Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3034 ggr
[annajohannas]
9/27/13, 3:00 PM

BARF till valp

Jag har en valp på 4 månader, och vill inte hålla på att ge henne torrfoder längre. Är hon för ung att ge BARF till?

Sedan har jag läst någonstans att personen gav sin hund fågelben, men det skall man väl ändå inte göra. Har ju alltid hört att man inte skall ge hundar ben som börjar på f - fläsk-, fågel och fiskben.

Var med om en hund som fick magsäcksomvridning pga att den ätit fågelben.

Annons:
VildaVittra
9/27/13, 3:03 PM
#1

Man kan ge F-benen när de är råa och nej, din valp är inte för ung.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
9/27/13, 3:09 PM
#2

Finns flera uppfödare som BARFar sina valpar, så det är aldrig för tidigt. Dock gäller det att vara påläst, mer så med valpar än med vuxna hundar.

Här hittar du ett grundschema för valp:

http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_valp.pdf

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CelsiusT
9/27/13, 3:11 PM
#3

Magsäcksomvridning pga fågelben? Magomvridning får dom oftast för att dom motionerar för hårt direkt efter matintag. Att fågelben skulle göra att magsäcken vrider sig/slår över känns långsökt. Men jag är inte veterinär så…

Jag kände mig väldigt skeptisk till den biten jag också. Men jag har börjat våga ge kycklingben, och ett fläskben har han fått också. Fungerar väldigt bra. Han tuggar sönder det fint.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
9/27/13, 3:18 PM
#4

#3 Tack, hade missat meningen om magomvridning, det är ganska otroligt att fågelben skulle orsaka magomvridning, har aldrig hört talas om det. Möjligtvis att tillagade kycklingben skulle kunna perforera mage/tarmar på en pytteliten hund som inte är van att äta ben.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CelsiusT
9/27/13, 3:34 PM
#5

#4 Ja precis, det är väl perforering av mage/tarm som man är orolig för vad gäller ben. Magomvridning känns långsökt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
9/27/13, 3:57 PM
#6

Magomvridning drabbar främst raser med stor smal bröstkorg, typ Borrzois. Hundar som äter ouppblött torrfoder löper större risk än hundar som äter BARF, färskfoder eller uppblött torrfoder, risk i förhållande till nämnd ordning.

Förra sajtvärden BARFmycat skrev en bra artikel om de fyra F en.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[annajohannas]
9/27/13, 9:50 PM
#7

Hunden som drabbades var en ledig polishund, som tagit kalkonben. Och även om ni inte har hört talats om det, så har det faktiskt hänt. Jag bara undrade för i de nästan 40 år, som jag haft hund, har man alltid varnat för f-ben. Därför blev jag förvånad över att man ger dessa till hundar.

CelsiusT
9/27/13, 10:35 PM
#8

#7 Japp känner igen mig i dig. Men det är för att man förr alltid gett tillagade ben. Tillagade ben på F är farliga (fisk, fågel, fläsk, får).

Det är ju hurivida magomvridning hänger ihop med att hunden ätit ben. Känns som konstig koppling. Visst kan hunden fått magomvridning efter att den ätit ben, men hänger det verkligen ihop? Är benen orsaken till magomvridningen. Och isf, vad har det att göra med ben på just F? Det borde isf vara 'att hunden ätit ben' som är orsak (om det nu är orsaken). Varför skulle just F-ben orsaka en magomvridning? Det finns liksom ingen koppling.

Hade du sagt att hunden skurit upp tarmar/magsäck, då hade det varit en annan femma. För det är just det man är rädd för och det är just det som F-ben kan orsaka till skillnad från andra ben. Ja såklart kan vilka ben som helst orsaka det, men just F-ben (tillagade sådana) ökar risken för det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
9/27/13, 10:37 PM
#9

När jag skriver att man förr gav tillagade ben och därför skulle akta sig för F-ben. Så menar jag att man förr (särskilt innan torrfoder kom) så gav man oftast rester efter ens egen middag, varpå hunden såklart fick glädjen att gnaga benen. Men då är ju benen tillagade och då är f-ben extra farliga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
9/27/13, 10:38 PM
#10

#7 Vad jag har hört kom rekommendationen att inte ge f-ben till hundar nån gång innan torrfoder blev vanligt. Då gav man hundarna mycket matrester, dvs tillagade ben. Tror inte att nån här säger att det är ok att ge tillagade ben. Råa ska dom vara. Det är stor skillnad i struktur och hållfasthet på råa och tillagade ben.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

vallhund
9/27/13, 10:59 PM
#11

#7 Glömde skriva djup bröstkorg i inlägget ovan. Dvs Belgare o Schäfer är riskraser.

