Slaktrester
Jag undrar hur ni som tar tillvara på slaktrester gör? Vi ska slakta här nu snart och jag har ju såklart tingat all inälvsmat som jag kan få. Men hur ska jag få tag på köttiga ben? Benen brukar ju bli väldigt rena, det som inte blir hela fina köttbitar brukar ju bli köttfärs. Självklart blir det ju en hel del senor och slamsor som skärs bort. Men det brukar ju inte bli vidare mycket rött kött över. Så hur gör ni som använder er av slaktrester? Vad är det ni tar/får?
Jag gissar ju på att benen går fint, från hasen och neråt. Men det kommer ju inte bli mycket kött på det =S

Det är inget fel på ett huvud heller.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Om man tar öron, hur flår man det? Och vomen, gör ni något med den när ni sköljt ur den? Torkar ni den eller fryser ni den i lagom stora bitar?
Klövar, kan man ge det till hunden? Hur ger man dom i så fall?
Leder har jag läst att man kan ge, kapar man en bit ovanför och under leden eller skär man loss själva ledkulan (brosket)?
Ni som får slaktrester från slakteri, hur mycket kött är det med då?

Du behöver inte flå, de äter öron osv med pälsen på.
Jag ger mina stora hundar hela grisfötter, mamsens lilla får delade.
Jag fryser ner det, skulle inte orka stå och torka.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jo men kossans klövar? Inte riktigt detsamma som grisfötter
Men du fryser det ändå innan du ger hunden det? Fryser du med pälsen på? Man ska inte bränna bort pälsen istället?

Du behöver inte ta bort pälsen. I naturen så silar ju inte vargen ut pälsen mellan tänderna direkt.😉
Nä men frågan är vad min hund tycker om det. Och vad jag tycker om det. Och vad som händer med pälsen sen. Bryter hunden ner pälsen i magen?

#7 Dom bajsar ut pälsen, det är som "fibrer". Päls har ingen av mina klagat på, däremot när de får fågel med fjädrar. Då spottas det under måltiden, men de äter glatt ändå.

Kuriosa:
På en hundsajt rekommenderade jag frusna kalkonfötter som isglass/tandrens för hundarna. En person svarade att det det var för jobbigt o äckligt att behöva klippa klorna innan hunden fick fötterna.
😮 ersättningssmilie för totalt tappa hakan. 😂
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#9 🤦♂️
#9 Klorna skulle jag inte ens fundera på. Min hund äter upp sina egna klor ibland efter att jag klippt ;P Men pälsen känns lite jobbig att ge. Vet inte om det är att det ser för djuriskt ut kanske.

När man är van med hundar som äter verkade klövar från får o kor samt rester från hovslagarens besök så är kalkonklor inte speciellt konstigt.
😎
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#12 Nää som sagt, klorna har jag aldrig ifrågasatt. Däremot hela ko-klövar (där hela klöven inklusive innanmätet är med) och öron med päls på =S
Mina hundar har också alltid gått och käkat klövar och hovar efter verkningen. Men det är inte riktigt samma sak som att sätta i sig hela klövar med allt ihop.