Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 5673 ggr
Elcyion
2013-01-24, 12:42

Vad kostar BARF?

Det är en fråga som ofta kommer upp. Därför tänkte jag lista det jag köpte på citygross igår samt lite andra alternativ som har bra pris.

Grishjärta: 29.95:-/kg
Grisnjure: 19.95:-/kg
Gristunga 29.95:-/kg

Ungnötslever: 29.95.-/kg

Lammlever: 39.95:-/kg

Äggula på flaska (24 st): 32.95:-

Hel färsk kyckling (ej ekologisk): 32-35:-/kg (Ica, coop…)
Frysta kycklingdelar (med ben): 25-35:-/kg

köttkross från färskfoderföretag: ca. 25-35:-/kg

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Elcyion
2013-01-24, 13:07

Glömde säga att det bara är att fylla på med prisvärda produkter. Min tanke var vad olika saker kostar i ordninariepris på olika butiker är det lättare att få en bild av hur kostnaderna kommer att se ut för just mitt område.

Gosis12
2013-07-03, 15:50

Jättebra tanke.

Jag ska börja BARFA mina katter så jag ser med förväntan på att denna tråden ska fyllas. 

Jag bor i Ängelholm i Skåne. 

Här i Ängelholm har jag ännu inte hittat hjärta av något slag.

Kan åka en bit för billiga grossistpriser om någon känner till.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Elcyion
2013-07-04, 16:39

Pratat med mataffärerna? De som har någon form av shark brukar kunna beställa in tex hjärta. Men de har det inte i ordinarie sortimentet för att det inte går åt.

Gosis12
2013-07-04, 17:03

Tack för rådet.

Nu har jag ringt Ica Maxi här i Ängelholm.

De tar hem grishjärta för 25:95 Kg.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Elcyion
2013-08-25, 23:18

Nu har jag varit på Citygross igen :)

Hittade inte jättemycket jag ville ha då jag har fått kontakt med en jägare som jag köper billiga organ av.

Grisnjure: 19,95:-/kg
Broskben: 29,95:-/kg

Bara som en parentes. Broskben kan inte ses som en benkälla. Jag köpte de till min hund som kött + tandrensning (då vi kör på benmjöl pga hans känsliga mage).

[Aquelegia]
2013-08-26, 11:26

Har en fråga angående äggula på flaska, såg att den var pastöriserad, hur ser det ut med näringen i äggulan då? Behåller den samma kvalité eller försämras näringsvärdet?

På Willys finns alltid toppenpriser på nöt.
Högrev, fransyska och rostbiff ligger mellan 69:- -99:- kilot (ej svenskt)
Det svenska ligger ibland på samma men oftast något högre.
Lammgrytbitar (halal) 2kg för 99:- med ben

Annons:
Elcyion
2013-08-26, 16:54

På Matrix i Skogås (Stockholm) brukar det alltid finnas lamm för runt 50:-/kg (Nya zeeland, Halal). Antingen bland det färska köttet eller i frysdisken.

De säljer även lammhjärta, -lever, -testiklar… Samt lite kyckling så som lever och hjärta. Men enligt mig inte riktigt lika bra pris. Jag kommer inte ihåg vad det ligger på nu.

Heffipeffi
2013-09-05, 13:55

Emmzo har många prisvärda produkter. Kan nämna bl a Griskött malt med ganska stora bitar i korv för 18 kr/kg. Lamm, vilt, nöt i korv kostar om jag inte minns fel 27-28kr/kg. Emmzo har även ben från massa olika djurslag för ca 35kr/kg. Hos "min" zooaffäre får man 20% rabatt om man beställer minst 40 kg och hämtar varorna samma dag de får hem dom. Då blir det ett väldigt bra pris. Emmzo har även ben från massa olika djurslag för ca 35kr/kg.

Praefatio
2013-09-05, 14:56

Utan att vilja förstöra tråden så vill jag bara säga följande: Tänk efter både en och två gånger innan ni köper halal, även om det är billigare. Fundera över om ni verkligen kan stå för att stödja den formen av slakt. Det finns goda anledningar till varför det är förbjudet i oerhört många länder.

Praefatio
2013-09-05, 15:07

Kan tillägga att svenskslaktat halalkött är helt okej. Enligt svensk lag får man inte lov att slakta ett djur vid medvetande, och detta har accepterats av många muslimer - då bultar/elchockar man det innan man avblodar (dvs gör djuret medvetslöst eller "bedövar djuret" som man kallar det) men läser böner för djuret som man ska enligt halal.

Halal från utlandet, den halal som säljs så billigt, innebär enormt lidande för djuret.

vallhund
2013-09-05, 21:23

Det har du ingen aning om. Allt kött som slaktas i Sverige är halal slaktat, minus böner o vänd rätt. Kosher är något helt annat.

Du kanske avser skäktning? Alla däggdjur i Sverige dör av att de töms på blod, jakt ej inräknad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Praefatio
2013-09-05, 21:38

Det där stämmer inte med vad jag har lärt mig och inte heller med vad jag får fram om jag googlar för att kontrollera. Halal innebär från början att djuret slaktas utan "bedövning", dvs utan varken bultning eller elchock, samt att man ber en bön över det. I Sverige har många muslimer accepterat bedövningen som halal, eftersom lagstiftningen ser ut som den gör.

Jag vet att alla slaktdjur i Sverige skäktas, men de ska enligt lag bedövas först vilket kraftigt minskar lidandet.

Elcyion
2013-09-06, 00:12

Vad menar du med bön? Min pojkvän kontaktade en av sina muslimska vänner som är uppvuxen i iran eller irak (jag blandar alltid ihop dem) och de ber ingen bön över djuret. De vänder sig åt rätt håll (som jag heller aldrig kommer ihåg) och säger något liknande "tack för maten". Personen i fråga kan vara både man eller kvinna och behöver inte vara något annat än en troende muslim. Inte en imam som många tror.

Annons:
Praefatio
2013-09-06, 09:36

#13 Bön, ord, fras, vad man nu vill kalla det, ordet är väl ändå oviktigt för huruvida djuret lider eller ej? Jag kallar det bön eftersom det är en kort fras som är tänka att tacka en gud för gåvan.

Elcyion
2013-09-06, 09:56

Jag som är uppvuxen med en familj som är relativt djupt troende i pingstkyrkan ser det inte på samma sätt. En bön är en bön. Allt annat är inte en bön.

Elcyion
2013-09-06, 09:58

#6 Jag har helt glömt att svara på din fråga. Ärligt talat vet jag inte. Men är du orolig är det väl bara att ge 1½ äggula istället för 1? Så länge du inte tullar på mängden barf, kan du fylla på med i princip hur många äggulor som helst.

Praefatio
2013-09-06, 10:03

#15 Okej, då har vi lite olika syn på ordets innebörd bara. Jag är också troende och för mig är en bön när man talar till sin gud.

Men som sagt, det är egentligen inte viktigt i sammanhanget. Det viktiga är att halalkött från utlandet kan vara slaktat på ett sätt som i många länder är förbjudet pga att det räknar som djurplågeri. Att få halsen avskuren och förblöda när man fortfarande är vid medvetande är någonting som enligt mig och många andra hör hemma i en skräckfilm, inte vid livsmedelsproduktion.

[Iyen]
2013-09-17, 12:25

Kan vi inte lämna religion utanför barf.ifokus?

Att avbloda ett djur utan bedövning är fel. Det är väl det som var Praefatio  poäng med inlägget?

wesdi
2013-09-17, 12:40

Äggula på flaska… inget jag köper. Framgår det från vilka höns äggulan kommer från? Frigående/ekologiska/KRAV eller inte?

Jag köper bara ekologiska/KRAV- ägg eller rena hemägg.

Även om de äggen är lite dyrare så tror jag det lönar sig att få äta "riktiga" ägg från höns som behandlats bättre och fått bättre mat.F
Det som går in i hönan går ju även in i kött och ägg….

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Elcyion
2013-09-17, 14:38

#18 Jag håller helt med dig. Bara för allas vetskap har jag kollat vilka regler som gäller för halal-slakt på Nya Zeeland, och där måste djuren (enligt djurskyddslagen) bedövas innan de slaktas.

Is the Halal method of slaughtering animals in full compliance with animal welfare requirements in New Zealand?

In New Zealand, all commercial slaughter of livestock, including religious slaughter, must be undertaken in a humane manner in accordance with New Zealand’s animal welfare laws. These laws require animals to be ‘stunned’ immediately prior to slaughter. Stunning ensures an immediate loss of consciousness to prevent animals from feeling any pain during the slaughter process.

Källa: http://www.beeflambnz.co.nz/index.pl?page=faq&m=458#11

Så ur ren djurskyddsaspekt ser jag personligen inget problem med att köpa halal-slaktat kött från just Nya Zeeland. Men det är min personliga åsikt och ingen jag försöker övertyga någon annan om. Samtidigt är jag inte intresserad av att andra ska försöka omvända min åsikt heller. Informationen är enbart menad för dem som står på samma grunden som mig (att smärtfri halalslakt inte är värre än vanlig traditionell slakt).

#19 I grunden håller jag med dig. Samtidigt är det för mig även en kostnadsfråga då jag dels kastar halva ägget på en gång (vitan) och sedan får kasta hälften av maten (då min honkatt inte tycker om ägg). Testade ett tag för att se om det var b-vitamin som hon hade ont om. Men pälsen blev varken bättre eller sämre. Däremot blir det en enorm skillnad med fiskolja + e-vitamin, och hon får även biotin från Standardt (som hjälper även om det skulle göra mer nytta om jag kunde få i henne full dagsdos).

Hade Stina tyckt om äggula och det var det som saknades henne skulle jag mycket väl kunnat köpa ekologiska/krav. Men inte bara för att testa och se.

Annons:
Katti
2013-09-17, 14:44

Och dessutom får man ju en massa äggvitor typ "på köpet". Blir mycket maräng 😉. Fast mina hundar får hela löskokta ägg, så jag blir utan maräng 😕. Men de får fin aktivering/berikning!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Heffipeffi
2013-09-17, 23:38

Man kan även göra en god sockerkaka på vitorna som variation till marängerna :-)

Mullemu
2013-09-18, 08:54

För att återgå till trådens ursprungsfråga så kan jag tipsa om appen Matpriskollen. Superbra verktyg där man kan lägga in sina favoritbutiker och göra sökningar på varugrupper, som t ex kött, och få fram vilka extrapriser de har varje vecka.

Ber om ursäkt om jag kapade tråden genom att inte skriva om halal eller böner. :p

vallhund
2013-09-18, 09:08

#23 Tack för tipset!

Att styra in en tråd på ursprungsspåret klassas inte som trådkap. Tack för tipset om appen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mullemu
2013-09-18, 10:35

#24 Haha, jag vet men jag blev lite trött på den totala urspårningen. 🙂

Elcyion
2013-09-18, 11:02

Appen verkar toppen :D Nu vill jag ännu hellre ha tillbaka min htc från servicen!

Elcyion
2013-09-20, 22:19

City Gross Uppsala:

kotlettspill 14.95:-/kg (gissningsvis 5-10% ben)

Tyvärr är kotlettspill inte jättevanligt och tar ofta slut snabbt. Men när det finns, är det billigt.

För den som är på CG i Uppsala finns det djuraffären djurhobby gissningsvis 5 min gångväg därifrån som säljer Emmzo (både färskfoder med potatis samt 100% rent kött). Jag köpte korvar på 500g och de kostade 35:-/kg. Det är inte beställningsvara.

Annons:
Upp till toppen
Annons: