Ledsen pga olika åsikter
Jag delade en artikel på facebook som ja tyckte var lite intressant. Den handlade om att torrfoder inte är det bästa för hunden, att det ger allergier och övervikt, att vitaminer förstörs vid upphettning och att det innehåller mycket spannmål vilket inte är så bra för hundar. Den avslutade med att säga att att det finns människor som utfodrar enligt BARF och att dessa anser att det är rått kött, ben, organ och grönsaker som hunden ska äta, liksom dess vilda släkting.
Så råkar min (typ bästa) kompis, som jag bor granne med, jobba på Royal Canin. Hon frågade mig, innan hon sökte jobbet, vad jag tyckte om företaget. Jag var väldigt tydlig och ärlig med att jag inte gillade företaget och att jag inte gillade sådan mat (och med bra orsaker till varför). Jag fodrade då enbart med färskfoder. Hon valde att söka jobbet ändå och har nu jobbat där en tid.
Hon såg på facebook att jag hade delat den här artikeln. Och hon blev skitsur/ledsen. Och menade att det var att racka ner på henne och hennes jobb och att det var elakt av mig att göra det offentligt på facebook. Att jag inte respekterade henne osv.
Jag förstår inte, jag har ju varit ärlig hela tiden med vad jag tycker om det företaget, och jag har inte skrivit något nedlåtande om henne eller hennes jobb. Jag ser inte vad det har med henne att göra, jag måste väl ändå få lov att ha mina åsikter? Jag blir så ledsen, förstår inte varför hon ska ta åt sig. Jag har hela tiden respekterat henne för hennes åsikter, när hon valde att ta jobbet så har jag efter det inte sagt ett negativt ord om företaget trots att jag tycker ett och annat. Men jag har alltid varit ärlig med vad jag tycker. Att jag delar en artikel anser jag inte är att racka ner på henne, det är inte mina ord, det är artikelförfattarens ord. Hur man väljer att tolka det är upp till var och en. Vad av infon man väljer att ta till sig är upp till var och en.
Jag respekterar hennes åsikter och har aldrig försökt att sälja på henne färskfoder eller BARF (även om det ibland har kliat i fingrarna, men jag vet ju hennes ståndpunkt), hon har däremot hela tiden försökt att sälja på mig div olika hundfoder. Jag tackar nej och förklarar lite lätt att jag inte gillar att ge torrfoder och att min hund äter färsk mat. Ibland har jag tagit emot någon provpåse för att ge som godis vid träning (och då sagt just det), mest för att jag inte alltid orkar med att säga nej hela tiden (och känner ofta att hon inte respekterar min åsikt kring hundmat).
Blir så ledsen. Förstår inte varför hon bli ledsen och arg och jag förstår inte vad hon vill att jag ska göra (frågade henne men då sa hon bara att hon tyckte det var dålig stil att jag lagt ut det på facebook). Blää… Vill mest skriva av mig för jag blev väldigt ledsen av detta och vet inte riktigt hur jag ska hantera det.
Problemet ligger hos henne, inte hos dig. Man måste lära sig skilja på sak och person. Att man ogillar ett visst foder eller ett visst företag är inte samma sak som att man ogillar de som utfodrar med det fodret eller de som arbetar för företaget.
#1 Jo så menar ju jag också. Sa det till henne. Men det var svårt att få henne att förstå det. Sa väldigt tydligt flera gånger att jag respekterar henne fullt ut även om vi har olika åsikter om foder och att jag tycker lika mycket om henne oavsett var hon jobbar eller vad hon ger sin hund för foder. Jag undrar ju dock om hon respekterar mig lika mycket fullt ut i min åsikt med tanke på hur hon reagerade.
Jag sa också att det inte hade någonting alls med henne att göra. Det är en artikel som ligger ute på nätet och som vem som helst får lov att läsa och man får lov att ta till sig det man själv känner att man vill ta till sig.
Ändå stod hon bara och sa "hur ska jag inte kunna ta åt mig av det". "Hur kan det inte ha med mig att göra när jag föreläser om det i 10h om dagen".
Nu på morgonen så bad hon om ursäkt för att hon överreagerat. Jag sa bara att det var okej och låtsades som ingenting, ansåg inte att jag hade något att be om ursäkt för. Speciellt inte eftersom jag igår upprepade gånger sa att det inte hade något med henne att göra och att jag var ledsen att hon tog åt sig osv.