Annons:
Etikett02-hund
Läst 3248 ggr
liiillap
2013-09-11 23:25

Att barfa en hund?

Min kompis har haft väldiga problem med sin hund ända sen han var valp, han är väldigt känslig i magen, då när han är som värst så får han diarré och spyr.  vissa gånger så har han haft diarré  så länge så att han har bajsat blod. 

Självklart ska hon boka veterinär tid till honom, 

tog hem en kalkyl om hur man utfodrar sin katt under 1 vecka vid två utfodrings tillfällen varje dag. 

Min fråga nu är om det finns en likadan till hundar ? 
Och ska hunden ah grönsaker oxå?

Annons:
AnneN
2013-09-11 23:34
#1

Jipotimas sida finns info med bla menyförslag till hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Bolten]
2013-09-15 03:09
#2

Hundar behöver inte grönsaker :)

mingman
2013-09-15 09:41
#3

Jag skulle tipsa om att byta till färskfoder först och under tiden läsa på om barf. Det är inte riktigt så lätt som "ge 200 gram nöt på måndag och 200 gram gris på torsdagen". Jag anser att barf mycket handlar om att ständigt läsa av hunden och anpassa kosten. Det finns många bra böcker i ämnet och även fler mycket aktiva forum på facebook där de svarar på alla frågor du kan tänkas ha. (Sök "barf och färskfoder till hund och katt")

Var också tydlig mot veterinären med vad för kost du ger/planerar att ge. Om de vill sälja på dig dyrt veterinärfoder, be dem istället förklara VAD i fodret som är så bra, så du själv kan anpassa din kost till hunden.

LYCKA TILL! Och uppdatera gärna om hur det går!

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

vallhund
2013-09-15 12:36
#4

#2 Hundar behöver proteiner o fett + mineraler o vitaminer. Allt finns inte i animalier.

Arbetande hundar o dräktiga/digivande tikar behöver kolhydrater.

#3 Ytterst få veterinärer kan någonting om hundfoder annat än de märken de säljer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mingman
2013-09-15 12:45
#5

#3, Jo, jag vet. Det kanske är väl optimistiskt att tro att man kan säga "jag vill ge barf istället för veterinärtorrfoder - hur ska jag anpassa kosten?" Det finns dock de som faktiskt har kunskaper, kanske värt för TS att fråga efter "barf-veterinärer" i någon barfgrupp, i alla fall om hen bor i en större stad.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[Bolten]
2013-09-15 13:44
#6

#4 Det är många många som barfar utan grönsaker, kan du berätta vilka mineraler, vitaminer och fetter som hundar behöver som inte finns i de animaliska?

Annons:
VildaVittra
2013-09-15 18:00
#7

#6 Fast om man tittar på vad barf står för så är ju faktiskt inte en kost som helt saknar vegetabilier naturlig för en hund.

Man ska ju inte bara titta på vad en hund överlever på, utan vad den är anpassad för. Sen att man hoppar över vegetabilier hos exempelvis hundar med diabetes är ju för att biverkningarna från medicinen är värre än från eventuella brister eller tillskott.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Bolten]
2013-09-15 18:07
#8

#7 Det står inte heller att hunden måste äta grönsaker. De flesta av de erfarna barfarana jag känner kör utan grönsaker och de som har de använder de som bukfyllla, alltså inget nödvändigt. 

Men som sagt, vilka mineraler, vitaminer och fetter behöver hunden som bara hittas i vegetabilder?

liiillap
2013-09-16 16:37
#9

Tack för svaren, men vad jag har förstått så är hundar allätare precis som oss. Dock ser deras tallriks ranson annorlundare ut. då dom inte behöver spannmålet alls. men dock så vet jag många hundar som äter och älskar frukt och grönsaker. och antar att det inte är farligt för dom heller. då vi människor behöver frukt och grönsaker för att få i oss vissa vitaminer, antar att det är samma sak för hundar. vet dock inte om dom är behov av samma vitaminer som oss

Och nej min kompis bor inte i en storstad utan bor i en liten förort. där dom endast har en matbutik och en veterinär. + andra butiker så klart som inte har med saken att göra :P

liiillap
2013-09-16 16:38
#10

har även sett att dom har färdig barf som " mush barf" 
Är det samma sak som färskfoder ?

[Bolten]
2013-09-16 18:08
#11

#10 Nej de är inte samma sak som färskfoder, Mush är mer som färdig barf om du kör på måltiderna :)

Katti
2013-09-17 15:14
#12

Va, behöver dräktiga tikar och arbetande hundar kolhydrater 😮? Det får inte mina tikar!

Nej, det där är ett missförstånd! Inte ens hårt arbetande människor behöver kolhydrater, se bara på Jonas Colting!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

liiillap
2013-09-17 18:35
#13

12 Så kolhydrater är bara utfyllnad för att man ska bli mätare eller ? :P

Annons:
Katti
2013-09-17 19:33
#14

Kolhydrater är det kroppen i första hand väljer att ta energi ifrån. Men i avsaknad av kolhydrater (man inte har ätit det) så gör kroppen energi av fett och protein. Den lilla mängd kolhydrater som kroppen själv behöver (främst hjärnan) kan den tillverka själv.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

VildaVittra
2013-09-17 19:41
#15

#12 För det första kan man inte jämföra arter som du gjorde. För det andra så har människor som lever på strikt kolhydratsfattig kost sagt att de blir mer trögtänkta än när de äter mer kolhydrater. Slutsats: Jag vill att min hjärna ska fungera.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2013-09-18 11:11
#16

#12

Många uppfödare anser att dräktiga/digivande tikar bör ges ca 10 % av näringsintaget i form av kolhydrater, detta för hjärnans utveckling.

Många jakthundar behöver tillskott av kolhydrater för att orka, t ex vattenapporterande hundar som forcerar isar.

Min egen lurv får Kronch Pemmikan då o då, trots sina snart 6 år så fungerar inte matsmältningsystemet  som det skall.

Dvs 500 gr BARF gör honom till skelett, hn behöver minst 700 gr + kolhydrater.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Katti
2013-09-18 11:26
#17

#15, jämförelsen med människa gjorde jag för att människor av många anses behöva kolhydrater (hur mycket motsatsen än bevisas!), medan hundar enligt betydligt fler inte gör det.

Självklart anser inte många på strikt lågkolhydratkost att de blir mer trögtänkta på den kosten! I så fall skulle de ju genast börja med kolhydrater igen, eller hur! Vem vill vara trögtänkt?

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

VildaVittra
2013-09-18 11:33
#18

#17 Att överleva utan kolhydrater, är inte samma sak som att inte ha behov av dom. Så nej, det har inte alls bevisats.

Vadå självklart…? Jag skrev om min erfarenhet av personer på lågkolhydratsdieter, vilket är vad de själva sagt/skrivit till mig. Vem vill vara trögtänkt? Tja, ytliga? Varför skulle man annars riskera sitt liv genom att göra onödiga operationer osv?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

liiillap
2013-09-18 15:21
#19

tycker att den här tråden börjar spåra ur :S 
min fråga var om hunden behöver grönsaker och kolhydrater och inte vad människan behöver eller inte. Det är hundens kost som diskuteras och inte människans. så om ni har delade åsikter så kan ni väl ta det någon annan stans Tack! :D 
Vet iaf när jag köpte färskfodret Nordic till min hund så består det en hel del av Vom och vad jag förstog och såg så innehöll det oxå spannmål. 
Tror inte direkt vargar sorterar bort spannmålet ur deras bytens mager när dom äter det :P

vallhund
2013-09-18 18:34
#20

#19

Inte speciellt urspårad, bara tillförd jämförelser som vi tvåbeningar kan förstå. Spannmål är inget hundar behöver, de producerar kolhydrater själva utifrån fett o proteiner de äter.

Magsäck o innehåll är inte högt prioriterat hos vargar, iaf inte från större bytesdjur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
liiillap
2013-09-18 20:36
#21

Ja men sen när blev vi hundar ? 
Varför har man då vomen med i färskfoder om hundar inte behöver det ? Förvirrad :S

VildaVittra
2013-09-18 20:51
#22

#21 Vomen i foder är tömd och tvättad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

liiillap
2013-09-18 20:55
#23

22 hur kommer det då sig att det var vetekorn och sånt i färskfodret jag köpte till min hund 

Men iaf det jag skrev i Ts är löst, min kompis ska fortsätta ge han det fodret han äter nu, sen om det inte funkar så kommer dom att gå över till färskfoder eller Barf mush. Hon har inte energin och tiden till att fixa egen barf åt honom

VildaVittra
2013-09-18 21:02
#24

#23 För att du köpte ett märke där dom tillsätter spannmål förmodligen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

liiillap
2013-09-18 23:58
#25

så Nordic bas färskfoder tillsätter spannmål ?

VildaVittra
2013-09-19 00:13
#26

#25 Kikade in på ingredienserna: Oxkött, Vom, Potatisfiber, Vetekli, Oxblod, Kalk, Mineraler samt Vitaminer

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

liiillap
2013-09-19 00:54
#27

okej :P

Annons:
Lina Strindlund
2013-09-20 00:49
#28

Jag tror hundar mår bra av en liten mängd grönsaker och en stor mängd kött. Och grönsaker innehåller kolhydrater! Man behöver inte äta spannmål för att få i sig kolhydrater.

Hoppas den stackars hunden ska må bättre snart!

Kan den vara stressad? Det kan ju också ge magproblem. Eller kanske har den någon sjukdom.

Men hursomhelst är fodret jätteviktigt för hur man mår och vilka sjukdomar man utvecklar. Alltid viktigt att köpa kvalitetsfoder. Sen att veta vilket som är av bäst kvalite kan vara svårt. Men jag tror att mush är bra, om än dyrt. Jag kommer börja ge min hund mush som en del av kosten. Annars får hon torrfodret Orijen, som är hels fritt från spannmål. Innehåller mkt kött och lite grönsaker. tror det är baserat på fisk (vilket ju är ett slags kött)

Jag blöter allltid upp mitt torrfoder en stund -bättre för magen! Och så ger jag 4 måltider /dag så magen slipper bli tom -mindre risk för kräkningar.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

vallhund
2013-09-20 02:51
#29

#28 Grönsaker innehåller ganska få kolhydrater till skillnad mot rotfrukter, bär o baljväxter.

Mitt miljösamvete hindrar mig från att köpa bra torrfoder som K9 Naturals o Ziwi Peak.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

liiillap
2013-09-20 23:51
#30

28# Jo dey hoppas jag oxå, har inte pratat med min kompis på länge nu, typ sen jag la upp denna tråd. men ska nog ringa henne under helgen och höra hur det går :) 
 Hon har en hund av rasen viktoriansk bulldog, vet inte om det är vanligt att den rasen är allergisk för vissa saker, då den rasen inte har blivit så stor en, då det finns bara en sån uppfödare i Sverige och den rasen är inte godkänd än :/ 
Han är väldigt kolugn och gosig kille och han får 3- 4 promenader / dag och får springa lös på deras bak sida och lukta på blommorna, då han inte är en sån aktiv ras :P

Lina Strindlund
2013-09-24 00:51
#31

sant att rotfrukter mm innehåller mer kolhydrater, jag brukar ge min hund kokta linser (hon älskar det!) och kokt potatis som tillskott ibland. Jag skulle skrivit rotfrukt och grönsaker.

Bullraser är mer benägna att få alleriger har jag hört, av ordföranden i västerbottens djurskydd. Så hon får hålla koll på honom. skriv gärna här vad hon sa om hunden o fodret!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: