Annons:
Etikett03-katt
Läst 1600 ggr
Allumania
9/26/13, 6:14 AM

Kattungar

Hej jag skall få två kattungar på 12 respektive 14 veckor nästa månad. Dom heter Fixi och Nixi och är "bröder". Jag vill ge mina kissar halv barf. Dvs. Råföda och blötmat ev. Torrfoder(sällan). Mina frågor är. 1. Vad kan jag ge för ben åt dem? Och hur mycket? 2. Kan jag ge harens ben? (min kille är jägare) 3. Kan jag ge lever och njure? Har hört att A-vitamin halten är hög och inte så bra för små kattungar i större mängder? 4. Om jag kan ge lever, hur mycket vågar jag ge? 5. Hur många % av vikten skall jag ge åt dem? Tacksam för svar!

Annons:
LinaLj
9/26/13, 7:26 AM
#1

Man kan ge de flesta ben så länge de är råa. Men det är ju bättre att ge mindre ben som de verkligen kan tugga på. Kycklingvingar har alltid varit populära här hemma. Men kanin ska gå utmärkt. Se bara till att ta sönder dem i hanterbar storlek.

Man bör ge någonstans mellan 10-20% ben av den totala mängden mat. 

Man ska alltid vara lite försiktig med att ge för mycket lever och njure. Max 8% av den totala matmängden. 

Jag har alltid använt receptet: 

65% muskelkött
10% ätbara ben
10% hjärta
5% lever
10% övrigt

Och då ger jag katten ungefär 3% av kroppsvikten per dag.

NatasjaHemby
9/26/13, 10:39 AM
#2

Vad roligt att du är intresserad av att eg dina katter BARF! 🙂

Tänk på att om du vill ge så mycket som hälften BARF måste du ha koll på vilka proportioner maten ska bestå av (d.v.s. hur många % ben, lever, hjärta o.s.v. maten ska innehålla) annars riskerar katterna att få bristsjukdomar. Vill du bara ge lite rått kött vid sidan av så bör du inte ge mer än ca 10%.

Lever måste du ge om du ska halvbarfa (eller helbarafa för den delen), men du har helt rätt i att det är farligt att överdosera. Lever bör utgöra ca 7-8% av barfkosten, max 5% om det är lammlever.

Växande katter äter mycket och det är mycket svårt att övergöda så unga katter. För att få ett hum om hur mycket du ska ge kan du antingen ta deras beräknade vuxenvikt och ge 2-3% av den per dag, eller ge ca 7% per dag av deras nuvarande vikt. Verkar de hungriga så öka dagsransonen. Detta är beräknat på helbarf, vill du halvabarfa får de förstås dela detta på hälften 🙂

Läs gärna gamla trådar här på forumet, det lär man sig mycket på, och var inte rädd att ställa fler frågor om något verkar oklart. Lycka till!

SE*Simbelmynes

Allumania
9/26/13, 11:04 AM
#3

#1 och #2 Tack :) Tror att jag ställer om till helbarf sen när babyna har bott hos mig en längre tid :) Dom är vana vid råttmaletkött från förut så jag tror att det blir enkelt att lära dem äta annat :)

Upp till toppen
Annons: