Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2356 ggr
Minrex
2013-09-20 17:15

Vad för och hur mycket grönsaker??

Hejsan Jennie heter jag och jag har precis bestämt mig för att börja BARFa mina katter. Jag har fem Devon Rex och alla är uppföda på torrfoder till att börja med. Två av mina katter nu är ungar som är fem månader. De är uppfödda hemma hos mig och är från början vana vid både torrfoder och blötmat. Anledningen till att jag vill börja med BARF är j självklar, det har bara varit problem med torrfoder :/ nu äter de sedan ca två-tre månader tillbaka först och främst mjau blötfoder. (Inte fiskvarianterna) sedan får de lite orijen som de får i aktiveringssyfte. Men nu vill jag introducera riktig mat åt dem. Jag har i ca en vecka givit dem kycklinghjärta o vingar,mixade o ihopblandat med mjau. Det har går bra nån är kräsnare en andra så därför som jag vill gå försiktigt fram. Men jag har nu testat att ge hel vinge som jag delat på fem o sedan fick de varsin bit, oxå blandat med mjau. Det var dock bara min ena hona som gnagde i sig sin bit. Hon fick sluka de andras bitar oxå tillslut. Nu har jag köpt hem lite kött av de olika varianter de ska ha och funderar på om jag ska blanda ihop hälften till en röra och resten försöka göra lite större bitar för att successivt lära de att äta maten. Men så undrar jag över det här med grönsaker!?!? Vad ska man ge för grönsaker och hur mkt ska de ha?? Jag tänkte gå efter ett recept på kattstatus.se hemsida.. Där står att de ska ha en viss mängd av muskelkött,ben,hjärta, lever och sedan övrigt som är ca 10%. Är det dessa 10% som kan/bör vara övrigt då? De har tagit ägg som 10% övrigt och det tänkte jg oxå göra. Men som sagt så var det ju det där med grönsakerna :) Hoppas ngn har möjlighet att hjälpa mig med svar på det ;) Tack på förhand // Jennie

Annons:
Sarah-S
2013-09-20 20:52
#1

Grönsaker??
Hoppa det helt, en katt är strikt köttätare och klarar sig alldeles utmärkt utan

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Silvestris
2013-09-20 21:14
#2

Grönsaker behövs inte. Grönsaker kan bidra med tex. fibrer som en del katter kan må bra av, men det är inte alls nödvändigt.

Mina 10% övrigt brukar bestå av lunga, strupe, njure, äggula, lax och liknande. Sedan har mina katter alltid tillgång till gräs, men det är i princip bara en som äter av det.

Minrex
2013-09-21 00:17
#3

Ja men vad bra då kan jag nog strunta i det :) jag läste att när man ska ha i grönsaker så ska de ångkokas innan o då undrade jag över vilka man skulle ha ;) En annan fråga om ben ska/bör de äta ben varje dag eller varannan hur gör ni? Upptäckte ikväll när jag skulle göra iordning efter receptet på kattstatus sida att det stod fel mäng angivet, ifall någon annan här kollar den sidan o ska följa samma :) Ska se om det går att kontakta de som håller den sidan :)

Silvestris
2013-09-21 00:22
#4

Mina katter brukar få ben varje kväll, men det händer att det hoppas över ibland.

Minrex
2013-09-21 00:26
#5

Glöm det där med fel mängd det stämmer ju visst såg jag nu… Haha blev nog lite förvirrad när jag stod o räknade för jag skulle göra mer än ett kilo :)

Minrex
2013-09-21 09:06
#6

Ok :) men hur är det om de får ngn slags ben varje dag är de tillräckligt med kalcium/kalk eller måste de få extra av det i form av tillskott? Jag har börjat spara på mig äggskal. Kan de få för mycket ben??? Och vad är kamben?( Läste om det i en annan tråd) Är det ngt annat tillskott de måste ha när man helbarfar? Jag kommer köra 50/50 till att börja med och den andra 50 blir framförallt mjau o lite orijen som jag skrev i första inlägget :)

Annons:
Silvestris
2013-09-21 09:14
#7

Får katterna ben varje dag täcker det absolut kalciumbehovet. Beroende på hur mycket ben respektive kött det är på köttbenet kan ben varannan dag vara fullt tillräckligt. Extra kalciumtillskott behövs inte till katter som äter ben. För mycket ben orsakar huvudsakligen förstoppning, men sedan är det klart att om ben får för stort utrymme i kosten sker det på bekostnad av någon annan beståndsdel tex. kött. Då kan en för hög benhalt indirekt leda till brist på tex. järn, koppar eller något annat mineralämne som fås främst från kött (dessutom hämmar höga halter kalcium upptaget av bla. järn så det finns även en direkt hämmande effekt av upptaget).

Jod brukar jag rekommendera att man tillsätter. Det är nog det enda "måstet" i tillskottsväg.

Kamben är typ revben från gris, men det är mer kött på kambenen än på revben.

Minrex
2013-09-22 12:07
#8

Aha hur mkt jod behövs och köper man det på apotek/hälsokost/vanlig mattaffär? Sen en annan fråga: mina tre vuxna honor (5,4 och 3 år) är kastrerade nu i somras. Vet sa att jag ska sänka deras totala energiintag per dag med 25% även när jag ger barf? Ena honan behöver gå ner i vikt men samtidigt så har hon gått upp pga torrfodret när hon var dräktig o åt kattungefoder. Jag tänker att hon kanske kommer gå ner naturligt bara av att byta till barf. Men jag har samtidigt räknat på den lägre procenten för att räkna ut hennes dagsranson… Det blir mkt att tänka på :) så himla skönt att kunna få hjälp så här! Nu har jag inte kommit så långt ännu men det känns redan så himla bra bara av att ha bestämt sig för att börja barfa. Förstår inte varför jag inte kollat upp det här noggrannare förut. Jag har nämligen letat bra foder ända sedan min första hona…. Så m.a.o. I ca 4,5 år och nu äntligen känner jag att det kommer bli rätt :DDD

Silvestris
2013-09-22 12:15
#9

#8

Jag tillsätter minst 340 mcg jod till 1 kg mat. Jag köper kelptabletter (med deklarerad jodhalt) på hälsokosten.

Vad gäller matmängd till kastrater så räcker det med att räkna lågt dvs. börja med att ge 2% av vikten och sedan justera mängden mat efter vikten. En del kan behöva mer även om de är kastrerade. En vuxen fertil katt räknar man med behöver närmare 5% av vikten så räknar man på 2% har man redan justerat för minskat energibehov pga. kastrering.

Minrex
2013-09-22 13:00
#10

Ah jättebra tack  så länge =) Jag kommer med mer frågor =)

Upp till toppen
Annons: