Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 2752 ggr
Anonym
Anonym
9/26/13, 10:00 PM

Hjälp att hitta undersökningar

Är det någon som har undersökningar och veterinärstudier som visar på att hundar blir sjukare av torrfoder? Eller kanske tvärt om, att dom blir friskare av naturlig rå föda (BARF/färskfoder).

Min kompis (som jag skrev om i tråden "ledsen pga olika åsikter") ansåg att det inte var en bra artikel jag hade länkat till eftersom det inte fanns någon hänvisning på undersökningarna som dom i artikeln menar visar att torrfoder orsakar allergier och fetma, och det håller jag med om att det var dåligt av artikelförfattaren. Hon menade på att hon hade massvis med veterinärstudier som visade på att hundar blir sjuka av rå föda, men att hon aldrig hört att det skulle vara dåligt med torrfoder (nää tro f_n det när hon jobbar för ett torrfoderföretag och innan det inte kunde ett skvatt om hundmat och enda kunskapen och utbildningen hon har i ämnet har hon fått från royal canin).

Tänkte inte trycka upp det i ansiktet på henne. Men hade varit kul att ha läst lite sådant själv och om hon skulle efterfråga det igen så hade det varit kul att kunna visa henne något.

Helst på svenska då jag har koncentrationssvårigheter och tycker det är jobbigt att läsa engelska texter. Men såklart går även engelska bra.

Annons:
Silvestris
9/26/13, 10:49 PM
#1

Jag vet att något finskt universitet kommer presentera forskning kring rå hundmat framöver. Enligt uppgift till råutfodringens fördel.

vallhund
9/27/13, 1:20 AM
#2

Det finns en undersökning som gjorts i Sverige där det visade sig att dräktiga o lakterande tikar som fick helt eller delvis rå/hemlagad mat fick valpar med färre allergier än tikarna i kontrollgruppen som enbart fick torrfoder av varierande kvalitet, mestadels mycket god sådan, få se om någon minns den.

Helt klart är att de flesta torrfoder innehåller väldigt mycket saker som hundar inte direkt behöver, eller behöver väldigt lite av o dessutom i alldeles för höga, t ex kolhydrater. Speciellt då de som är spannmål.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Emlielki
9/27/13, 6:12 PM
#3

Sätter en tass här. Är väldigt intresserad av att läsa om detta med. :)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Upp till toppen
Annons: