligen fick mig att tänka var just att alla hundar med strulig mage inte behöver visa de vanliga symptomerna.
Står bla . Såna där små irriterande saker som ibland anses vara rastypiska, som rinnande ögon, lätt klåda, dålig päls, eller vad det nu kan vara.
Mår man inte tipptopp lär det ju även påverka humöret.
Nu har vi kört helt på barf i kanske 2-3 veckor.
Det som märkts mest ändring på är humöret. Iförrgår på jobbet vid lunch. Sitter med brukaren i vardagsrummet med mat i hundarnas höjd. Luktar jätte gott. Äldre hunden brukar altid gå iväg när andra kommer. Man nu stod det saker ivägen bakom honom och brukaren stod nära med sin rullstol, så det blev trångt.
Jag såg att tiken förändrade humöret när hon var nära och sa åt brukaren att hålla tallriken för nu kan det smälla när jag försökte avleda hennes uppmärksamhet. Men det gick lite fort så jag var inte helt med.
Dock var resultatet något jag inte räknat med. Tiken morrar och slänger ut ett litet fult naffs i luften innan hon vänder och går.
Bara det är en jätte stor ändring från vad som varit. Och ende som förändrats är fodret. Så jag tror det har mycket att göra med vad hon ätit och hur hennes humör varit.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Intressanta svar på min fråga! Tack! Jag känner en fyraårig blandras dvärgpudel/bichon frisee som är väldigt nervös och jag funderar på att råda ägarna att pröva barf. Hunden är liksom alltid beredd på att fly eller försvara sig. Han rycker till och hukar sig vid plötsliga ljud, han far upp ur sitt myshörn i soffan om man råkar vidröra honom för plötsligt. Han kroppsspråk är oftast liksom smygande, hukande. Som om han förväntade sig en smäll eller spark när som helst. Men han har aldrig fått nån smäll, hans familj är glad och kärleksfull, och han älskar att sitta i famnen och bli klappad, eller kura ihop sig nära nära! Helst vill han bli klappad precis jämt! Dåligt självförtroende? Men varför?Han har hundkompisar som han funkar bra med, och får normalt med motion och stimulans. Han har som mycket ung blivit attackerad och biten två gånger av stora hundar, kan det leda till livslång nervositet? Nu har han flugit på en hund, som han känner sen gammalt, när den kom hem till honom, och värsta av allt….han nästan bet ett barn! Bettet hamnade i hundens mattes hand som tur var, och barnet hade inte gjort nåt fel. Han har fått noggrann genomgång hos veterinär för att utesluta smärta och sådant, han har haft öroninflammation flera gånger förut. Vad gör man? Jag tycker att han verkar bli mer och mer nervös, instabil och opålitlig ju äldre han blir. Nu har han DAP-halsband på veterinärens inrådan, men det verkar inte hjälpa. Han äter Magnussons torrfoder, inget majs i det tror jag. Alla tips och synpunker är välkomna!

Han inte skriva klart innan jag var tvungen att gå hem från jobbet.
Övriga saker som blivit enklare bara över en natt är hyper/stress delen när det kommer folk.
Sista tiden har folk tom kommenterat på hur lugn hon betett sig. Bullterrier och rätt hyper i sig. Men normalt har varit att hon slänger sig i famnen på folk, upp i soffan, speedar runtm kan naffsa till besökaren och ska slänga leksaker i famnen på alla som kommer. Och får hon inte uppmärksamhet så börjar hon skälla.
Hela denna biten har på sista veckorna minskat ned till. Åh vad kul det kom någon. Hälsar lite buffligt när hon väl får hälsa. Hämtar en leksak, ingen leker skäller nån gång. Får ett nej och då lägger hon sig och kopplar bort eller kom och skall få en klapp.
Kan även ha lite att göra med att hon börjar bli mer vuxen, men det har kommit rätt fort detta beteende nu på sista tiden.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Vattnadal vet du hur man hittar lite info mer om detta med majs? Har en kompis med helhispig hund som reagerar på allt, redan som 6 mån var hon hispig o nervig. Fodret hon ger innehåller majs i olika former och tänkte kanske kan lite bra fakta vara bra för kompisen att läsa :) Även om någon annan vet om någon bra sida så får givetvis ni en kram med för att ni länkar detta :)

Jag fick lära mig det av Anders Hallgren på en föreläsningshelg. Tror det finns med i hans nyaste bok om stress dock.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
10 tack då ska jag be henne läsa den boken den har jag inte läst själv heller men kanske man skulle passa på att köpa den o ge henne i liten present :)