- Magomvridning inträffar nästan alltid om hunden motionerat ordentligt inom 2 timmar före eller inom 2 timmar efter utfodring.

-Tillagade fågelben kan perforera tarmar, när vi nu för tiden pratar om fågel så tänker vi mest på kyckling, de slaktas i regel vid ca 34 dagars ålder, inte så speciellt förkalkade även efter tillagning. Var det tillagat eller rått kalkonben? Bärande ben från äldre djur rekommenderas inte till hundar, kan tänka mig att "klubban" från en äldre kalkon kan vara olämplig mat för hundar, jag skulle inte ge det.

-Symptomen på magomvridning o perforerad mage/tarmar kan vara snarlika, magomvridning kan hundar överleva om de opereras relativt omgående, perforerade mag/tarmsystem är en helt annan sak, speciellt om det var 40 år sedan.

-Hur fastställdes diagnosen, blev hunden obducerad?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[annajohannas]
9/28/13, 2:18 AM
#12

#11 Jag är inte otrevlig, men jag vet vad magsäcksomvridning är, vad som orsakar den, . Har själv sett en vacker schäferhanne dö i denna hemska åkomma. Hunden svullnade upp som en ballong, och tyvärr dog den.

Ja hunden obducerades, så det fanns ingen tvekan om saken. Så att diagnosen blev magsäcksomvridning p g a den ätit kalkonben.

vallhund
9/28/13, 4:05 AM
#13

#12 Du är inte otrevlig, du delar med dig av dina erfarenheter. Jag o andra är inte heller otrevliga när vi vill veta mer om en så ovanlig incident som du beskriver.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[annajohannas]
9/28/13, 9:31 AM
#14

#13 skönt, ibland kanske det uppfattas, på annat sätt, än vad man menar😃.

Heffipeffi
9/28/13, 8:52 PM
#15

#11 Vill bara tillägga att magsäcksomvirdning är vanligt på S:t Bernhard och New Foundland också.

Katti
9/29/13, 8:31 AM
#16

Var det inte så att hunden hade snott sig ett riktigt skrovmål? Och att den fick magomvridning på grund av mängden mat? Inte konstigt om man tror att det beror på att den ätit F-ben om man nu lärt sig att det är farligt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[annajohannas]
9/29/13, 10:30 AM
#17

#16 Nej, hunden hade inte snott sig något skrovmål, det var ENDAST kalkonben.

CelsiusT
9/30/13, 9:12 AM
#18

Jag vill inte heller vara otrevlig. Men jag undrar hur man vet att det var just pga av att det var ett ben på just F som orsakade magomvridningen. Jag hade ingen aning om att ben öht kan orsaka en magomvridning, men okej om det är så. Men hur vet man att det inte hade skett om det varit ett ben från nöt. Men att det hade varit lika stor risk om det varit ett ben av fläsk. Jag menar, just F-faktorn, vad har den för betydelse i sammanhanget? Är det inte isf att hunden ätit ben och fått magomvridning och det råkade vara fågel-ben, men att det lika gärna kunde ha skett då hunden ätit ben av nöt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
10/1/13, 3:09 AM
#19

Det där med F ben kommer som bekant från den tiden hundarna åt matrester o benen de fick var tillagade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[annajohannas]
10/1/13, 8:34 AM
#20

Nu var det ju så att ingen gav hunden benen, utan han stal dem från soppåsen (med endast benen i), och det var ju resterna efter att den varit tillagad.

Annons:
CelsiusT
10/1/13, 10:24 AM
#21

#20 För mig spelar det ingen roll om någon gav benen eller om hunden stal dom. Jag är fortfarande nyfiken på hur man kan veta att F-faktorn i det hela hade betydelse för magomvridningen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Katti
10/1/13, 10:43 AM
#22

Men benen var ju tillagade och det finns ingen här som säger att man ska ge tillagade ben (F eller ej!). Så egentligen är hela diskussionen onödig!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

CelsiusT
10/1/13, 11:54 AM
#23

#22 Missade det. #20 Ja, men då var dom ju dessutom tillagade, vilket inte ska ges. Ben ska ges råa till hund.

Men jag undrar fortfarande om man vet att det är just pga att det var ben på F eller om det var ben öht som orsakade en magomvridning? Hade varit väldigt intressant att veta hur dom fått ihop den kopplingen, hur man kunnat konstatera det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[annajohannas]
10/1/13, 3:14 PM
#24

#21 Okej hunden obducerades av veterinär, och det konstaterades att det var kalkonbenen som åstadkommit magsäcksomvridningen. Nu vill jag att du ställer diagnos, eftersom du totalt sågar både veterinär, ägare och mig.

Sarah-S
10/1/13, 4:35 PM
#25

#24 Det låter helt obegripligt att man kan säkerställa orsaken till den diagnosen, däremot kan jag mycket väl tänka mig att det fanns kalkonben i magsäcken när obduktionen utfördes. Men att de skulle vara orsaken tvivlar jag starkt på.

Magsäcksomvridning uppstår pga att hundens magsäck kommer i gungning och slår runt, den vanligaste orsakerna är motion tätt inpå fodergiva, hässjande, för stor fodergiva etc

Att då kalkonben, som enda fynd i magsäcken, skulle orsakat ovanstående låter osannolikt men tyvärr något en veterinär som ej är insatt i BARF skulle kunna påstå vara orsaken.

Personligen har jag hört så mycket befängda uttalanden från veterinärer när det gäller all utfodring som inte består av torrfoder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[annajohannas]
10/1/13, 5:50 PM
#26

#25 Jag vet mycket väl vad magsäcksomvridning är, så jag behöver ingen förklaring. Magsäcksomvridning betyder att magsäcken rubbas och styrper till matstrupe och tarmar , så att luften stannar kvar i magen och inte kan komma ut. Detta medför att hundens mage sväller, och till slut så kan hunden dö, för att cirkulationen inte orkar mer. så den slår inte runt. Den kan även komma av att hunden druckit mycket vatten mm. 

Märk väl att detta var en ledig tjänstehund, och ägaren mycket kunnig, med utfodring mm.

Detta kan hända även om man tror på eller inte tror på BARF. Och som någon sagt tidigare, att benen skall vara råa och inte kokta, vilket dessa var.

Sarah-S
10/1/13, 5:54 PM
#27

#26 Magsäcken slår runt/vrider sig
Det kan man tex åtgärda vid operation med gastropexi, OM hunden överlever

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
[annajohannas]
10/1/13, 6:05 PM
#28

#27 Du och jag kommer att ha delade meningar om detta, för magsäcken rubbas ur sitt läge och stryper till mot matstrupe och tarmarna. Operationen man gör är att sy fast magsäcken mot bukhinneväggen, för att detta inte skall hända igen.

Sarah-S
10/1/13, 6:08 PM
#29

#28 Det har vi uppenbarligen för jag förstår inte hur en magsäck kan rubbas ur sitt läge som du skriver men att det inte är samma sak som omvridning
Jag vet mycket väl hur magsäckens läge är vid en magomvridning, har varit narkossköterska eller steril assistent med händerna i buken vid ett flertal omvridna magsäcksoperationer.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

CelsiusT
10/1/13, 9:04 PM
#30

#24 Jag är inte ute efter att ställa diagnos och jag talar inte emot veterinär, ägare och dig. Jag bara säger att det låter osannolikt (dvs det låter inte som något jag hört om skulle kunna hända så det är svårt att tro på, inte detsamma som att jag hävdar att du har fel).

Jag visste inte att ben kan orsaka magomvridning. Men okej, om vi säger att jag köper det - något nytt jag inte hört om. MEN vad är det i själva "F-faktorn" som orsakar magomvridningen? Varför menar du att detta händer med kalkonben och inte med nötben?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Heffipeffi
10/1/13, 10:27 PM
#31

#1 För att återgå till den ursprungliga frågan, så behöver du ju inte ge hela F-ben om du inte vill. Man brukar rekommendera just kycklingben till valpar, för att de är lättsmälta. Det finns malda kycklingvingar som du kan köpa, så slipper du va rädd för att det ska hända ngt. Det kan t om va bra att börja med malda ben till en valp, och sen gradvis gå över till hela ben. Längre fram kan du ben från t ex lamm, nöt. Vill du överhuvudtaget inte ge ben, kan du tillsätta benmjöl. Du tappar ju då lite av de färska benens fördelar, men det är ju ändå mkt bättre än att ge torrfoder.

Du kan börja barfa din valp redan nu. Jag har själv en valp på 12 ve som fick VoH fösta 2 veckorna, men nu har jag lagt över henne på Barf helt och hållet.

[annajohannas]
10/1/13, 10:33 PM
#32

#31 Tack för rådet, det skall jag testa till henne.

Upp till toppen
Annons: